Annons

Frilansa som "stock photografer"

Produkter
(logga in för att koppla)

stormfrog

Medlem
Har länge funderat på om det skulle bära sig att jobba med att sälja sk stock photos till bildbyråer/sajter som iStockPhoto mm.

Problemet är väl att man måste ha tillgång till arbetsplatser, arbetssituationer där folk arbetar. Alltså bilder företag kan vara intresserade av att köpa. Och det är nog inte så många arbetsplatser som är pigga på att man kommer in och plåtar, är ivägen och håller på för egen vinnings skull.

Och givetvis, går det att få det på en bra nivå att det bär sig ekonomiskt jämfört med inlagd arbetstid?

Är det någon på forumet som har erfarenhet av det?
 

Anders Östberg

Guest
Jag tror inte heller att något företag är intressserat av att ha en fotograf med belysning osv i sina lokaler. Dom som jobbar professionellt med den typen av stock photo gör det nog genom att bygga upp kontorsmiljöer och andra miljöer i en studio, med modeller som kan skriva på model release.

Det var en imponerande video här för ett tag sedan om en av dom större på den typen av stock photo, kanske någon kommer ihåg fotografens namn och kan länka.
 

iSolen.se

Guest
Har länge funderat på om det skulle bära sig att jobba med att sälja sk stock photos till bildbyråer/sajter som iStockPhoto mm.

Problemet är väl att man måste ha tillgång till arbetsplatser, arbetssituationer där folk arbetar. Alltså bilder företag kan vara intresserade av att köpa. Och det är nog inte så många arbetsplatser som är pigga på att man kommer in och plåtar, är ivägen och håller på för egen vinnings skull.

Och givetvis, går det att få det på en bra nivå att det bär sig ekonomiskt jämfört med inlagd arbetstid?

Är det någon på forumet som har erfarenhet av det?
Gå runt ekonomsikt är möjligt, men att få ok betalt jämfört med det antal nedlagda timmarna vet jag bara en handfull som får. Timlönen blir löjlig. Så du måste tycka det är roligt alternativt inte vara beroende av pengarna.

Jag tror inte heller att något företag är intressserat av att ha en fotograf med belysning osv i sina lokaler. Dom som jobbar professionellt med den typen av stock photo gör det nog genom att bygga upp kontorsmiljöer och andra miljöer i en studio, med modeller som kan skriva på model release.

Det var en imponerande video här för ett tag sedan om en av dom större på den typen av stock photo, kanske någon kommer ihåg fotografens namn och kan länka.
Det var inte bara ev av de större, det var den största; världens mer framgångsrika microstockfotograf, Yuri Arcurs ( http://www.arcurs.com/ ) . Jag har för övrigt besökt honom och fått använda hans förra enorma studio och modeller (ska dit i vår igen). Det finns en video som visar gamla studion också. Hans "knep" är ett stort lager med rekvisita och ett antal olika rum permanent uppsatta och kontinuerliga ommöbleringar. Sen hyr han in modeller. Den stora studion är i ett gammalt växthus som han plastat in.

Jag har provat lite i hemmiljö och på kontor men de mesta bilderna går i papperskorgen även om man fått tillstånd att fota. Riktiga kontor på bild blir inte reklammässiga plus att ljuset oftast är dåligt och bakgrunderna röriga. Så mitt råd är att skaffa tillgång till studio eller bygg en själv.


Edit: Yuris studio ligger just nu till höger på hemsidan! Där ser man rummen osv.
 
Senast ändrad:

LottaJohansson

Aktiv medlem
Har länge funderat på om det skulle bära sig att jobba med att sälja sk stock photos till bildbyråer/sajter som iStockPhoto mm.

Problemet är väl att man måste ha tillgång till arbetsplatser, arbetssituationer där folk arbetar. Alltså bilder företag kan vara intresserade av att köpa. Och det är nog inte så många arbetsplatser som är pigga på att man kommer in och plåtar, är ivägen och håller på för egen vinnings skull.

Och givetvis, går det att få det på en bra nivå att det bär sig ekonomiskt jämfört med inlagd arbetstid?

Är det någon på forumet som har erfarenhet av det?

Hej!

Jag har inte sysslat så mycket själv med stockfoto men har några fotografkollegor som gör det. Vad jag förstått det som så får det vara ett sidprojekt, i alla fall de första åren. Det krävs 100-tals bilder för att det ska börja rulla. En av fotograferna jag känner som sysslar väldigt aktivt med stockfoto har närmare 2000 bilder till försäljning och drar nuförtiden in några tusenlappar i månaden. Ett skönt tillskott i kassan men svårt att leva på. Självklart kan man ha "turen" att ta en bild som ALLA vill ha och det genererar såklart mer pengar också, men kan vara svårt att veta. Och konkurrensen på denna sidor är enorm...

Som föregående talare säger är det nog bäst att bygga upp kontorsmiljöer alt. låna ett kontor med inhyrda modeller. Var noga med att skriva modellrealeser! Stocksidorna är noga med det och det kan slå dig förbannat dyrt om du använder bild på människor utan deras godkännande, antar att du har läst storyn om "Turkisk youghurt"?

Lycka till, oavsett vad du gör:).

/Lotta
 

MrKarisma

Aktiv medlem
För 20 år sen räckte det med "100-tals" för att kunna sälja hyffsat, idag måste man få ihop runt 1000 SVINBRA "bildbyrå-bilder" om vill kunna plocka ut några pengar överhuvudtaget.. För att kunna leva på det så bör du ha ca 3000-5000 svinbra bilder, självklart måste det vara bilder som kunderna vill köpa, det räcker inte att du tycker bilderna är bra.. Om du går med i en bildbyrå, kom ihåg att be om så mycket tips och råd som möjligt kring vad som säljer osv och följ sedan bildbyråns råd till punkt och pricka, dom vet vad som säljer.

Här kan du kolla lite för att få inspiration:
www.folio.se
www.johner.se
www.maskot.se
www.bildarkivet.se

Och precis som Lotta skrev ovan, utan underskrift på en giltig modellrelease så är bilderna inget värda.
Bilder på människor säljer bäst. Glad, snygga, perfekta människor som har roligt tillsammans UTAN cigaretter eller alkohol.
 

iSolen.se

Guest
För 20 år sen räckte det med "100-tals" för att kunna sälja hyffsat, idag måste man få ihop runt 1000 SVINBRA "bildbyrå-bilder" om vill kunna plocka ut några pengar överhuvudtaget.. För att kunna leva på det så bör du ha ca 3000-5000 svinbra bilder, självklart måste det vara bilder som kunderna vill köpa, det räcker inte att du tycker bilderna är bra.. Om du går med i en bildbyrå, kom ihåg att be om så mycket tips och råd som möjligt kring vad som säljer osv och följ sedan bildbyråns råd till punkt och pricka, dom vet vad som säljer.

Här kan du kolla lite för att få inspiration:
www.folio.se
www.johner.se
www.maskot.se
www.bildarkivet.se

Och precis som Lotta skrev ovan, utan underskrift på en giltig modellrelease så är bilderna inget värda.
Bilder på människor säljer bäst. Glad, snygga, perfekta människor som har roligt tillsammans UTAN cigaretter eller alkohol.
För bara 4-5 år sedan räckte det med 500-1000 bilder för att kunna leva på det, konkurrensen ökar och det jobbiga är att nu är de flesta användbara "lätta" bilder redan tagna.

Så ett tips är att fota sånt som är unikt (motiv), eller tekniskt svårt.

Mitt bästa sajttips: www.shutterstock.com


Herregud - var hittar man såna? ;)
+1!

Glad, snygga, perfekta människor som har roligt tillsammans UTAN cigaretter eller alkohol.
Alkohol är faktiskt helt ok men cigaretter inte alls.
 

kn1

Aktiv medlem
Royaltyfritt och egen försäljning

Bilder som läggs ut hos flera microstockbyråer ex.vis Shutterstock och Dreamstime kan man själv sälja kanske via egen hemsida. Naturligtvis under förutsättning att man inte lagt ut bilderna som exklusiva för byrån eller är exklusiv fotograf för byrån.

Men hur är det med den egna försäljningen? Är bilderna säljbara när de samtidigt ligger ute hos en eler flera microstockbyråer? Ska man kanske vid egen försäljning via hemsida eller via Fotosidans Portfolio ange vilka bilder som kan säljas för exklusiv användning respektive vilka som inte kan upplåtas med exklusiv rätt eftersom det är RF microstockbilder?

Några andra problem som kan uppstå vid egen försäljning av microstockbilder?

/kn1
 

Anders Östberg

Guest
Hur skulle man hantera försäljning av samma bilder från egen sida om dom samtidigt ligger ute för småpengar på microstock-websidor? Högre pris på den egna sidan? (Vilket väl skulle göra en kund rätt sur om hen upptäckte det). Att sälja själv för ett par kronor styck lär vara en dålig affär om man ska sköta administrationen runt försäljningen. Jag tror det skulle behöva automatiseras så att det inte tar någon tid att ta betalt och leverera.
 

iSolen.se

Guest
Bilder som läggs ut hos flera microstockbyråer ex.vis Shutterstock och Dreamstime kan man själv sälja kanske via egen hemsida. Naturligtvis under förutsättning att man inte lagt ut bilderna som exklusiva för byrån eller är exklusiv fotograf för byrån.

Men hur är det med den egna försäljningen? Är bilderna säljbara när de samtidigt ligger ute hos en eler flera microstockbyråer? Ska man kanske vid egen försäljning via hemsida eller via Fotosidans Portfolio ange vilka bilder som kan säljas för exklusiv användning respektive vilka som inte kan upplåtas med exklusiv rätt eftersom det är RF microstockbilder?

Några andra problem som kan uppstå vid egen försäljning av microstockbilder?

/kn1
Om du är exklusiv någonstand kan du inte sälja bilderna på andra sajter, inkl din egen. Om du inte är exklusiv är det bara att köra på.

Hur tänker du lösa problemen med de olika priserna på de olika sajterna?

Hur skulle man hantera försäljning av samma bilder från egen sida om dom samtidigt ligger ute för småpengar på microstock-websidor? Högre pris på den egna sidan? (Vilket väl skulle göra en kund rätt sur om hen upptäckte det). Att sälja själv för ett par kronor styck lär vara en dålig affär om man ska sköta administrationen runt försäljningen. Jag tror det skulle behöva automatiseras så att det inte tar någon tid att ta betalt och leverera.
Om man kan hitta en färdig sajt där allt är färdigt med betalsystem kan det löna sig. Eller så tycker man det är kul och jobbar på.

Det stora problemet är marknadsföringen, hur ska man få ens en hundradel av trafiken man får på istock och de andra? Man kan ju inte kompensera genom högre pris. Marknadsföring är viktigt. Det finns 100-tusentals microstockfotografer.

Hen? Det finns redan ett könsneutralt personligt pronomen, nämligen "den", som dessutom inte blir feminimt i objektsformen (hen-henne, den,-denne)
 

kn1

Aktiv medlem
Beträffande prissättningen skulle man väl kunna få ut ett litet högre pris på sin egen sida. Kunden slipper ju, när denne nu har hittat en bild, att registrera sig hos micro-stock byråerna och de riktigt låga priserna där verkar vara inom ramen för olika abonnemang/paket. Men visst det rör sig ändå bara om småpengar.

Det är nog så att microstock-bilderna i praktiken är diskvalificerade för annan egen försäljning.

Återstår egentligen två konstateranden. Dels att man måste ha god diciplin i sitt bildarkiv så att man har koll på vilka bilder som lagts ut på microstock sajter och dels att man måste bestämma sig om man ska sälja de bästa bilderna som microstock eller på egen hand. Marknadsföringen genom microstock sajterna talar för att låta de bästa bilderna gå den vägen men å andra sidan är det mest tillfredsställande att själv sälja de bästa bilderna.
/kn1
 

iSolen.se

Guest
Beträffande prissättningen skulle man väl kunna få ut ett litet högre pris på sin egen sida. Kunden slipper ju, när denne nu har hittat en bild, att registrera sig hos micro-stock byråerna och de riktigt låga priserna där verkar vara inom ramen för olika abonnemang/paket. Men visst det rör sig ändå bara om småpengar.

Det är nog så att microstock-bilderna i praktiken är diskvalificerade för annan egen försäljning.

Återstår egentligen två konstateranden. Dels att man måste ha god diciplin i sitt bildarkiv så att man har koll på vilka bilder som lagts ut på microstock sajter och dels att man måste bestämma sig om man ska sälja de bästa bilderna som microstock eller på egen hand. Marknadsföringen genom microstock sajterna talar för att låta de bästa bilderna gå den vägen men å andra sidan är det mest tillfredsställande att själv sälja de bästa bilderna.
/kn1
Är du exklusiv på istock behöver du inte fundera på dina andra bilder, du får nämligen inte sälja dessa heller (på andra sajter) så länge du är exklusiv.

Tröskeln att registrera sig är förstås högre på en okänd fotografs hemsida än på kända istocks, där de flesta reklambyråer ändå redan är kunder.

Priserna måste förstås vara LÄGRE än hos bildbyråerna för att attrahera köparen.
 

kn1

Aktiv medlem
Tack för svaren med synpunkter.

Jag tänkte ett ögonblick att också själv sälja microstock-bilder. Men det är nog bara att lägga ner den tanken och istället endast ha särskilda bilder som uteslutande säljs som microstock.
 

Anders Östberg

Guest
Rätt kraftigt OT det här och borde väl tas någon annanstans, men när det nu lever vidare ... personligen tycker jag att inte en individ är en "den", möjligen en "denne" där det passar i texten. Man kan i och för sig formulera om så man slipper använda "hon eller han", eller skriva han/hon eller någon variant av h*n, men jag ser inte att något av det skulle vara speciellt mycket bättre än hen. Problemet tror jag är att många är lite allergiska mot ordet därför att det kopplas ihop med feminism, vilket jag tror egentligen är fel då det föreslagits långt innan det fick den anknytningen. Jag tror det är första gången jag använt ordet, förmodligen för att jag nyss hörde det på TV och i princip gillar tanken på ett neutralt begrepp, men jag kände redan när jag skrev det att det förmodligen kommer en kommentar på det. Det verkar väldigt kontroversiellt av någon anledning. :).
 

iSolen.se

Guest
... Det verkar väldigt kontroversiellt av någon anledning. :).
Om du inte vet kan du mycket väl skriva han/hon. Hen är att medvetet undvika att sätta etikett trots att man egentligen vet.


"Hen" böjs tydligen till "henom".

(Och "den" böjs, som vi alla vet, till "denna där".)

Hen är inget ord i svenskan så det finns ingen korrekt böjning, du kan lika gärna skriva henne eller denne, eller denom.
 

PMD

Aktiv medlem
Hen används, alltså finns det. Förslaget på böjning såg jag i en språkdiskussion någonstans.

Nä, jag är inte heller överförtjust i "hen", och är lite förbryllad över att det plötsligt har blivit så populärt. Ordet är ju minst tjugo år gammalt.
 
ANNONS