Annons

Studio för florist?

Produkter
(logga in för att koppla)

TinnaO

Ny medlem
Hejsan!
Min fru och jag har nyligen startar egen firma, en florist-butik, och det mesta vi säljer är via beställningar på vår hemsida där vi lägger ut alla buketter, dekorationer osv på bild.
Det som är tråkigt är att alla bilder är jättedåliga, vi har haft väldigt knappa medel men har en bra kamera (tror jag). Vi har planerat att sätta upp studio sen i februari men det har liksom inte hänt mer än att vi hängt upp papper på en vägg och fixat några hyffsat starka lampor.
Mest har det berott på tidsbrist och stressiga situationer, vår vardag numera. Men också för att vi inte riktigt vill sattsa på att köpa saker som sen kanske inte alls behövs.

Nu är vi ute efter att verkligen fixa den här studion här hemma, men den måste vara hyffsat flyttbar då vi letar lokal och drömläget skulle vara att ha studio i butikslokalen.

Länk till bilder:
http://salixhudik.se/
Ja, ni ser ju bilderna. Det mesta av produkterna ser lite platt och tråkigt ut, färgerna kommer inte till sin rätt heller.

Både jag och min fru gick foto/film, men jag höll under den tiden knappt i en digital kamera och känner mig rätt vilsen i den världen. Så nu vill vi hitta saker som gör att vi snabbt och enkelt, regelbudet kan fota nya produkter.

Vi har bla. sett på den här:
http://viewitem.eim.ebay.no/3-Tage-Delamax-Mini-Foto-Studio-wei-geschlossen-120x120x120cm/380462761934/item

Det vi har kamera:
Nicon D80 med vanligt standard objektiv

Sen är vi lost, hehe

Produkterna kan vara allt från små planteringar på 15x15 cm till bårdekorationer på över en meter. Vet inte om det har nån betydelse.

Så om någon orkat läsa ända hit ner så tar jag tacksamt emot tipps och gärna då på både belysning, metod och liknande :)
 

SixBySix

Aktiv medlem
Kamera och objektiv är utmärkta och räcker alla gånger.

Sedan vad gäller studio behöver man nästan inte något speciellt. Men det underlättar med en blixt eller lampa.

Felet med era bilder är mest att ni har fel vitbalans. Kolla i bruksanvisningen hur ni ställer vitbalansen i kameran. Antingen till något av de förinställda lägena som "glödlampa" eller exakt i "K" läget.

Eller struntar ni i vitbalansen i kameran och ställer den i bildbehandlingsprogrammet i efterhand.

Vad gäller ljustält, ljusbord, reflexskärmar osv är det mest en smaksak. själv skulle jag nog inte välja ett ljustält till buketter eftersom ljuset blir för mjukt i min smak. Skulle nog tvärt om sätta en enkel blixt framför eller snett bakom, och sedan lätta upp ordentligt med en vanlig silver reflexskärm. (Går att tillverka själv genom att skrynkla eller prägla alufolie riktigt småskrynkligt och klistra på en pappskiva, alternativt ta en vit skiva av något slag (många använder frigolit).

Bakgrunden kan vara trevlig att få riktigt knallvit. Det får man genom att använda samma typ av textil som finns i ljustältet du länkade till (typ vitt tunt nylontyg, eller mjölkvitt plexiglas som används i ljusbord) och sätta en blixt bakom som lyser genom lite. då kan man styra ljuset på buketten och bakgrunden var för sig.

Enkelt, bara att testa lite, och behöver inte kosta något alls nästan.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Om du tittar in på sidan Prophotolife, så finns en uppsättning videoklipp som visar väldigt väl hur man jobbar med produktfoto. Blomsterarrangemangen är ungefär samma sak, och utöver att fixa till lite reflektorer och diffusorer och att ha ett antal lampor - vilken sort spelar ingen roll, bara de alla är samma sort - måste man lära sig ställa in vitbalans efter ljuset och exponera så att ingenting av blommorna fräts ur, och så att inte heller någon av färgkanalerna når klippning.

Sen är det mest en fråga om att lära sig se ljuset, hur det faller, och att gärna ha lite ljus som accenterar kanter och form, lampa snett bakifrån uppifrån för kontur. Man kommer så småningom på vad som funkar men man måste öva en del på det.
 

TinnaO

Ny medlem
Tack för alla svar!
Har varit i Norge i 4 dagar för att hjälpa en gammal vän och då inte haft tillgång till internett så det blir sent svar från mig.

Nu undrar jag om det är nått fel på vår kamera ändå, vi hade också en teori om att det var fel på vitballansen (tänk, nått minns man från skolan!) och ställde in den efter instruktionerna i boken men utan att det blev någon förbättring på fotona.
Kan man "felsöka" en kamera av det slag vi har? Måste man då lämna in den?

Tråkigast tyckerj ag r skuggorna bakom arrangemangen, det kan man kanske som ni skrev lösa med belysning bakifrån genom en vit duk. Just nu har vi papp-bakgrund. Skuggorna försökte vi lösa upp med just folie på en pappskiva, de blir diffusare men vi är inte nöjda.

Mest proffsigt skulle det se ut om det kunde vara just en helt vit bakgrund utan skuggor.

Såg en tråd där en kille fotade produkter på en glasskiva som var lite ovanför en vit bakgrund, kanske vore det en lösning? Hur gör man för att inte få refflektioner i glasskivan?

Ska kolla in länken! Tack återigen!
 

TinnaO

Ny medlem
Om du tittar in på sidan Prophotolife, så finns en uppsättning videoklipp som visar väldigt väl hur man jobbar med produktfoto. Blomsterarrangemangen är ungefär samma sak, och utöver att fixa till lite reflektorer och diffusorer och att ha ett antal lampor - vilken sort spelar ingen roll, bara de alla är samma sort - måste man lära sig ställa in vitbalans efter ljuset och exponera så att ingenting av blommorna fräts ur, och så att inte heller någon av färgkanalerna når klippning.

Sen är det mest en fråga om att lära sig se ljuset, hur det faller, och att gärna ha lite ljus som accenterar kanter och form, lampa snett bakifrån uppifrån för kontur. Man kommer så småningom på vad som funkar men man måste öva en del på det.
Den där länken var guld värd! Ska se till att fixa nå bättre lampor, målarburkar och betong har jag gott om så ska nog sätta ihop nått liknande som han har ;) Tusen tack!
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Vitbalansen borde vara ett av de mindre bekymren.

Det finns i stort sett tre sätt att fixa vitbalansen:
Skaffa helst en bra vitreferens. Den bästa är WhiBal-kortet
  1. Om man spar bilderna som jpeg, kan man ställa in vitbalansen efter typen av lampa. Med 2700K lågenergi- eller LED-lampa eller med glödlampa använder man kamerans glödlampssymbol.
  2. Man kan också ställa in en egen vitbalans via symbolen med två kilar och en boll emellan, om man har en bra vitreferens, som man fotograferar i samma ljus som man använder för sina bilder.
  3. Man kan ta en bild med vitreferensen i bilden och spara alla bilder som RAW, och när man omvandlar använder man vitreferensbilden som profil för omvandlingens vitbalans.

Det står i kamerans bruksanvisning hur man ställer in vitbalansen. Numera finns också lysdiodlampor (LED) som har god färgåtergivning, och de är ganska lättjobbade om man har spotlampor. Clas Ohlson säljer en liten klämspot för omkring en femtiolapp och den kan bestyckas med endera halogenlampa, som jag tycker blir lite väl varm, eller lysdiodlampa (LED) som är betydligt svalare. Om du saknar bruksanvisningen, så finns den att ladda ner som .PDF hos Nikon.

Man behöver inte starkt ljus. Det går att ta med längre exponeringstid om kameran sitter på stativ, och man kan använda lågt ISO utan problem. Exponeringar på flera sekunder går bra om man använder självutlösaren för att inte skaka kameran med avtrycket.

Kameran har en inställning för exponeringskompensation, och den kan man använda om man tar i något av de automatiska lägena exempelvis A, för att få rätt exponering. För blommor måste man ofta dra ner exponeringen till -1 (minus 1) och ibland lite mer, för att få god teckning i mättade färger. Senare kan man lyfta de mörkare delarna av bilden i bildbehandlingen.

Störst utrymme för att justera bilderna har man när man spar RAW (.NEF) och bearbetar bilden med en bra råfilsomvandlare. Det finns fria och lätthanterade, som t.ex. Raw Therapee, eller så kan du använda den som följde med kameran om skivan finns kvar.
 

hokan

Aktiv medlem
Hej
Efterbehandling av bilderna är mycket kraftfullt. Vill man börja lära sig kan man utnyttja gratisprogrammet GIMP som i mångt och mycket kan samma saker som photoshop om än inte på riktigt samma profesionella nivå. Jag tog mig friheten att redigera en av era bilder i Gimp, med lite enklare handgrepp tycker jag att bilden blev bra mycket bättre. Det tog sammanlagt 5 minuter ungefär. Och då är jag på inget sätt något proffs på redigering utan snarare tvärt om :)
Om det är ok med dig kan jag försöka lägga upp resultatet här i tråden så får ni se skillnaden. Annars kan jag maila exemplet till dig om du hellre vill det.
//Håkan
 

TinnaO

Ny medlem
Hej
Efterbehandling av bilderna är mycket kraftfullt. Vill man börja lära sig kan man utnyttja gratisprogrammet GIMP som i mångt och mycket kan samma saker som photoshop om än inte på riktigt samma profesionella nivå. Jag tog mig friheten att redigera en av era bilder i Gimp, med lite enklare handgrepp tycker jag att bilden blev bra mycket bättre. Det tog sammanlagt 5 minuter ungefär. Och då är jag på inget sätt något proffs på redigering utan snarare tvärt om :)
Om det är ok med dig kan jag försöka lägga upp resultatet här i tråden så får ni se skillnaden. Annars kan jag maila exemplet till dig om du hellre vill det.
//Håkan
Hej! Vad kul! Lägg gärna upp bilden du :)
 

hokan

Aktiv medlem
Bifogar bilden, före och efter bildbehandling i Gimp. Tyvärr får man inte ha större bifogade bilder än 400 pixlar stora så den är ganska liten (den jag lånade från hemsidan var ju i alla fall 1024 hög). Men man ser i alla fall den huvudsakliga skillnaden :)
Mvh Håkan
 

Bilagor

ANNONS