Annons

Vart beställer jag fotoböcker?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cecely

Medlem
Har planer på att bli yrkesfotograf, inriktning porträtt och bröllop. Vill kunna leverera fotoböcker när jag gör ett jobb, hitintills har jag bara beställt böcker privat. Frågan är vart jag ska vända mig som yrkesfotograf, det ska vara bra kvalitet i tryck och bra pris. Vart vänder ni er?
 

Dijay

Aktiv medlem
Hej!
Tycker du kan kolla in http://www.online-albumproofing.com/ mycket bra sida för framkallade fotoböcker. Speciellt för fotografer.

Vill du ha tryckta fotoböcker finns det massvis med företag som du kanske vet.
Det som kanske är viktigast är att det inte är reklam från företaget fotoföretaget. Inte så roligt att sälja vidare då. http://fotoklok.se/fotobok har ingen reklam på sina böcker, bara att sälja vidare. Snabba leveranser och tryckta i Sverige.

// Dijay T.
 

Dijay

Aktiv medlem
Fundering... Kändes lite off topic med miljön men vi spinner vidare på det.
Hur miljövänlig är UV-lacken som läggs på...
och hur miljövänligt är det att skicka böckerna från Tyskland till Sverige?

// Dijay
 

thuvan

Avslutat medlemskap
Väcker tråden till liv igen.

Kan tipsa om Kiss Wedding Books (USA) och Folio Albums (England).

Dessa säljer endast till professionella fotografer.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Fundering: vilken relation har Tomas Hammarström (Dijay) till de tre Hammarströmare som sitter i styrelsen för "Markbladet digitaltryck och printshop AB" som äger varumärket Fotoklok?

Anledningen till att jag frågar är att i stort sett varenda av Tomas inlägg på Fotosidan handlar om fördelarna med just Fotoklok; hur bra resultatet blir, hur snabba de är och hur miljövänligt det är med "lokalproducerade" fotoböcker jämfört med utländska alternativ.
 

Dijay

Aktiv medlem
Fundering: vilken relation har Tomas Hammarström (Dijay) till de tre Hammarströmare som sitter i styrelsen för "Markbladet digitaltryck och printshop AB" som äger varumärket Fotoklok?

Anledningen till att jag frågar är att i stort sett varenda av Tomas inlägg på Fotosidan handlar om fördelarna med just Fotoklok; hur bra resultatet blir, hur snabba de är och hur miljövänligt det är med "lokalproducerade" fotoböcker jämfört med utländska alternativ.
Troligtvis rätt stor relation, försöker dock ge en så neutral "bild" jag kan och tipsar om andra företag som jag tycker är bra, i en del fall fotoklok och i andra fall tex ovanstående företag som jag tyckte passa frågan på denna tråd, tipsade dock om det viktiga att man inte villa ha företagets logo på boken vilket många har, inget konstigt med det? Vad jag kan se så handlar mina inlägg om trycktekniken bakom fotoböckerna och hur det tillverkas, filformat osv. Vad jag kan se på mina "hela" 19 inlägg har jag lyckats få med 8 olika företag + fotoklok. Dock tycker jag det är viktigt att framhäva de svenska leverantörerna vilket jag GÄRNA gör och man märker på mina inlägg.

Ang. UV-lacks inlägget som ser lite skumt ut här beror på att det inlägget jag svara på är borttaget på grund av att det var en som gjorde ett helt och hållet reklaminlägg om deras fotoböcker på varje tråd här som handla om fotoböcker, det hade inget med tråden att göra och svara inte på frågan. Nu har även mitt svar inget med tråden att göra.
 

Rind

Aktiv medlem
Citat: Troligtvis rätt stor relation

Borde du inte veta vilken relation du har till "de tre Hammarströmare som sitter i styrelsen för "Markbladet digitaltryck och printshop AB" som äger varumärket Fotoklok?"

en liten fundering bara....
 

Dijay

Aktiv medlem
Citat: Troligtvis rätt stor relation

Borde du inte veta vilken relation du har till "de tre Hammarströmare som sitter i styrelsen för "Markbladet digitaltryck och printshop AB" som äger varumärket Fotoklok?"

en liten fundering bara....
Jo absolut, son till VD:n och produktionsansvarig för digitaltryck, missa att skriva under med det vilket jag hade tänkt...
 

EmmaT

Aktiv medlem
Jag skulle också rekommendera Kiss Wedding Books (USA. Jag har inte provat själv, men sett deras album och de är helt fantastiska) och Folio Albums (England) men även Sim2000 Imaging (England), Träffade Sim2000 imaging på fotomässan i Stockholm i år och de hade väldigt fina böcker.

Jag har en fråga angående Kiss Wedding Books, har någon av er använt det?
Jag är precis i startgroparna för att testa. Men, jag stöter på lite problem. Egentligen har jag två frågor;
1. Använder ni er av SWAT när ni designat boken? Om ni gjort det, hur har ni laddat upp era bilder (vilken storlek på bilden, vilken färgprofil etc), om inte SWAT, hur har ni gjort?
2. Vad har ni använt för färgprofil? Jag har bilder som ser toppenbra ut på min dator men efter att ha laddat upp bilden i SWAT och kört "High res JPEG resolution" så ser färgerna helt annorlunda ut...
 

Dijay

Aktiv medlem
Jag skulle också rekommendera Kiss Wedding Books (USA. Jag har inte provat själv, men sett deras album och de är helt fantastiska) och Folio Albums (England) men även Sim2000 Imaging (England), Träffade Sim2000 imaging på fotomässan i Stockholm i år och de hade väldigt fina böcker.

Jag har en fråga angående Kiss Wedding Books, har någon av er använt det?
Jag är precis i startgroparna för att testa. Men, jag stöter på lite problem. Egentligen har jag två frågor;
1. Använder ni er av SWAT när ni designat boken? Om ni gjort det, hur har ni laddat upp era bilder (vilken storlek på bilden, vilken färgprofil etc), om inte SWAT, hur har ni gjort?
2. Vad har ni använt för färgprofil? Jag har bilder som ser toppenbra ut på min dator men efter att ha laddat upp bilden i SWAT och kört "High res JPEG resolution" så ser färgerna helt annorlunda ut...
Hej!
Om du har bilderna i AdobeRGB testa att ladda upp dom i sRGB istället. Kan vara att deras online programvara kanske inte kan hantera AdobeRGB. Har för mig att jag stött på detta problem med "online" programvaror. Inte säker men värt ett test.
 

EmmaT

Aktiv medlem
Hej!
Om du har bilderna i AdobeRGB testa att ladda upp dom i sRGB istället. Kan vara att deras online programvara kanske inte kan hantera AdobeRGB. Har för mig att jag stött på detta problem med "online" programvaror. Inte säker men värt ett test.
Jag har försökt det, men tyvärr verkar det inte som att det är det som är boven i dramat..
Men tack ändå :)
 
ANNONS