Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson R3000 läcker bläck

Produkter
(logga in för att koppla)

danielll

Aktiv medlem
Min skrivare har börjat läcka svart färg vid utskrifter.
Har gjort rengöringarna Nozzle check, Head cleaning och Cleaning sheet.
Inget hjälper.
Har någon upplevt samma sak? Vad gjorde ni? Löste det sig?

Tacksam för svar.

/Daniel
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Välkommen i klubben. Vi är många som har drabbats.
Tyvärr är en reparation mycket dyr. Epson kommer föreslå att du byter skrivarhuvudet.
Går löst på bortåt 4 000 kr. Så det är troligt att du behöver göra som flera andra av oss. Skrota din R3000 och fundera på att skaffa en ny.
Epson har som strutsen kört huvudet i sanden och kommer inte med några besked eller kommentarer. R3000 är tydligen en felkonstruktion och håller högst bortåt 3 år.
Epson är mycket medvetna om detta men gör inget åt saken.

Så ring dem och tala om att du sällar dig till oss andra och be Epson gå och skämmas i ett hörn.
Någon hjälp kan du inte räkna med.
 

danielll

Aktiv medlem
Det är ju bedrövligt om det är så att Epson inte tar ansvar för en felaktig produkt. Särskilt om det är många flera som uppmärksammat samma typ av fel.
Jag blev kontaktad av någon här på FS för en tid sedan om just strul med R3000-skrivarna.
Men då hade jag inget problem. Det har jag nu.
Skulle jag behöva köpa en ny så blir det ju solklart inte en Epson.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det var jag som kontaktade dig.
Använde det som ammunition mot Epson men utan framgång.
Garantitiden är 1 år. Punkt slut.
 

danielll

Aktiv medlem
Aha, sorry. Minnet är inte alltid med mig... :)

Då blir det kanske att leta ny skrivare snart då.
Några tips? Canon kanske?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Aha, sorry. Minnet är inte alltid med mig... :)

Då blir det kanske att leta ny skrivare snart då.
Några tips? Canon kanske?
Nej faktiskt inte. Ingen Canon. Det var nog min tanke när jag gick till Scandinavian Photo.
Fast jag kom hem med en Epson R3880. En skrivare som har visat sig väldigt pålitlig om man får tro gamla ägare.
Det var produktchefen för skrivare som råkar sitta i Mölndal som gav mig en timmes lektion i skrivare och teknik som gjorde skillnaden. När det gäller de lite större skrivarna är Epsons mer välbyggda än Canons. Bland annat skrivarhuvudena och deras infästning. Samma med infästningen av patronerna.
Jag har haft goda erfarenheter tidigare av alla de Epson skrivare jag har haft under nu nära 20 år. Det är R3000 som sticker ut som en sur citron jämfört med alla andra.

Det är tur det, för en sak är säker. Epsons kundservice är absolut värdelös så den vill man absolut undvika att ha att göra med.
 

danielll

Aktiv medlem
Tro det eller ej.

För några veckor sedan kontaktade jag Epsons kundservice, trots röster om att det var ingen idé, för att göra dom uppmärksamma på problemet med läckande bläck.
Vad hade jag att förlora liksom.

Och efter att ha haft kontakt med dom i några mejl så sa dom okej och tog in skrivaren på service/lagning.
InfoCare som utför servicen skickade en förbetald adresslapp så det var bara att skicka den till dom.
De har bytt bläcksystem i skrivaren står det i serviceinformationen.

Detta utan att ha betalat en enda krona.

/Daniel

#epson #r3000 #service #läckage #bläck
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du är den förste som jag hört fått hjälp utan att betala själv. Jag startade också en tråd hos DPR och där var det flera från andra länder som hade samma erfarenhet.
Så Epson har kanske äntligen vaknat och insett deras image fått sig en törn.
Kontaktade du deras kundtjänst i England?
 

danielll

Aktiv medlem
Du är den förste som jag hört fått hjälp utan att betala själv. Jag startade också en tråd hos DPR och där var det flera från andra länder som hade samma erfarenhet.
Så Epson har kanske äntligen vaknat och insett deras image fått sig en törn.
Kontaktade du deras kundtjänst i England?
Nä, i Sverige.

Lycka till!

/Daniel
 

Malla

Aktiv medlem
Ni som har problem, vad kör ni för OS på resp Mac och PC?
Någon sa att vissa problem som uppkommit har att göra med vilka drivrutiner man använder, alltså hur mycket bläck den släpper ut..
 
ANNONS