Annons

Tips om konsertfoto!

Produkter
(logga in för att koppla)

velio

Ny medlem
Ska i helgen på en lokal musikfestival där min sambo ska spela, och givetvis skulle jag vilja få några bra bilder från det :) Utan någon erfarenhet alls av konsertfotografering, så förstår jag att jag ska vara glad om EN bild blir bra. Men med lite tips från er så kanske mina chanser ökar!

Jag har bara fotat i några månader, så alla tips ni kan komma på mottages varmt! Har just nu ett lånat 50mm f2.8 till en D3100. Funkar det?
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Inte 50 1.8? Isåfall funkar inte AF men det är inte hela världen, annars vet jag inte.

Hur bra 50mm är på konsert beror helt på hur nära du kommer scenen, när jag fotat konserter brukar jag använda just ett 50mm och ett 28mm.
 

velio

Ny medlem
Tack för det snabba svaret!

Har ingen AF på objektivet men hoppas det ska gå ändå.

Jag tror att jag ska kunna komma nära scenen. Om jag gör det, tror du funkar med obejtkivet jag har lånat?
 

Tigerjohan

Aktiv medlem
objektivet funkar, frågan är mer om du fixar att jobba utan AF....

Jag kör ofta med följande:

24-70 2.8. 1/125 och ISO 800 som startläge

Sedan justerar jag beroende på hur ljust/mörk scenen är och hur mycket bandet hoppar och studsar.


Du har nu mer att arbeta med när det gäller objektivet genom att kunna öka bländaren till 1.8.... I mitt fall justerar jag mycket med ISO. Ibland med både ISO och slutare. Sällan jag blandar in bländaren i matchen.
 

velio

Ny medlem
Tack för tipsen jag fick inför min första konsertfotografering! Det gick både bra och dåligt, jag hoppas på att snart få tillfälle att fota konsert igen.

Bifogar en av bilderna så ni får se hur det gick.
 

Bilagor

velio

Ny medlem
Och den såg så otroligt mycket sämre ut här än vad den gör i Lightroom. Ska testa lägga den i mina bilder också för att se om det blir någon skillnad.
 

larjo

Aktiv medlem
Att bilden ser olika ut kan ber på lite olika saker.
När du sparar bilden i jpeg så se till att färgrymden är sRGB
Har du en kalibrerad bildskärm så använder LR den färgprofilen. Men webläsaren kanske inte använder den. Hur ser bilden ut om du tittar i ett annat program, tex Irfanview?
 
ANNONS