Annons

Skriva på baksidan

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hej!

Jag är på väg att samla in gamla foton hos min farmor för att spara och dokumentera. Jag har köpt syrafria kartonger och plastfickor från Museiservice för att vara säker på att de ska hålla sig så länge som möjligt.

Men jag vill skriva på fotona, vilka personerna är osv. På papperskopiorna gick det ju bra att skriva med blyerts men hur ska jag göra med plastpapper? Blyertsen syns knappt och jag är rädd att texten blir så svag att den försvinner med tiden när korten rullar runt i lådan - eller när man tar upp korten och kollar på dem och en lägger ner igen.

Det finns ju t.ex. ljusäkta bläck eller pigmentsbaserat bläck till reservoarpennor. Förstör dessa också bilderna över tiden?

Hur ska man annars göra för att kunna skriva bakpå en plastpapperskopia?

Fredrik
 

Graal

Avslutat medlemskap
Blyerts på baksidan är det bästa. De plastpapper jag använt har fungerat alldeles utmärkt att skriva på baksidan på, de har haft en matt yta på baksidan som blyerts har fungerat fint med. kanske använder du för hårda blyertspennor, prova med mjukare hårdhet så kanske det går bättre?
 

pettisson

Aktiv medlem
Blyerts på baksidan är det bästa. De plastpapper jag använt har fungerat alldeles utmärkt att skriva på baksidan på, de har haft en matt yta på baksidan som blyerts har fungerat fint med. kanske använder du för hårda blyertspennor, prova med mjukare hårdhet så kanske det går bättre?
Så du har inga problem? För mig syns texten såååå tunt och ljust. Men jag ska åka till bokhandeln och köpa mjukare blyertspennor och prova.
 

pettisson

Aktiv medlem
Aww, jag som jag trodde jag fått många nya svår på min fråga.

Sätt ett "pappersklistermärke" och skriv med blyrts på det? Eller frystejp?
Jag har kollat på klisterlappar faktiskt. Men inte hittat några bra alls, dessutom skriver inte tillverkarna ut vad för lim dom använder och jag tror att 9 av 10 gånger så är det inte bra för korten. Det ska ju vara gjort på något speciellt sätt för att inte skada korten mer i förvaringslådan.
 

millhouse

Aktiv medlem
Skriva på bilder.

Hej!
Jag är på väg att samla in gamla foton hos min farmor för att spara och dokumentera. Jag har köpt syrafria kartonger och plastfickor från Museiservice för att vara säker på att de ska hålla sig så länge som möjligt.
Men jag vill skriva på fotona, vilka personerna är osv. På papperskopiorna gick det ju bra att skriva med blyerts men hur ska jag göra med plastpapper? Blyertsen syns knappt och jag är rädd att texten blir så svag att den försvinner med tiden när korten rullar runt i lådan - eller när man tar upp korten och kollar på dem och en lägger ner igen.
Det finns ju t.ex. ljusäkta bläck eller pigmentsbaserat bläck till reservoarpennor. Förstör dessa också bilderna över tiden?
Hur ska man annars göra för att kunna skriva bakpå en plastpapperskopia?
Fredrik
Hej,
Det förslag som Nils lämnat fungerar helt utmärkt. Jag har själv både äldre och nyare bilder där det var skrivet och vi har också skrivit. Och helt rätt Nils -fin fin bly- skall det vara. Nackdel som jag ser det är att det kan försvinna efter många år. Bläck är inge höjdare ,jag har provat.
Men jag har faktiskt gjort en annan variant. Jag har tagit det klassiska "smörpapper" lagt detta över bilden och gjort en "skiss". Sedan har jag skrivit in namn på detta smörpapper. Denna följer sedan med bilden.
Trevlig fotosommar alla och tänk på en sak om regnet som eventuellt kommer ned: Detta är näringstillskott till gräsmattan ( för dom som har sådan),
 

Star2

Avslutat medlemskap
Eller använd databasmetoden,
ett litet nr i ena hörnet på fotot och skriv så mycket du vill på ett annat dokument. Ev komplettera med att fotografera bilderna (tex flera intill varandra, som tumnaglar) och numrera där också.
 

jaan v

Aktiv medlem
Ämnet minner osökt om hur amerikaner respektive ryssar löste problemet med att ordna ett skrivdon som funkade i rymden. Amerikanerna offrade ett stort antal miljoner $ på avancerade tekniska lösningar.
Ryssarna skickade med blyertspennor.
 

ErlandH

Aktiv medlem
det där är en skröna
Vet inte vilken del du av det där tror är en skröna -- men du har fel.

En vanlig missuppfattning är dock att det var Nasa som betalade utvecklingen av The Space Pen. I verkligheten var det penntillverkaren Fisher som bekostade arbetet, och sedan sålde pennorna till Nasa för ett ganska rimligt pris. (Och miljontals ex av pennan till vanliga, jordbundna människor.)

Att ryssarna till en början använde blyertspennor är också, såvitt jag vet, helt sant. Men efter vissa problem -- bland annat ett tillbud där grafit från en pennvässare ska ha fattat eld -- lär man ha övergått till den amerikanska Space Pen.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
det där är en skröna
På villket sätt?

Det finns bevisligen en "rymdpenna" (Fisher Space Pen) som NASA använt sedan Apolloprojektet, även använd av använd av Ryssarna på Soyuz flygningarna. Fick en av jobbet som julgåva för några år sedan och i den medföljande historiken står det att utvecklingen av pennan kostade mer än 2 million dollars och att den kan användas i vakuum, under vatten och i temperaturer från -50 F till +250 F.
 

Star2

Avslutat medlemskap
ok här är en till:
ryssarna använde alltid blyerts och varje gång de kom hem till jorden var texten borta :)
 

Star2

Avslutat medlemskap
det där är en skröna
Förtydligande:
skrönan handlar om hi-tec vs low-tec, eller anti-teknik, eller tom anti-usa.
Att vissa detaljer i skrönan är sanna (tex att det faktiskt existerar både ryssar och rymdpennor) är vanligt i skrönor. Det gör skrönorna liksom mer trovärdiga.

Åsså har jag grävt fram lite mer info:
- Även usa använde blyertspennor på sina första rymdresor.
- "Rymdpennan" konstruerades för att klara extrema miljöer på Jorden, inkl att skriva upp-o-ner. Att den sedan även kom att användas i rymden blev en bonus för tillverkaren.

Nyligen (2010) hittade man grafit i prover hämtade från månen 1972. Grafiten tros vara 3,8 miljarder år gammal och kommer troligen inte från astronauternas och kosmonauternas blyertspennor... :)
 

jaan v

Aktiv medlem
Det var värst vad det glider iväg. Nu var inte kopplingen avsedd att förlöjliga vare sig amerikaner eller ens high-tech, ialla fall inte i annat måtto än att det finns tillfällen där low-tech är såväl mer ändamålsenligt som resurseffektivt - att skriva med blyert på baksidan av fysiska bilder förefaller vara ett sådant.
Till skillnad från en datoriserad databas följer ju den informationsbärande delen med själva objektet om man skriver på bilden.
 

afe

Aktiv medlem
Man ska nog inte använda en Space Pen för att skriva på baksidan av bilder i alla fall - det bläcket är säkert inte bättre än annat bläck för just sånt :)
 
ANNONS