Annons

Använda extern blixt manuellt

Produkter
(logga in för att koppla)

Embel

Medlem
Nu har jag gått igenom 20 sidor sökresultat, men hittade inga gamla inlägg som kunde svara på mina frågor.
Köpte nyligen en blixtadapter från kaffebrus för att kunna använda en Sigma-blixt på en Nikon d60.
Min stora fråga är; hur sköter jag blixten manuellt? Vad gäller blixtteknik kan jag ingenting, och bruksanvisningen till blixten hjälper inte heller (stort uppvikbart papper med korta förklaringar av blixtens delar på engelska, franska och möjligtvis kinesiska. Som sagt, inget till stor hjälp.)
I bruksanvisningen finns också en tabell över något jag inte riktigt vet vad det är. I det översta horisontella fältet står det 17mm till 105mm, och i det vertikala bländare från 1.8 till 32. Sen finns det två mindre tabeller över ISO och MH/ML.
Någon som kan förklara vad det är jag ska kunna läsa ur dom tabellerna?

Skulle uppskatta om någon, en gång för alla, kan förklara hur manuell blixtteknik går till. Finns det några bra böcker/länkar på ämnet, uppskattar jag det också.
 

gorse

Aktiv medlem
Jag som är fullständigt nybörjare av blixtfotograferande hittade en gammal analog blixt i gömmorna som jag satte på min samsungkamera. Tack och lov visste jag inte att man kan göra rökpuff av digitala kameror, men jag hade tur och hittade en blixt med rätt styrspänning (eller vad det heter?).

Hur som helst, jag satte kameran på manuellt läge, bländare 8 och 1/90 dels sek, manuellt på iso 200.

På blixten hittade jag lite tabeller och inställningar; ISO, satte jag samma som jag satt på kameran, dvs ISO 200. Bländare tog jag också samma siffror som jag hade på kameran. Den skala som heter mm, skrev jag in samma värden som objektivet har, (i mitt fall 50 mm). Vad HM/ML är vet jag inte så det ignorerade jag.

Sen siktade jag på vår soffa och tröck på avtryckaren. Perfekt exponering på första försöket. Inte illa på min ära.

Att ratta på tiden verkar inte vara så avgörande på bilden utom när man väljer för korta tider, då blir bilden bara halv. Jag finjusterar exponeringen genom att blända ner eller upp ett steg "fel" gämfört med det som står på blixten. På min blixt fanns även en meterskala som verkade stämma rätt bra överens med avståndet till det som skall fotograferas.

För att sammanfatta, jag skrev i princip av kamerans inställningar på blixten och det verkar stämma rätt bra överens. Försvisso, har jag numer köpt en kamera av samma märke som kameran och då funkar allt automatiskt.

Experterna här kan säkert komplettera med mer korrekt information.
 

apersson850

Aktiv medlem
...köpt en kamera av samma märke som kameran...
Inte dåligt!

MH resp. ML är antagligen "Manual High" och "Manual Low", alltså två manuella lägen, med olika styrka.

Annars är det som man skulle kunna tro. Blixten har en tabell med olika bländarvärden för olika kombinationer av känslighet (ISO, på äldre utrustning ASA) och avstånd.

Står det bländare 8 vid fyra meter och ISO 100, då ställer man på f/8 om det är fyra meter till motivet från blixten och man använder ISO 100. Studsar du blixten i taket tappar du ungefär två steg. Öppna till f/4 eller höj till ISO 400.

Finns det olika brännvidder vid skalan så kan man antagligen zooma blixthuvudet, för att anpassa det till olika bildvinklar. Ingen mening att lysa upp en hel hall, om man har ett teleobjektiv som bara tar med en liten del ändå. En del blixtar låter dig då justera utlysningsvinkeln, så att du kan koncentrera ljuset där det behövs. Ger längre räckvidd.

Slutartiden har mycket riktigt ingen betydelse, så länge den inte är kortare än blixtsynkroniseringstiden på din kamera. Ligger ofta på 1/200 på lite enklare kameror.
 

Embel

Medlem
Tack för svaren, blev mycket klokare! Meeeen...
Har nu testat att ta några bilder med de inställningar du, gorse, hade, men ingenting händer. Blixten fyras inte av, trots att det är färska batterier i och testblixten fungerar. Vad är det för fel nu då...?
 

dcarlbom

Aktiv medlem
Nu har jag gått igenom 20 sidor sökresultat, men hittade inga gamla inlägg som kunde svara på mina frågor.
Köpte nyligen en blixtadapter från kaffebrus för att kunna använda en Sigma-blixt på en Nikon d60.
Min stora fråga är; hur sköter jag blixten manuellt?
Som en inbiten Strobist-freak som lever med blixten off-camera så vill jag bara inleda med att säga att du har en väldigt rolig tid framför dig. :)

Jag skrev ihop en post som fungerar som en intro till fotografering med extern blixt för mina läsare på http://www.carlbomfoto.se/strobist/en-introduktion-fotografering-med-extern-blixt/

Jag hoppas den kan hjälpa dig på traven.

Har du fler frågor är det bara att hojta till.
 

gorse

Aktiv medlem
...köpt en kamera av samma märke som kameran...!
Jag menade förståss en blixt av samma märke som kamerain. I bland slår dyslexin till när man minst väntar det.

Tack för svaren, blev mycket klokare! Meeeen...
Har nu testat att ta några bilder med de inställningar du, gorse, hade, men ingenting händer. Blixten fyras inte av, trots att det är färska batterier i och testblixten fungerar. Vad är det för fel nu då...?
Är kameran i läge "Blixt på"?
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Kan vara som i en Fuji jag har, att man måste in i menyerna och välja extern blixt. I min K20 ställer jag bara på X-läge.
 

Embel

Medlem
Hm, i så fall vet jag inte riktigt. Funkar det i nått annat läge?
Är inte helt säker. Ska ta och testa med blixten på i alla lägen och se om något händer, när jag kommer hem.

Kan vara som i en Fuji jag har, att man måste in i menyerna och välja extern blixt. I min K20 ställer jag bara på X-läge.
Njae, tror inte det. Har varit inne i menyn flera gånger och kollat, det finns inget där som man ska ändra för blixten. Har läst kamerans bruksanvisning också.
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Hej. Du skrev i ditt första inlägg att Du köpt en adapter till din kamera. Behövdes det? Om Nikonen har mittkontakt och likaså blixten behövs ingen adapter. Har Du möjlighet till utvändig X-kontakt för sladd, pröva den också. Annars kanske fel i adaptern.
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Har tittat på D60:n och eftersom den har mittkontakt så se om blixten har en centralt placerad kontakt. Vet ej vad Du har för blixt men det känns som adaptern är onödig. Själv har jag en Braun stavblixt från 70-talet. Braun 370 BVC ( braun vario computer ). Använder både utvändig X-kontakt och kamerans mittkontakt med en separat sensor. Hoppas Du hittar orsaken för det går lika bra att räkna själv som Du såg av ett inlägg som att ha TTL.
 

gorse

Aktiv medlem
Jag lärde mig i en annan tråd att äldre blixtar för film-baserade kameror har en styrström som vida överstiger samma ström som motsvarande för digitalkameror och gör fjutt på digitalkameran. I den tråden fanns en länk med en tabell över blixtar som går att använda på moderna kameror. (Med reservation att den tekniska beskrivningen inte är helt korrekt).

Undrar vad konverten gör? Mixtrar den med nått sånt?
 

ywiz

Aktiv medlem
Konstigt att ingen nämnt det än men börja här - Strobist. Där finns allt och lite till av vad du vill veta om den typen av blixtfoto du frågar om. Lycka till och välkommen till klubben :)
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Jag lärde mig i en annan tråd att äldre blixtar för film-baserade kameror har en styrström som vida överstiger samma ström som motsvarande för digitalkameror och gör fjutt på digitalkameran. I den tråden fanns en länk med en tabell över blixtar som går att använda på moderna kameror. (Med reservation att den tekniska beskrivningen inte är helt korrekt).

Undrar vad konverten gör? Mixtrar den med nått sånt?
Pratade med Pentax om detta för att inte det skulle förstöra något i min K20. Det var inga problem med vanliga blixtar med penlight batterier. Såg senare i instruktionsboken att problem kan uppstå med högströms och högspänningsblixtar. Då misstänker jag de stora studioblixtarna med separat matning.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Pratade med Pentax om detta för att inte det skulle förstöra något i min K20. Det var inga problem med vanliga blixtar med penlight batterier. Såg senare i instruktionsboken att problem kan uppstå med högströms och högspänningsblixtar. Då misstänker jag de stora studioblixtarna med separat matning.
SE UPP... ZAP !

Jo, det handlar om hur äldre blixtar bär sig åt då de blixtrar. Kondensatorn som laddas upp har mycket hög spänning, och om styrkretsen i blixtaggregatet inte är lämpligt konstruerad kan det uppstå spänningsspikar som kan förstöra kretsarna i kameran. Förr hade man mekanisk brytare för blixten, sedan kom magnetkontakter och annat elektromekaniskt, idag utlöses blixten helt elektroniskt. Det är alltså en halvledarkrets som jordar triggerkontakten på blixten, och om det då går igenom en spänningsspik från blixten till kameran kan det bli tråkigt, dyrt och trasigt. Det finns mellankontakter satt köpa med sk "optokopplare" som isolerar kretsarna helt från varandra. En radioutlösrae är också "säker" (om den inte är farlig i sig, några ligger litet högt de också) och optiska slavutlösare ställer inte till med något, mer än att de kanske inte löser ut blixten ibland.

Visst är det kul med kameraprylar :)
 

Embel

Medlem
Har tittat på D60:n och eftersom den har mittkontakt så se om blixten har en centralt placerad kontakt. Vet ej vad Du har för blixt men det känns som adaptern är onödig..
Adaptern är nödvändig då Sigma-blixten jag har inte har den mittkontakten som D60 har.

Och utöver det så har jag testat alla lägen med blixten på och absolut ingenting händer med den.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag som är fullständigt nybörjare av blixtfotograferande hittade en gammal analog blixt i gömmorna som jag satte på min samsungkamera. Tack och lov visste jag inte att man kan göra rökpuff av digitala kameror, men jag hade tur och hittade en blixt med rätt styrspänning (eller vad det heter?).
Det stämmer bra att det är en god idé att kolla upp både kamera och blixt innan man provar, vilket lyckligtvis är lätt med hjälp av internet :) Jag tror dock att det här är ett ganska ovanligt problem, om vi kikar på Canon t.ex så _tror_ jag att det bara är 300D som tål max 6V, övriga 250V. Men det är som sagt en god idé att kolla upp innanman provar :)
 
ANNONS