Annons

Panasonic GX-1

pet

Aktiv medlem
Verkar fin...dock har dom missat mikrofoningången ännu en gång vilket är märkligt med tanke på att Panasonic puschar hårt på video med powerzoom mm och varför inte AVCHD 2.0??
 

bjornterring

Avslutat medlemskap
Jag skulle förboka kameran hos min fotohandlare.

Jag vill ha den "Silvergrå" men han hävdade att man måste köpa den i kit med zoomen då. Något jag inte är intresserad av. Bara den svarta säljs som endast hus enligt han.

Någon som vet om gen "silvergrå" gx-1:an kan köpas som enbart hus någonstans?
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Jag har varit i kontakt både med Cyberphoto och Scandinavian Photo och båda skriver att generalagenten för Panasonic inte vet något om/när kamerahuset i silver kommer in. Till och med på Panasonics svenska hemsida står det att de kameror som kommer att finnas vid lansering endast kommer att vara de som redan finns att förboka idag. Så ska man köpa kameran från Sverige vid lansering så är det nog så illa att man får välja en svart. Det gjorde jag till slut.
 

bjornterring

Avslutat medlemskap
Jag måste säga att Panasonic har världens sämsta support via mail. Mailade dom för två veckor sedan och frågade, ännu inget svar.

( Hade problem med en inställning på en GF-2;a, mailade dom. Över en månad tog det innan dom svarade. Då hade man redan fått svaret flera gånger om på olika forum. Sjukt dåligt kan jag tycka)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Om Fuji´s nya spegellösa med utbytbara objektiv inte håller måttet i februari i avseende, närgräns, batteritid, och autofokushastighet, så blir det en GX1 med 14mm och 20mm. Punkt.
 

dcarlbom

Aktiv medlem
Panasonic Lumix GX1 i grått

Hej,

Panasonic i Norden kommer efter önskemål från många användare att släppa nya GX1:an som enbart hus i silvergrått för leverans i slutet av december. Kameran kommer då att finnas hos våra ordinarie återförsäljare.

Nya GX1:an i silvergrått kommer även att släppas i kit med både vår vanliga 14-42 optik och med vår nya 14-42 X Powerzoon.

Med vänliga hälsningar,
Daniel Carlbom

Panasonic Nordic
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej,

Panasonic i Norden kommer efter önskemål från många användare att släppa nya GX1:an som enbart hus i silvergrått för leverans i slutet av december. Kameran kommer då att finnas hos våra ordinarie återförsäljare.

Nya GX1:an i silvergrått kommer även att släppas i kit med både vår vanliga 14-42 optik och med vår nya 14-42 X Powerzoon.

Med vänliga hälsningar,
Daniel Carlbom

Panasonic Nordic
Tack för det! Det var alltid den silvergrå som gällde för mig från första stund. :)
 

Knight Palm

Aktiv medlem
OT: Fuji´s nya spegellösa med utbytbara objektiv

Om Fuji´s nya spegellösa med utbytbara objektiv inte håller måttet i februari i avseende, närgräns, batteritid, och autofokushastighet, så blir det en GX1 med 14mm och 20mm. Punkt.
...kommer säkert att hålla måttet, baserat på deras egna uttalanden om jämbördig med småbildskvalitet.
Se bara till att fylla det stora måttet rejält med pengar, för billig i jämförelse blir den absolut inte.
Punkt.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
...kommer säkert att hålla måttet, baserat på deras egna uttalanden om jämbördig med småbildskvalitet.
Se bara till att fylla det stora måttet rejält med pengar, för billig i jämförelse blir den absolut inte.
Punkt.
Det är kameran jag väntat på sen jag började med foto så spelar priset mindre roll. Den lär ju vara billigare än Leican M9 och det är billigt nog :)

Hade nog köpt M9 och 50mm summilux om det inte vore för sensorn som ger bildfiler som jag inte gillar.. det är någonting konstigt med dom.. och sen upplevde jag att det svart liksom "klipper" extremt tidigt.. Så var inte exponeringen exakt eller överexponerad så gick det liksom inte rädda bilden... Det blev som svarta klumpar i bilden.. Usch.. Annars så är ju en mätsökare min dröm och väntar med förväntan på Fujis :)
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Fujis eventuellt kommande spegelfria systemkamera kommer knappast att vara en mätsökarkamera. Den kommer med all sannolikhet att ha AF av ungefär samma typ som X100, eller kanske av samma typ som Nikon 1.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Fujis eventuellt kommande spegelfria systemkamera kommer knappast att vara en mätsökarkamera. Den kommer med all sannolikhet att ha AF av ungefär samma typ som X100, eller kanske av samma typ som Nikon 1.
Det var det jag syftade på. Ursäkta mitt ordval. Jag menade mätasökar-looken med fantastiskt optisk sökare som kan se fokuspunkt och diverse annan information i.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Det är kameran jag väntat på sen jag började med foto så spelar priset mindre roll. Den lär ju vara billigare än Leican M9 och det är billigt nog :)
Jag är också mycket nyfiken på Fujis eventuella modell med utbytbar optik. Nu har jag en GF1 och har precis köpt en 7-14, så jag håller nog fast vid Panasonic ett tag till. Det lär bli en GX1 om inte Fuji överraskar totalt.

Är överlag jättenöjd med GF1, det är främst en bättre EVF jag suktar.
 

bjornterring

Avslutat medlemskap
Wow alltså. Idag fick jag svar från "Ronny" på Panasonic supporten, tre veckor efter att jag mailat in min fråga om huset går att gå i silvergrått.

Hans svar:

Hei

finnes bare i svart.

Med vänliga hälsningar / Best Regards
Ronny
Panasonic Support

Jag svarade med att länka till den här tråden och frågade om Daniel Calbom ljuger och om det är möjligt att få ett svar snabbare än tre veckor.

Man har ju vart med om en hel del dålig support i sina dagar men Panasonic måste ligga i topp sämst!
 

Knight Palm

Aktiv medlem
En (väl!)-skriven recension, med en väl väntad "Verdict": Bra AF, bra bildkvalitet, men även betänkligheter såsom avsaknad av en EVF som dock kan anslutas som externt tillbehör, samt en något okänslig pekskärm,

Personligen gillar jag bättre implementeringen här med 4-vals knapparna än den roterande ring som t.ex. Olympus använder, eftersom knappar för mig fungerar bättre vintertid med handskarna på.

Många vill ju ha entusiastkameror, Panasonic kan ju dessutom det här med video, så nog borde den här modellen tilltala de som värdesätter bild- och videokvalitet i ett fickvänligt format med de nya X-objektiven.
 
ANNONS