Annons

Fokusbegränsning

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Fokusbegränsare spärrar fokusområdet så att objektivet jobbar inom ett mindre område när det fokuserar. T ex så att det inte går hela vägen till närgränsen. Tanken är att det ska gå snabbare, särskilt om kameran tappar fokus och jagar. Det kan antingen vara en mekanisk spärr eller en elektronisk om det är ett nyare objektiv.
 

jimmyk

Aktiv medlem
Fokusbegränsare spärrar fokusområdet så att objektivet jobbar inom ett mindre område när det fokuserar. T ex så att det inte går hela vägen till närgränsen. Tanken är att det ska gå snabbare, särskilt om kameran tappar fokus och jagar. Det kan antingen vara en mekanisk spärr eller en elektronisk om det är ett nyare objektiv.
Tack Martin
 

Curt L

Aktiv medlem
Fokusbegränsare finns även på en del fasta teleobjektiv. Oumbärligt vid t.ex. sportfoto och fågelfoto. Exempel på reglaget på ett av Canons supertelen:
 

Bilagor

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Kul att man tog upp detta. Jag har ett Nikon 80-200 AF ED 2,8.
Det finns ett reglage , Full eller Limmit. Vad är det till för? Blir ingen skillnad
om jag ändrar från ex full till limmit.

Med vänlig hälsning Kent
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kul att man tog upp detta. Jag har ett Nikon 80-200 AF ED 2,8.
Det finns ett reglage , Full eller Limmit. Vad är det till för? Blir ingen skillnad
om jag ändrar från ex full till limmit.

Med vänlig hälsning Kent
Med limit så går den från oändligheten till 3m och med full till 1,5m, kan tyckas vara obetydlig skillnad men då fokusskalan inte är linjär och halva skalan kanske ligger på närområdet så har det betydelse på hastigheten.

Särskilt på makro som har en extra lång sträcka i närområdet så är det fint om man kan ta bort den om man använder objektivet på längre håll
 

afe

Aktiv medlem
Kul att man tog upp detta. Jag har ett Nikon 80-200 AF ED 2,8.
Det finns ett reglage , Full eller Limmit. Vad är det till för? Blir ingen skillnad
om jag ändrar från ex full till limmit.

Med vänlig hälsning Kent
Med ditt objektiv torde skillnaden bli mycket större än den blir med motsvarande nya objektiv, eftersom ditt objektiv har rätt långsam skruvfokusering. Däremot är det inte alltid man märker det, då begränsningen bara gör nytta när kameran helt tappat fokus och måste börja leta - då blir det riktigt segt om den ska skruva sig mellan närgräns och oändligt några gånger.

Bara som ett förtydligande :)
 
ANNONS