Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Mediumformat har också optik som håller för mycket mer än fullformat.
Vad menar du med "håller för"?

Mellanformatsobjektiv är vanligen konstruerade för en bra MTF vid lägre frekvens än för småbildsobjektiv. Det innebär inte att mellanformatsobjektiv är sämre, utan att de är anpassade för ett större format.

Det skiljer fortfarande en hel del i pris mellan den billigaste mellanformatskameran och en EOS 5Ds, så de här nya Canonkamerorna fyller säkert en nisch.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det är inte fler pixlar vi i första hand behöver utan sensorer som matchar de från Sony.
Jag har länge trott Canon skulle förstå sitt bästa och lämna sin egen ålderdomliga produktion och börja köpa sensorer för sina topp-modeller. Fast gång på gång håller de fast vid att göra det själva.
Nu börjar jag få nog.
Det är nog dags att lägga ut en annons och kränga av alla Canon prylar.
Ryktet säger att Sony snart kommer med en 59 MP sensor. Den lär klå Canon ordentligt.
Inom mediumformat kommer det snart vara 100 MP Cmos 4x5 cm som gäller.
Mediumformat har också optik som håller för mycket mer än fullformat.
Så därför är Canon 5Dr en krusning på ytan och ett kommatecken i historien.
Sedan ställer jag fortfarande frågan till Magnus. För alla oss som inte skriver ut alls eller högst i A2. Hur ger denna kamera oss en fördel? Visst går det ta samma bilder som med vilken kamera som helst. Fast hur blir våra bilder bättre av att ha 50 Mp istället för 21 Mp.
Jag ser finessen om jag skriver ut i A1 eller större men inte annars.
Så Magnus ge mig 3 skäl att uppgradera från 5DMKIII. Bandningen förstår jag kommer med. Fast hur ofta har man det problemet.
"Vi behöver"? Vilka är 'vi'? Det är väldigt många som väntat på den här modellen och återigen - det har väl vid det här laget framgått med all önskvärd tydlighet att detta är en nischmodell och ingen ersättare till 5D Mark 3. Den ersättaren kommer till hösten och lär innehålla en rad förbättringar. Sen kan jag hålla med om att den kommer väldigt sent med tanke på vad konkurrenterna gjort med sina sensorer på sistone.

Men att lämna Canon pga 5Ds modellen får nog anses vara någon form av rekord i förhastade beslut. Såvida man inte varit lockad tidigare förstås.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det har inget med 5Ds&r att göra. Jag länge trott att Canon skall se till sina kunders bästa och börja köpa sensorer som är lika med det bästa på marknaden.
De gjorde inte det för 5DMKIII eller 1DX eller 7DMKII. Nu igen för 5Ds visar de sig hålla fast vid sin med jämfört med konkurrenternas förlegade teknologi. Så efter väntat så där 5 år på de skall ändra sin filosofi har jag tröttnat på att vänta.
Den enda makt jag har som konsument är att rösta med fötterna. Alltså byta leverantör.
Så jag tänker byta system. Det kommer göra ont. Har så mycket kringutrustnig som bara passar Canon.
Vad jag skaffar istället för vi se.
 

afe

Aktiv medlem
Om det inte har med 5DS(r) att göra förstår jag inte vad det har med ämnet att göra över huvud taget. Vad är det du inte kan göra med Canons hopplöst omoderna sensorer som du kan göra med andra kameror så mycket bättre?

Jag vet att mätvärdena skiljer sig åt, men skulle hellre se praktiska exempel än uppmätta kurvor ... ;)
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag vet att mätvärdena skiljer sig åt, men skulle hellre se praktiska exempel än uppmätta kurvor ... ;)
Även om de uppmätta kurvorna ser annorlunda ut så verkar det ändå som om Canon tagit ett steg i rätt riktning så hade jag en massa EF-objektiv skulle jag nog inte i första taget sälja ut klabbet för att skaffa en Nikon/Sonybaserad sensorförsedd kamera.

Praktiska exempel är ju bra att se, men jag skulle be att få provskjuta en 5DsR på ett motiv med stora skillnader i hög-, låg- och mellandagrar och framkalla resultatet själv för att se om den passade mina syften.

Dock sitter jag ju med min D800 och Sony A7R samt en klunga dedicerade objektiv så det är knappast aktuellt för mig. Men det hade varit intressant om förhållandet varit det motsatta.

Kan dock förstå Flash Gordons tvekan (har själv tidigare haft 5DMkIII och 1DsMkIII samt deras föregångare), men jag skulle nog inte vara så snabb på hanen innan jag fick prova.

Tror dock att Canon till sist kommer med andra sensorer, men jag är just nu glad att jag bytte i tid eftersom DR är mycket viktigt för mig.

Skillnaden mellan 36 och 50mp förefaller på de exempel jag sett tämligen försumbar och då gör jag ändå ganska stora printar och beskär ofta bilder ganska mycket.

//Lennart
 

afe

Aktiv medlem
Jag har nog använt den här jämförelsebilden förut, men den ena bilden har jag tagit med en 1DX (efter att varit borta från Canon i några år och aldrig använt en 1D av något slag), och den andra tog Martin Agfors med en D4.

Visst skiljer sig bilderna åt lite grann, men jag tycker nog båda är fullt användbara och skulle inte direkt vilja påstå att 1DX "halkat efter" som Mr. Gordon påstått. Det kan förstås finnas andra anledningar att gnälla på Canon, men såå himla usla är de inte ...

(Känns som deja vu igen det här - tror jag gjort samma post tidigare).
.
 

Bilagor

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Även om de uppmätta kurvorna ser annorlunda ut så verkar det ändå som om Canon tagit ett steg i rätt riktning så hade jag en massa EF-objektiv skulle jag nog inte i första taget sälja ut klabbet för att skaffa en Nikon/Sonybaserad sensorförsedd kamera.

Praktiska exempel är ju bra att se, men jag skulle be att få provskjuta en 5DsR på ett motiv med stora skillnader i hög-, låg- och mellandagrar och framkalla resultatet själv för att se om den passade mina syften.

Dock sitter jag ju med min D800 och Sony A7R samt en klunga dedicerade objektiv så det är knappast aktuellt för mig. Men det hade varit intressant om förhållandet varit det motsatta.

Kan dock förstå Flash Gordons tvekan (har själv tidigare haft 5DMkIII och 1DsMkIII samt deras föregångare), men jag skulle nog inte vara så snabb på hanen innan jag fick prova.

Tror dock att Canon till sist kommer med andra sensorer, men jag är just nu glad att jag bytte i tid eftersom DR är mycket viktigt för mig.

Skillnaden mellan 36 och 50mp förefaller på de exempel jag sett tämligen försumbar och då gör jag ändå ganska stora printar och beskär ofta bilder ganska mycket.

//Lennart
Canon 5ds har högre upplösning än d810, detta kan ses i dpreviews test bilder, moire infinner sig senare, dvs i en finare linje struktur än d810
5ds har högre upplösning

intressant är att se att även phase one bakstycket ger moire och samma motiv

det vill säga att både MF och 24x36mm SLR med normalobjektiv klarar betydligt högre upplösning
än 50Mp eller 80Mp
objektiv som Otus,Canon/nikon 300/2,8 mfl objektiv klarar betydligt högre upplösning och när 24x36mm börjar närma sig 150Mp
då kan vi börja diskutera vad ett objektiv klarar eller inte.
Att Canon har valt att välja sina egna sensorer med en äldre utläsning visar att de inte har släppt helhetsgreppet "inhouse" , vilket var bra för 10år sedan då de var ledande med sina cmos
 

Photocon

Aktiv medlem
Att upplösningen är högre säger sig självt, eller hur? 5 myror är mer än 4 elefanter:)

Att objektiven klarar högre upplösning har vi redan för längesedan varit överens om. Du har själv påvisat på Dpreview vad en billig Nikon 85/1.8 kan återge på Nikons lilla spegellösa kamera. Skulle om arean täckts av samma pixelstorlek på en FF-sensor motsvarat c:a 80 mp.

Vad jag fortfarande är ute efter är huruvida DR går att "lyfta" fram lika effektivt vid besvärliga motiv på basiso som exv Nikons D800/D810-serie. Går inte det så föredrar jag 36 framför de 50 mp än 5DsR ger.

Men ssv jag vill prova de själv innan jag lämnar något definitivt utlåtande

//Lennart
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Att upplösningen är högre säger sig självt, eller hur? 5 myror är mer än 4 elefanter:)

Att objektiven klarar högre upplösning har vi redan för längesedan varit överens om. Du har själv påvisat på Dpreview vad e billig Nikon 85/1.8 kan återge på Nikons lilla spegellösa kamera. Skulle om area täckts av samma pixelstorlek på en FF-sensor motsvarat c:a 80 mp.

Vad jag fortfarande är ute efter är huruvida DR går att "lyfta" fram lika effektivt vid besvärliga motiv på basiso som exv Nikons D800/D810-serie.

//Lennart
nej det går inte på grund av utläsningsbruset i Canons sensorer
 

alfin

Aktiv medlem
Att Canon har valt att välja sina egna sensorer med en äldre utläsning visar att de inte har släppt helhetsgreppet "inhouse" , vilket var bra för 10år sedan då de var ledande med sina cmos
Ekonomiskt kanske det fortfarande är en fördel för dem.

Om Canon köper in Sonysensorer istället för att fortsätta med sina egna kanske det bara skulle innebära att bilderna blir än mer lika varandra. Som det är nu har Canons bilder ofta ett specifikt utseende i jämförelse. Vilka andra visar rött som Canon? ;)

Det är väl bra att det finns mångfald i sådana här sammanhang också och den som absolut vill underexponera och ändå lyfta skuggor +5EV väljer väl verktyg som hjälper upp slutresultatet utifrån sättet att fotografera.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
nu hänger jag inte med, min 5d med äldre CFA klarar rött betydligt bättre i dagsljus än tex 5dmk3 eller 6D beroende på färgfilter
vem eller vilken som interpolerar upp bilddata betyder mycket för resultatet, Adobe, Canon internt eller externt.Hur rött tolkas beror på ett flertal omständigheter
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ekonomiskt kanske det fortfarande är en fördel för dem.

Om Canon köper in Sonysensorer istället för att fortsätta med sina egna kanske det bara skulle innebära att bilderna blir än mer lika varandra. Som det är nu har Canons bilder ofta ett specifikt utseende i jämförelse. Vilka andra visar rött som Canon? ;)

Det är väl bra att det finns mångfald i sådana här sammanhang också och den som absolut vill underexponera och ändå lyfta skuggor +5EV väljer väl verktyg som hjälper upp slutresultatet utifrån sättet att fotografera.
Bäst för 10 år sedan. Byt ut sensor mot mobiltelefon då är vi knappt inne på nokia n95 och kolla hur det gick får det företaget som ville ha sitt eget operativsystem.

Antingen måste Canon göra någonting radikalt med sina sensorer eller skrota hela avdelningen om 1-3år har nog vanliga svensson till och med förstått att Canon inte är i framkant.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Du menar att det om några år kommer att bli en stor massflykt från Canon och till Nikon-systemet? Det tror jag inte alls.

Vad jag kan se verkar Canon utan större problem kunna fortsätta som hittills. Skulle tro att majoriteten av köparna knappast vet någonting om dynamic range etc. överhuvudtaget. Inte ens bland oss nördar på fotoforumen tror jag det kommer att bli någon massflykt från Canon till Nikon, trots att vi vet att Canon inte ligger i framkant i vissa avseenden. Men deras sensorer är tillräckligt bra i väldigt många fall, och eftersom den s.k. inlåsningseffekten är ENORM, så är det min uppfattning att inte särskilt många kommer att byta system. Jag är ganska övertygad om att betydligt färre Canon-användare kommer att byta system till Nikon, än det är som kommer att KOMPLETTERA med någon av Sonys A7-kameror. Dvs vanligen inte byta, eftersom användningsområdena är så olika.

Vilket innebär att Canon inte behöver oroa sig särskilt mycket för den konkurrensen heller. Att de inte ger så mycket för spegellösa kameror lär ju vara tämligen uppenbart för alla...

I och för sig kan vi säkerligen utgå ifrån att "någon" inom en ej alltför avlägsen framtid också kommer att lansera en 50-60 Mp-kamera. Och med ett par steg högre max dynamiskt område än vad 5Ds ger. Inte omöjligt att den kommer att heta A9 eller nåt. :)

Inte heller omöjligt att även "någon annan" kommer ut med en högpixel-kamera med rejälj dynamiskt omfång. Som t.ex. skulle kunna reklameras med - "At the heart of the NNNNN, there is a Sony". :)
.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Bäst för 10 år sedan. Byt ut sensor mot mobiltelefon då är vi knappt inne på nokia n95 och kolla hur det gick får det företaget som ville ha sitt eget operativsystem.

Antingen måste Canon göra någonting radikalt med sina sensorer eller skrota hela avdelningen om 1-3år har nog vanliga svensson till och med förstått att Canon inte är i framkant.

Canon har de senaste åren köpt upp 32 företag enligt uppgift , jag har även hört rykten om uppköp av sensortillverkande enheter, så även om Canon "inhouse" verkar lite trubbiga med gamla sensorlinjer så finns det nu flera nya avdelningar inom koncernen
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det är ett sätt att expandera, men också riskfullt, det finns nackdelar. Det kan bli rörigt, och det är ofta problem att integrera helt olika företagskulturer.

Och jag betvivlar att de kan lyckas köpa Sonys bildsensor-avdelning... :)
 

Curt L

Aktiv medlem
Det är ett sätt att expandera, men också riskfullt, det finns nackdelar. Det kan bli rörigt, och det är ofta problem att integrera helt olika företagskulturer.

Och jag betvivlar att de kan lyckas köpa Sonys bildsensor-avdelning... :)
Det förutsätter ju att Sony vill sälja sin sensortillverkning. Jag har inte hört att den delen är till salu, även om företaget sitter ekonomiskt illa till sedan flera år tillbaka. Sen krävs ju också att Canon har ett köpintresse, vilket jag inte heller har sett någon uppgift på.
Om det, hypotetiskt, skulle finnas ett säljintresse från Sony, skulle säkerligen Canon ha ekonomiska möjligheter att köpa.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Nu får Canon gå igenom deras sida och ändra "World's Highest Resolution"

Sony har gjort kamera som 5ds borde varit, Canon känns mer och mer stenåldern.
 
ANNONS