Annons

Färgspektra med T8 Ledrör

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten Viktor

Medlem
Jag undrar om någon har erfarenhet av led-utbytesrör för T8 armaturer? Jag funderar på att använda dessa i en utställningslokal för att möta en miljöcertifiering, men är lite osäker på hur bra färgspektrat är. Enligt specen så ska de klara RA90.

Är det någon som sitter på lite praktisk erfarenhet?
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
T8 finns ju med bra färgåtergivning, men när man driver med drossel är förbrukningen högre än när man driver dem med HF-don. Båda metoderna har en del problem för elnätet, och drossel kan kompenseras, medan HF-donen alltid har en del konstigheter för sig på elnätet. En tillverkare, Knobel, har löst det genom att använda en drossel som förkoppling till HF-donet, medan alla andra tillverkare enbart har avstörning på ingången.

Men alla CE-märkta förkopplingsdon är godkända, så om man vill ersätta förkopplingen i befintliga armaturer är det en relativt enkel operation att ta bort drosslar med kompensation och ersätta med HF-don för att få lägre förbrukning och bättre livslängd och kvalité på ljuset.

LED-rören är i mitt tycke värdelösa, inte så mycket för sitt spektrum, som för att alla jag hittills har sett är tämligen ljussvaga jämfört med lysrör.

Alternativen jag ser om man inte vill byta armaturerna är att endera bara byta till dagsljusrör färg 950 eller liknande utan att ändra förkopplingen, och då godta att de modulerar ljuset 100 Hz och inte får lika högt ljusutbyte som med HF-drift. Färgen driver också något i förhållande till HF.

Det andra alternativet är att bygga om armaturerna till HF-drift, vilket förutsätter tillräcklig kunskap om hur det ska göras. Det är relativt enkelt, men ett himla pyssel att plocka ner alla armaturer och göra om dem för att sedan sätta upp dem igen.

Vid ombyggnad måste alla komponenter man tar bort hanteras enligt gällande regler. Kondensatorer ska lämnas till en särskild återvinning, eftersom de innehåller kemikalier som inte får komma ut i miljön. Samma gäller om man helt sonika tar ner armaturerna för att sätta dit nya. Man får inte hantera dem hur som helst, och de elektriska delarna ska demonteras för att hanteras särskilt. På återvinningscentralerna finns en särskild avdelning för sådant skrot.

Jag förutsätter att miljöcertifiering går att möta med lysrör också, då de på flera sätt är ett bättre alternativ än lysdiodrören.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det finns nu LED-strippar med bra färgåtergivning också, upp mot RA98 - kanske något att tänka på om belysningen går att montera dikt mot tak och du inte måste ha hängande armaturer.

RA/CRI-index är ett gott första försök, men knappast en lämplig bedömning av färgåtergivningskvalitet. Det går väldigt lätt att fuska med RA eftersom antalet testpunkter (antalet färger som används för att ta fram ett medelvärde) är ganska lågt, och inte speciellt smart satta. Man kan dock vara ganska säker på att en CRI-90 är bättre än en CRI60 - men sen tar egentligen möjligheten att säkert säga vad som är bättre stopp.

Den vanligaste fuskfärgen är rött. Även om ett lysrör har CRI97 kan rött återges med upp till 10dE i fel, vilket är ganska mycket (men väldigt lite jämfört med en vanlig köksarmatur...). En annan kombination fluorescenter kanske ger ett lägre CRI90, men kan ändå ha ett mycket lägre maxfel.

Vad jag vet finns ännu inte de LED'ar jag tänker på i T8-montering tyvärr. Man kan beställa dem i tusenpack eller i 5/10m stripp, men då måste man hitta någon som monterar åt en. De T8-LED-rör jag hittat är inget roliga, vare sig vad det gäller färg eller totalmängd avgivet ljus.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Urban: hur pass mycket krävs vid en officiell installation i ren avstörning för att det ska fungera med HF-don?

Kan man inte sätta avstörningsdrosslar vid utledningspunkten (brytaren/fördelarpunkten) i stället för uppe vid armaturen? Eller får man problem med EMI ändå?

MVH/J
 

stefohl

Aktiv medlem
Det finns nu LED-strippar med bra färgåtergivning också, upp mot RA98 - kanske något att tänka på om belysningen går att montera dikt mot tak och du inte måste ha hängande armaturer.
Jag gjorde en test på en LED-panel för ett tag sedan, som du kan läsa om här http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/ljus-ditt-bildbearbetningsrum

Där kan du också jämföra spektrat från det ljuset med spektrat från ett lysrör som är gjort för färgbetraktning.
 

Sten Viktor

Medlem
Tackar!

För alla kompetenta svar!

Det är tyvärr inte aktuellt att byta ut den befintliga armaturen. Alternativen är dimbara led utbytesrör eller vanliga T8 965. Effektmässigt så ser jag inget problem om ledvarianterna ger lite mindre ljus.. Taket är som det är nu bestyckat i överkant. Om jag förstår er rätt så bör en rörersättning av god kvalitet vara ett ok alternativ vad gäller färgåtergivning. Jag kollar upp vilka don och armaturer som sitter monterade (och googlar skillnaden mellan drosslar och högfrekvens don.... )
 

Sten Viktor

Medlem
Jag ska också kolla upp vad miljöcertifieringen verkligen innebär. Att ersätta bra rör med en sämre ledlösning låter inte som det bästa alternativet om det kan undvikas.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Urban: hur pass mycket krävs vid en officiell installation i ren avstörning för att det ska fungera med HF-don?

Kan man inte sätta avstörningsdrosslar vid utledningspunkten (brytaren/fördelarpunkten) i stället för uppe vid armaturen? Eller får man problem med EMI ändå?

MVH/J
Problemen gäller inte EMI. Avstörningen är godkänd på alla CE-märkta don. Problemen ligger i strömuttaget som är mycket ojämnt och leder till momentant starka strömmar i nolledaren.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag gjorde en test på en LED-panel för ett tag sedan, som du kan läsa om här http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/ljus-ditt-bildbearbetningsrum

Där kan du också jämföra spektrat från det ljuset med spektrat från ett lysrör som är gjort för färgbetraktning.
Det finns andra LED'ar med dubbla blå emissionsspektran, 405 bas och 450nm fluorescent. De ger ca 10% lägre verkningsgrad, men å andra sidan nästan perfekt blå luminans och violett krominans - något som ingen fluorescent använt i lysrör klarar av... (förutom de nano-dot coatningar jag sett, men de finns inte i handel, enbart som demoprodukter).

Problemen gäller inte EMI. Avstörningen är godkänd på alla CE-märkta don. Problemen ligger i strömuttaget som är mycket ojämnt och leder till momentant starka strömmar i nolledaren.
Du menar momentant över cykeln, HF-belastning på nätet? ISF kan jag se problem om många armaturer "synkar", vilket ju kommer ske med jämna mellanrum.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Du menar momentant över cykeln, HF-belastning på nätet? ISF kan jag se problem om många armaturer "synkar", vilket ju kommer ske med jämna mellanrum.
Ja, två gånger under cykeln blir det en kraftig strömspik.

De ligger ju oftast på varsin fas, så strömmen i nolledaren kan bli rätt kraftig om man har många även om deras spikar inte ligger helt i synk.

Men det går inte ut mycket hf i nätet annat än att det sjunger genom impedansen i ledningarna. Det är matningssidan som består av en helvågslikriktare och en kondensator, enbart radioavstörd. De förbrukar ström enbart på topparna av spänningskurvan med momentant betydligt högre ström än den genomsnittliga.
 
ANNONS