Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mina bästa DIY-tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Startar en ny tråd eftersom den "gör det själv"-tråd som finns mest verkar handla om objektivfattningar och filmformat. Admin får väl ta bort den här om jag trampar på några ömma tår.

Min tanke är bara att samla alla möjliga tips och/eller DIY i en tråd. Allt som på något sätt har med vår älskade hobby/yrkesutövning att göra. Jag antar att många, liksom jag, följer andra forum och YouTube-kanaler i ämnet och tar del av olika tips. En del sitter också på kammaren och funderar ut praktiska ting som det vore värdefullt att ta del av.

Så kom igen nu. Avslöja era djupaste fotohemligheter ;-)
 

djungel

Aktiv medlem
Inget tips ännu men en fråga om tips. (hoppas det är ok i tråden)
När man fotograferar från bil är bönpåse (eller nästan vad som helst) utmärkt från förarsidan och åt vänster. Men när man fotograferar åt höger från förarsidan har jag ännu inte hitta en optimal lösning utan att vrida ryggen ur led. Jag skulle behöva ett stöd i samma höjd som den vänstra bönpåsen men direkt ovanför passagerarsätet. Det avser långa teleobjektiv naturligtvis.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Har inget tipps för tillfället, men gillar idén.

Jag har dock ett på lur, måste bara fota av min kreation först. Vilket jag inte gjort trots att det är nästan tio år sedan jag gjorde den saken. Men det är ju klart. Kameran har alltid legat ovanpå, när jag haft den framme.

/Jonas
 

cango

Avslutat medlemskap
Jag tillverkade en liggplatta - 1200mm x 600mm i 12mm byggplywood (brun) med två infrästa handtag för enklare transport. Detta för att kunna ligga nära vattenkanten och sprida min tyngd, då det var blött och man sjönk annars. Inget man använder hela tiden, och överallt, såklart. Men väldigt smidigt när man behöver det...

ett annat tips (som är väl inget nytt) för liggunderlag, en biltemas minsta pressenning. Väger lite, kan vikas ihop med den blöta sidan utåt och in i plastpåse. Bara man inte glömmer att ta ut den när man kommer hem å torka den...
 

reboot81

Aktiv medlem
Häromdagen behövde jag två diffusorer, och det fick duga med en sliten skärbräda uppställd med klämma samt en spolarvätskedunk. Skar ett snitt 2cm bredare än blixtens huvud, och sedan 4 lodräta snitt för att få två flärpar som klämmer fast dunken. Sitter stadigt, kan hålla blixten i valfri vinkel utan problem.

Inte GDS relaterat, men CP-filter funkar fint inomhus oxå - för att ta bort reflektioner i glas och för att "stänga" av dator/tv-skärmar.
 

Bilagor

JimBlaberg

Medlem
Hade lite diverse prylar liggandes så tänkte jag skulle bygga mig en softbox då jag inte äger någon än! Funkar nog helt ok. Har inget reflekterande material inuti än, men det ska fixas. Samt bygga någon sorts fäste så det går att använda den på stativ. Annars blir den ju ganska oanvändbar :)
 

Bilagor

Leaflet

Aktiv medlem
Jag pulade ihop några portabla reflektorer för ett tag sedan. Kilade ner till bokhandeln och införskaffade några skivor vit kartong i storleken 50 x 70 cm. Sedan beväpnade jag mig med silvertejp, folie, limstift (alt spraylim) och en hobbykniv.

Jag började med att limma folie på ena sidan. Därefter skar jag kartongen i fyra bitar för att sedan tejpa ihop bitarna med silvertejp ("gångjärn"). Skärmen blir således "dubbelsidig" med en vit respektive en folierad sida. Eller vad man nu vill ha. Det finns ju guldfolie, färgad plastfolie eller whatever.

Slutligen förstärkte jag alla ytterkanter med silvertejp. Resultatet blir en vikbar reflexskärm som lätt tas med i ryggan. Kan hängas upp med snören eller klämmor och, om det inte blåser för mycket, står för sig själv vid ex makrofoto. Nackdel att den inte klarar väta och fukt så värst bra. Annars funger de utmärkt. Kan givetvis göras i en mängd storlekar och former enligt samma koncept.
 

Bilagor

ANNONS