Annons

Surf-/läsplatta för att visa bilder, vad ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

LottaJohansson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har funderat på att skaffa läsplatta, alt. surfplatta, för att på ett enkelt sätt visa bilder för kunder på möten. Jag vill slippa att släpa med datorn och krångla fram den på plats.

Tyvärr är det så att surfplattevärlden är helt obekant för mig och det känns som en djungel därute.
För det första, behöver jag en surfplatta, eller det "räcker" med en läsplatta?

Det jag vill ha är;
*Minst 7" skärm
*Pekskärm
*Stöd för Jpeg (såklart)
*Snabb uppstart (viktigt!)
*Relativt lång batteritid
*Hade inte tänkt lägga ner en förmögenhet, maxpris 1500 :-

Jag har inget intresse av att surfa med den, men den möjligheten kanske följer med oavsett om man vill eller inte. Något annat jag bör tänka på?

Tack på förhand!
MVH
Fotograf Lotta Johansson
www.fotograflottajohansson.wordpress.com
 

ChristerRose

Aktiv medlem
I think you will get what you spend. And your clients will - as they usually do - judge you by the way your images look. Myself I would choose the one that made my images look amazing - even if I had to spend more.

I'd look at it as an investment in the future and myself. I would also consider the track record of the maker and consider what I could expect in software upgrades in the future.

I would not consider a 7" - too small.

My 5 cents worth.:)

Christer


Siri sent this from my iPhone 4S
 

Linmajon

Aktiv medlem
Riktigt bra ide' men det finns lite att fundera på.
Det allra första du bör tänka på är nog skärmens kvalitet. Du bör absolut ha en IPS-skärm. Billiga skärmar har urusel betraktningsvinkel, så dålig att när du vrider skärmen till liggande format kommer vänster/höger öga att få helt olika ljusa bilder, av samma bild så att säga.
Apple iPad har IPS, men det är inte den enda. Sony och Samsung har modeller med IPS med.
En nackdel med just iPad är att du måste synka den med en dator och lägga till bilder via iTunes. Med en Androidplatta blir det lite enklare med just det. Du slipper gå via något program.
Å andra sidan kan iTunes automatiskt skala om bilderna till lagom storlek. Vet inte hur enkelt det är att göra med de andra. Kan vara onödigt utrymmeskrävande med ex. 16Mpixbilder på en platta.
Tyvärr så kostar plattor med IPS-LCD bra mycket mer än 1500 idag. Tror knappt du ens hittar något begagnat för de pengarna.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Denna verkar jättebra, och är säkert det också. Men kostar 3000 kronor för mycket... + en massa funktioner jag inte kommer att använda.

Tack för tipset anyway:)
Vill du visa potentiella kunder bilder så lär du inte slippa undan med dålig bildkvalitet.
En bättre fotoram kanske kan fungera, men se till att prova den först, och prova att vrida och vända på den.
 

ziggys

Aktiv medlem
Riktigt bra ide' men det finns lite att fundera på.
Det allra första du bör tänka på är nog skärmens kvalitet. Du bör absolut ha en IPS-skärm. Billiga skärmar har urusel betraktningsvinkel, så dålig att när du vrider skärmen till liggande format kommer vänster/höger öga att få helt olika ljusa bilder, av samma bild så att säga.
Apple iPad har IPS, men det är inte den enda. Sony och Samsung har modeller med IPS med.
En nackdel med just iPad är att du måste synka den med en dator och lägga till bilder via iTunes. Med en Androidplatta blir det lite enklare med just det. Du slipper gå via något program.
Å andra sidan kan iTunes automatiskt skala om bilderna till lagom storlek. Vet inte hur enkelt det är att göra med de andra. Kan vara onödigt utrymmeskrävande med ex. 16Mpixbilder på en platta.
Tyvärr så kostar plattor med IPS-LCD bra mycket mer än 1500 idag. Tror knappt du ens hittar något begagnat för de pengarna.
Egentligen behöver man inte synka iPaden med en dator. Laddar du ned tex den rätt schyssta bildvisningsappen Portfolio kan du importera bilder til paddan på flera olika sätt, tex via dropbox. Funkar hur bra som helst. En annan variant är ju att låta bilderna ligga på tex Flickr och visa dem därifrån. Den uppenbara nackdelen är ju att du måste vara uppkopplad. Fördelen är att du slipper lagra bilder på din egen enhet.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Jag köpte en sådan ram för att skicka lite bilder till min sambos pappa som låg på sjukhus. Som familjealbum fungerar det men för att professionellt visa bilder så är den under all kritik. Segt gränssnitt och skärmen är ingen höjdare. Låg upplösning och som en "hinna" över bilderna. Inget att att med till en ev. kund.

Jag håller nog med många av dem som redan skrivit här. Ska man köpa en bildvisare för att sälja sina bilder så skjuter man sig i foten om man köper något undermåligt. Då är det bättre att skriva ut bilderna på en bra skrivare och lägga i en mapp och visa istället.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Vad jag har förstått så är detta ett otroligt bra tillbehör till en iPad där man får vanlig USB koppling och man behöver inte föra över filer via dator och iTunes.
Apple iPad Camera Connection Kit
Berätta gärna mer om det ni som ev har erfarenhet av den.
(finns även piratfabrikat av denna som är något billigare)
Njae, du får en SD-kortläsare och en USB-port som duger till att ansluta din kamera för urtankning.
Men så mycket mer kan du inte göra, om det nu inte finns något jag missat.
 

Hankki

Aktiv medlem
Vad jag har förstått så är detta ett otroligt bra tillbehör till en iPad där man får vanlig USB koppling och man behöver inte föra över filer via dator och iTunes.
Apple iPad Camera Connection Kit
Berätta gärna mer om det ni som ev har erfarenhet av den.
(finns även piratfabrikat av denna som är något billigare)
Testade detta i somras. Min jobbkompis har Ipad 2 och jag Canon 40D och det fungerade hur bra som helst att ladda över bilderna. Sedan kunde han visa och redigera bilderna i paddan.
 

atotowi

Aktiv medlem
Njae, du får en SD-kortläsare och en USB-port som duger till att ansluta din kamera för urtankning.
Men så mycket mer kan du inte göra, om det nu inte finns något jag missat.
Du kan ansluta USB-enheter med max 32GB partition.
Sen finns det en del andra diskar med större partitioner som exponeras i 32GB bitar t ex från hyperdrive.
De har även USB minnen som kan anslutas till Mac/PC och iPhone/iPad direkt - men de kostar en slant extra men kan överföra bilder, filmer etc utan iTunes.
 

Per

Aktiv medlem
Hur är det med Android-plattorna, har de mer flexibla usb-gränssnitt än ipad? Eller ska man vänta på win8-plattorna för att få ungefär samma anslutningsmöjligheter som en pc?
 
ANNONS