Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

öka storlek på menytext i cs6

Produkter
(logga in för att koppla)

IBC

Ny medlem
Jag har precis installerat cs6 på min nyköpta dator med windows 8.
Storleken på text och symboler i ramen runt "skrivbordet" är minimala, ej läsbara utan externt förstoringsglas.
Hur får jag de större?
// Ingegerd
 

bildsten

Aktiv medlem
Hej
Jag har Cs4 , engelsk version och där går man till: Edit/Preferences/Interface och längst ner i den rutan finns UI Font Size och där kan du ändra. Ändringen träder i kraft efter omstart.
 

Måns H

Aktiv medlem
Kollade på CS6

I princip samma samma i CS 6 som Sten Nolin skrev om Cs4.

I menyraden högst upp på skärmen: klicka Photoshop/Preferences/Interface/; längst ner på den dialogrutan finns Text, ställ in Large på UI Font Size, starta om Photoshop.

(Jag som föredrar ljusgrå bakgrund passade på att ställa in ljusgrått under Color Theme, rutan längst till höger högst upp och Light Gray där det står Full Screen. Markerade också "Show Tool tips".)
 

Måns H

Aktiv medlem
Kanske nåt med skärminställningen? Här behövs nån som begriper detta bättre än jag!

Så funkar det för mig:

Jag har en 24" skärm (Dell 2412) med upplösning 1200 på höjden, 1920 på bredden. Den kör jag med "Native" på Systeminställningar/Skärm (datorn är en Mac). Då blir symbolerna i vänstra spalten på Photoshop inte stora, men läsliga. Bokstaven T i rutan för horizontal type tool får en bredd av 3 millimeter.

En del andra symboler (särskilt på högra sidan) blir påfallande små.
 

bildsten

Aktiv medlem
I Win 7 finns möjligheten att ändra textstorleken och det finns även i Win 8, men vägen är något annorlunda.

I Win 7: Kontrollpanelen/Alla objekt på kontrollpanelen/Bildskärm

I Win 8.1: Kontrollpanelen/ Utseende och anpassning/Bildskärm
 

IBC

Ny medlem
Är tydligen en inställning i CS6 som stör när man använder högupplöst skärm.
 

IBC

Ny medlem
Enligt Mattias på Moderskeppet pratar inte CS med högupplösta skärmar, se nedan

// Du har drabbats av en av nackdelarna med att ha CS6 istället för CC. Vad jag förstår kommer stöd för högupplösta skärmar inte i CS6 för den som köpt det till engångspris.
https://helpx.adobe.com/se/photoshop/kb/photoshop-cs6-hidpi-retina-display.html
Det är lite lurigt att läsa ut, men så uppfattar jag det.
Med vänlig hälsning, Mattias//

Ska testa att öka med faktor 2 innan jag "kryper till kors" och ansluter mig till CC. :=)
// Ingegerd
 
ANNONS