Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Voigtländer avtryckare

Produkter
(logga in för att koppla)

differentjacob

Avslutat medlemskap
Har precis köpt en gammal voigtländer vitomatic II, som när jag fick den så kunde jag dra upp och klicka av, andra gången jag försöker är avtryckaren stenhård och går inte trycka ner. Är det någon som vet vad det beror på, vet inte om det hjälper att ha rulle i?
 

Smw

Aktiv medlem
Har precis köpt en gammal voigtländer vitomatic II, som när jag fick den så kunde jag dra upp och klicka av, andra gången jag försöker är avtryckaren stenhård och går inte trycka ner. Är det någon som vet vad det beror på, vet inte om det hjälper att ha rulle i?
Hej!

Kan vara framdragningsspärr / kontroll.

Finns det nåt litet tagghjul el dyligt i filmbanan ?

Snurra i så fall på det i framdragningsriktningen, kolla även att räkneverket rör sej.

Har du dragit fram tillräckligt ?

//MW
 

Urr

Aktiv medlem
Vill helst inte skriva dig på näsan. Med det skulle ju kunna sitta film i, och du har just tagit sista rutan på den. Då går det ju inte att dra fram och trycka av.
 

differentjacob

Avslutat medlemskap
Hej!

Kan vara framdragningsspärr / kontroll.

Finns det nåt litet tagghjul el dyligt i filmbanan ?

Snurra i så fall på det i framdragningsriktningen, kolla även att räkneverket rör sej.

Har du dragit fram tillräckligt ?

//MW
Hej
Tack för svar, det finns ett tagghjul som jag testat att rulla på åt båda håll, räkneverket hänger med, har maxat det i rullriktningen men knappen är fortfarande spärrad, har ju ingen film i så jag kan dra på framdragaren många ggr utan resultat. Reflekterade över att rullar jag tagghjulet till filmen bakåt så är det mot ökande på räkneverket vilket inte kändes logiskt
 

Urr

Aktiv medlem
Jag har två stycken Vito B. Båda har samma problem som du beskriver. En reparatör, t ex Jonas på Analogalameror kan kanske ge besked.
 

elgenper

Aktiv medlem
Dom här kamerorna har den egenheten att slutaren spänns genom att filmen rör sig och snurrar de små tandhjulen, i stället för att frammatningsarmens rörelse gör det direkt. Därför händer just detta när man funktionsprovar kamerorna utan film: de verkar ha hängt sig, helt enkelt (min första egna kamera var just en Vito B).

Man kan prova att snurra hjulen i den riktning filmen skulle rört sig, efter åtta piggar blir det stopp och då ska slutaren vara spänd och gå att trycka av.
 

Urr

Aktiv medlem
Tack för tipset Per! Jag har provat detta som du föreslår, men det hjälper inte. Båda mina Vito B har Pronto slutare. Får loss avtryckaren så den går att trycka ner när jag har pillat med självutlösaren, men slutaren öppnar inte.
 

elgenper

Aktiv medlem
Hej
... rullar jag tagghjulet till filmen bakåt så är det mot ökande på räkneverket vilket inte kändes logiskt
Jo, egentligen är det jättelogiskt: de här kamerorna visar antalet ÅTERSTÅENDE exponeringar. Man ställer räkneverket på filmens antal rutor efter laddning (det finns ett litet uttag under kameran, där man kan snurra hjulet).

Tack för tipset Per! Jag har provat detta som du föreslår, men det hjälper inte. Båda mina Vito B har Pronto slutare. Får loss avtryckaren så den går att trycka ner när jag har pillat med självutlösaren, men slutaren öppnar inte.
Står möjligen ovannämnda bildräknehjul på noll eller en romb? Minns inte säkert efter alla år, men möjligen hade kameran en spärr mot att ta fler bilder än rullen tillät, ungefär som ett Bladarmagasin, och i så fall är det låst när räkneverket visar noll.

Självutlösaren är en annan komplikation; är den spänd det minsta lilla bit, då går det inte att trycka av slutaren som vanligt. Och de här gamla självutösarna är nästan alltid helt hopbeckade efter alla år. Ibland kan man tvinga självutlösaren tillbaka till utgångsläget, men går inte det är det ett verkstadsjobb.

Tredje möjligheten är ju att slutaren själv beckat ihop eller något annat är sönder. Även då är det ett verkstadsjobb som väntar.
 

Urr

Aktiv medlem
Räkneverket och självutlösaren är nog inte felet hos mina VItos. Även om den sistnämnda segar. Är ganska säker på att det är själva slutaren som är kass.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Jag känner igen problemet från min sommarjobbs/jobbtid i fotoaffär på 60- och 70-talet. Innehavaren i en av fotoaffärerna hade ett knep som oftast funkade i alla fall för en tid. Efter att ha frågat kunden om han fick prova sin Voigtländerspecialare fattade han kameran i överdelen med högerkardan och slog sedan kamerans botten hårt i vänsterhanden (insidan). Som regel var ägarnas bilder från diverse evenemang med start dagen efter räddade ;-)

Om jag inte missminner mig brukade felet återkomma även på de kameror som skickades till verkstad. Det var ett vanligt förekommande fel på vissa Vito-modeller.

Om någon provar tipset tar jag inget som helst ansvar för utgången, varken för kamera eller hand ;-)
 
ANNONS