Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv från china?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
Tänker lite på China marknaden. Allt tillverkas ju nästan där nu och mycket som det står made in China på är ju faktiskt rätt bra kvallite, tänker på biltillbehör cdspelare mm finns det några objektiv som är tillverkade i China som håller skaplig hög kvalité, samyang är det ända jag kommer på just nu. Men jag tycker det borde finnas en uppsjö av objektiv där ifrån
 

hne

Aktiv medlem
Tillverkning ja, men inte design av optik. Yongnuo har gjort ett par saker som mer eller mindre är kopior av Canons motsvarigheter.
 

VisualD

Aktiv medlem
Tänker lite på China marknaden. Allt tillverkas ju nästan där nu och mycket som det står made in China på är ju faktiskt rätt bra kvallite, tänker på biltillbehör cdspelare mm finns det några objektiv som är tillverkade i China som håller skaplig hög kvalité, samyang är det ända jag kommer på just nu. Men jag tycker det borde finnas en uppsjö av objektiv där ifrån
Samyang är koranskt, inte kinesiskt.
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Jag känner till ett par tillverkare, t.ex. Venus/Laowa som säljer ett super-makroobjektiv med förstoring på 2:1, och Mitakon/Zhongyi som har ett par riktigt snabba objektiv. Båda har fått bra omdömen. Jag har dock ingen erfarenhet av dem själv.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nikon tillverkar en del av sina objektiv i Kina, fast det är ju en japansk firma och objektiven lär väl inte vara designade i Kina. Sedan vet jag inte hur mycket av objektiven som tillverkas där, för det är ju lite lurigt när det knappast finns någon garanti på hur mycket av något som är tillverkat på viss plats.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Det är ju skillnad på gjord i Kina och designad&gjord i Kina. Letar du efter något som är både gjort och designat i Kina så finns till exempel Mitakon, vars senaste objektiv 85 1.2 faktiskt är riktigt bra.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Det är ju skillnad på gjord i Kina och designad&gjord i Kina.
Det behöver inte vara dåligt bara för att det är tillverkat i Kina, eller något annat asiatiskt lågprisland för den delen. Det hela beror på vem som står för designen och kvalitetskontrollen. Objektiv från Canon eller Nikon eller annat känt märke tillverkas där det är billigast men de ger inte avkall på kvalitén. Sedan kan kineserna kopiera produkter, med mer eller mindre bra resultat. Ibland gör de exakt samma saker (i samma verktyg?), man ändrar bara någon liten detalj, som med kamerafästet från Pro Design. Det finns att köpa som piratkopia för en tiondel av priset, det är bara logotypen som är ändrad. Andra gånger gör de billiga kopior som ser likadana ut men betydligt sämre kvalité.
Själv har jag t ex en skoter från Honda, tillverkad i Kina, men jag är övertygad om att konstruktionen, materialval och kvalitétsnivån står Honda i Japan för.
Köper man ett no-name objektiv från Kina är det ett lotteri, kanske bra, kanske dåligt, ibland är det spridning inom tillverkningen med vissa exemplar riktigt bra medan andra är dåliga.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Det behöver inte vara dåligt bara för att det är tillverkat i Kina, eller något annat asiatiskt lågprisland för den delen. Det hela beror på vem som står för designen och kvalitetskontrollen. Objektiv från Canon eller Nikon eller annat känt märke tillverkas där det är billigast men de ger inte avkall på kvalitén. Sedan kan kineserna kopiera produkter, med mer eller mindre bra resultat. Ibland gör de exakt samma saker (i samma verktyg?), man ändrar bara någon liten detalj, som med kamerafästet från Pro Design. Det finns att köpa som piratkopia för en tiondel av priset, det är bara logotypen som är ändrad. Andra gånger gör de billiga kopior som ser likadana ut men betydligt sämre kvalité.
Själv har jag t ex en skoter från Honda, tillverkad i Kina, men jag är övertygad om att konstruktionen, materialval och kvalitétsnivån står Honda i Japan för.
Köper man ett no-name objektiv från Kina är det ett lotteri, kanske bra, kanske dåligt, ibland är det spridning inom tillverkningen med vissa exemplar riktigt bra medan andra är dåliga.
Jag påstod väl ingenstans att det skulle vara dåligt för att det är designat i Kina? Det var exakt det du skrev som jag menade, egentligen. Det jag skrev var ett svar till trådskaparen, som sade att det mesta ändå tillverkas i Kina. Därför ville jag ge exempel på någonting som, till skillnad från de flesta märkesprodukter som bara görs i Kina, också är designat i Kina. Själv äger jag massvis av grejer som är antingen gjorda i Kina eller designade&gjorda i Kina. Bland annat Nikons senaste AF-S 1.8-objektiv, Xiaomi Yicamera, fjärrkontroller och annat som fungerar utmärkt!
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
ursäkta mig, men jag tryckte på fel knapp för att besvara och fick med mig fel citat. Svaret var mer riktat till TS och inte till A I Nikolis.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fotomarknaden och dess prylar bygger oftast på en sak som är sann, man får det man betalar för.

"man får det man betalar för", är väl i samma klass på floskeltoppen som "kunden har alltid rätt" ungefär om man menar kvalitet men läser man det bokstavligt så är det väl klart att man normalt får det man betalar för, annars skulle väl ingen handla överhuvudtaget.

Diskussionen om produkter av låg kvalitet från Asien har funnits länge men haltar betänkligt idag. Att förlägga tillverkningen av produkter till låglöneområden i Asien har man sysslat med sedan slutet av andra världskriget när det gällt elektronik och långt innan dess när britterna använde liknande förslagstillverkning av textilier och annat i Indien (kalikå-tyger från södra Indien - Calicut).

Idag görs ju massor av elektronik och optik i Thailand, Korea, Malaysia och Indonesien för att inte tala om Kina och Vietnam.

Japanerna har gjort det här länge och européer och amerikaner har följt efter på allt fler marknader. Men problemet är bara att de man förlägger produktionen till lär sig efter ett tag och vill till slut ha större del av kakan och tar till slut hand om hela produktionsprocessen istället för att bara utföra order från andra håll. Det händer i allt högre grad nu och vi kan i exv. Sverige snart inte tillverka industriprodukter överhuvudtaget längre. På 60- och 70-talen ville många föräldrar att deras barn skulle bli ingenjörer men idag håller just nu stora skaror ingenjörer på att gå i pension. Ingenjörer som inte kan ersättas eftersom de yrkena inte är intressanta för de flesta ungdomar som växer upp idag. Idag måste dessa yrkesgrupper sökas bland flyktingar från Irak, Syrien och Iran bl.a. eller importeras från annat håll såsom Indien och Kina.

Samyang är väl idag ett bra exempel på just att man inte längre nödvändigtvis får skräp fast man betalar en bråkdel av vad liknande kvalitet (läs optisk kvalitet) kostar från exv. Zeiss. ...och allt är verkligen inte bra från Zeiss. Deras zoomar till Sonys spegellösa t.ex. har många varit missnöjda med.

Samyang står idag inte efter några andra optiskt än möjligen Zeiss och Leica när det gäller primes. En del av deras objektiv är riktigt vassa optiskt. Även mekaniskt är de ofta riktigt bra. Deras 85:a mäter in kring 30:e plats i DxO:s mätningar bland många tusen kombos kamera/objektiv om man sätter det på exv. Nikons D800E och mäter upplösningen. Det är ett objektiv som inte ens kostar 3000 spänn. Det är inte bara skarpt som få, utan ger även en svårslagen bokeh. Ska du ha något märkbart bättre så får du gå till Zeiss Otus-high end serie men då talar vi om mer än 10 ggr priset av vad en Samyang 85:a kostar.

Omvänt kan en normalzoom från Zeiss kosta över 10 000 men inte imponera. I det fallet betalar man förmodligen hälften av priset för den vackra blå loggan på objektivet. Om det nu är den blå logan man egentligen är ute efter så är det väl inget att säga om Zeiss-priserna men pratar vi optisk kvalitet, så är det väl tveksamt om man alltid får vad man betalar för om vi nu ska uttrycka oss så när man köper "märkesoptik". I många tävlingar där pressen testar optik, så vinner inte sällan Sigma trots fint sällskap.

Gäller det kameror så stämmer det ju inte alls detta med flosklerna, eftersom ju de extremt korta produktcyklerna gör att verkligt bra kamerahus efter ett år kan köpas till rena reapriserna. Dessa priser har överhuvudtaget inget alls att göra med produkternas kvalitet. Det är en ren marknadsgrej.

En sak vi sällan reflekterar över är vad denna outsourcing av tekniskt kunnande och produktionskapacitet kommer ha för effekter i framtiden då Kina, Indien, Korea och andra länder i Asien tar över allt mer av designarbetet också. Det är det som verkligen kommer tippa maktförhållandet i världen mot dessa nya industrinationer. Hela denna utveckling stöds dessutom finansiellt med våra pensionspengar, vilket ser till att investeringarna görs där istället för exv. i Sverige. Det är allt lite märkligt. Tidigare fanns ett beredskapstänk kring detta men det finns överhuvudtaget inte på kartan längre. Känns lite kortsiktigt om ni frågar mig.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är ju skillnad på gjord i Kina och designad&gjord i Kina. Letar du efter något som är både gjort och designat i Kina så finns till exempel Mitakon, vars senaste objektiv 85 1.2 faktiskt är riktigt bra.
Inget fel på det objektivet heller. Men man kan ju lägga 30-40.000 på ett Konica Hexanon 60mm 1.2 för Leica:

http://photographsbypeter.com/2011/12/21/the-konica-hexanon-60mm-f1-2-special-edition/

.... eller en bråkdel på ett koreansk eller kinesiskt designat modernt objektiv idag om man vill och ofta kommer ingen kunna se någon skillnad mellan de två.

Nu är ju detta Hexanon ett mycket ovanligt OCH bra objektiv som blivit extra dyrt för att det är gjort för Leica (Hexanon-objektiv som inte är gjorda för den fattningen kostar i inget fall i närheten av de summorna).

Så det är väl också en fråga om hur viktig rätt logga är för köparen. Det finns ju alltifrån samlaren som är beredd att betala vad det kostar för rariteterna och de som inte bryr sig om annat än funktion och prestanda till de som bara går på pris - på samma marknad.
 

PMD

Aktiv medlem
Diskussionen om produkter av låg kvalitet från Asien har funnits länge men haltar betänkligt idag.
Ja, det är lite lustigt att "Made in Japan" är en kvalitetsstämpel idag. Det var inte så jättelänge sen japanska produkter betraktades som varandes av rätt dålig kvalitet.

Idag är japansk industri ledande när det gäller kvalitetskontroll och produktionseffektivitet. Koreanerna är hack i häl. Vad gäller kinesiska produkter så tycks det mig som att det fortfarande finns en rätt stor spridning i kvalitet, men vi kan nog räkna med att kineserna knappast kommer att bli sämre på kvalitetskontroll med tiden.

De optiska produkter från Kina som man kanske bör ha lite sund skepticism mot tror jag är sådana som inte bara producerats i Kina utan även konstruerats där. Med det menar jag dock inte att alla sådana produkter nödvändigtvis är dåliga, och det lär nog bara bli bättre på den fronten.
 
ANNONS