Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lee filter vs andra filter

Produkter
(logga in för att koppla)

martin90

Aktiv medlem
Hej!

Jag har suttit med lite frågor om Lee filter mot andra olika slags billigare eller andra märken på filter! Och den stora fråga är är det stor skillnad på kvalité, menar alltså blir det stor färgskillnad? För mitt mörkaste jag har om de är lite taskigt väder så blir det inte bra.

Sen en annan fråga ska man satsa på filter fyrkantiga varianterna eller som man skruvar på? Vad har ni för egenskaper om de? Jag fotar all slags bilder som handlar om natur.

Tack!
/Martin
 

David F Stop

Aktiv medlem
Formatt Hitech

Jag har hört mycket positiv om om Formatt Hitech filter. Båda deras glass och resin (plast) ska vara riktigt bra.
Mellan resin och glass så skulle jag säger låt ekonomin styr. Mellan rund och fyrkantig så beror det på om du ska ha avtonade ND eller vanliga ND.
Fota du mest landskap och sol-upp/nedgång så ha Formatt Hitech en smart avtonade ND lösning. Filtret är nämligen avlång vilket tillåter mer flexibilitet när det gäller placeringen av horizonten. De har även en avtonade ND avsett för just sol-upp/nedgång som är mörkast i mitten och avtonade uppåt.
Det är den kit jag ska satsa på (och spara till).
https://www.formatt-hitech.com/en/index,
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har hört mycket positiv om om Formatt Hitech filter. Båda deras glass och resin (plast) ska vara riktigt bra.
Mellan resin och glass så skulle jag säger låt ekonomin styr. Mellan rund och fyrkantig så beror det på om du ska ha avtonade ND eller vanliga ND.
Fota du mest landskap och sol-upp/nedgång så ha Formatt Hitech en smart avtonade ND lösning. Filtret är nämligen avlång vilket tillåter mer flexibilitet när det gäller placeringen av horizonten. De har även en avtonade ND avsett för just sol-upp/nedgång som är mörkast i mitten och avtonade uppåt.
Det är den kit jag ska satsa på (och spara till).
https://www.formatt-hitech.com/en/index,
Undrade en bra stund vid vilka situationer den var till för.

4 x 5,65" och vertikal skulle passa en Lee-hållare 10 cm bred?
 
ANNONS