Annons

Olympus Zuiko 7-14 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Robin Wong är anställd av Olympus, så läs hans tester av Olympusgrejer med en nypa salt.

M.Zuiko 7-14/2.8 kan säkert vara ett superobjektiv ändå.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Olympus har som få benästrat konststycket att inte bara göra optiskt bra objektiv utan få till dem både estetiskt och byggkvalitetsssigt. Det är inte nödvändigtvis så att ett objektiv som känns exklusivt måste hålla bättre, men lyxkänslan hos t ex 4/3 objektivet 35-100/2,0 liksom t ex m43 40-150/2,8 är verkligen föredömlig enl mig som numera inte är vare sig m43 eller 4/3 ägare. Olympus gamla 7-14/4,0 var optiskt och mekaniskt helt suverän och jag tvivlar inte på att detta skulle kunna vara lika bra.
 

gorred

Aktiv medlem
Nej, antagligen inte, så läs vad han skriver med en nypa salt (eller titta bara på bilderna).
Man ska alltid läsa recensioner med en nypa salt. Det finns oftast en annan agenda med i bilden.

Men vad jag menade var att om han nu skriver bra om objektivet, och det är fina bilder, så kan man utgå ifrån att det är bra. Sen vet vi att Olympus är bra på objektiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, Olympus är duktigt på optik, så jag tror nog att det här objektivet är riktigt bra. Jag ville bara påpeka att när någon som är anställd av Olympus skriver om Olympus-objektiv så är det snarare fråga om reklam och inte test.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jo, Olympus är duktigt på optik, så jag tror nog att det här objektivet är riktigt bra. Jag ville bara påpeka att när någon som är anställd av Olympus skriver om Olympus-objektiv så är det snarare fråga om reklam och inte test.
Självfallet är det så och dessutom väljs ofta inte bilder som visar objektivens begränsningar. Sedan finns ett mått av bias i alla tester, utöver variation mellan exemplar. T ex så är även oberoende tester av platta testtavlor också behäftade med begränsningar. Jag skulle inte köpa ett dyrt objektiv utan att ha granskat åtskilliga tester och fått någon sorts konsensusbild under olika omständigheter och flera olika exemplar.
 
ANNONS