Annons

Panasonic Lumix DMC-LX7

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Ytterligare en variant är Panasonic Lumix CM1. Också den har en sensor i samma storlek som RX100 (alla varianter) på 1" och den har en fast brännvidd på motsvarande 28 mm. Det som är lite udda med den är att den är en Androidtelefon/kamera och inte mycket större eller tjockare än andra bra telefonkameror.

Jag har testat den en del och tyckte den var bra som kamera, men usel som telefon och så för att displayen repades så lätt (en uppfattning som delades av Martin Agfors som testat många fler kameror än jag), men så upptäckte vi så småningom att där fanns en plastfilm som faktiskt gick att ta bort (och tro mig - vi hade båda letat efter den). Med den borta är den telefonen en riktigt bra kamera :)
.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Om en telefonkamera är ett alternativ så kan jag tipsa om Samsung Galaxy K Zoom. Den är riktigt bra som kamera. Med ett 10x zoomobjektiv har man rätt mycket större chanser att få till en användbar bild på håll än med de flesta andra mobiltelefonkameror.

Ergonomin är dock rätt usel. Den har ingen sökare och de enda fotorelaterade knapparna är zoomknappen och avtryckaren. Resten sköter man via skärmen. Den har inte heller RAW, vilket väl alla av de hittills föreslagna kompaktkamerorna har?

För mig är den en hyfsad kompromiss eftersom jag inte vill ha med en kompaktkamera jämt och ständigt. Jag prioriterar att ha med en telefon om jag ska ha med mig en grunka, och den här telefonen är ett lyft vad gäller bildkvalitet jämfört med vad jag har sett annars hos telefonkameror.

Den som är spekulant på den bör dock känna på den först. Jag tror inte att den passar alla.
 

afe

Aktiv medlem
Med tanke på kameratypen tycker jag den ger ett fullt godtagbart resultat. Visst är det bättre med en kamera som inte handikappas av att sitta ihop med en telefon, men jag tyckte efter en veckas användning att bilderna blev mycket mycket bättre än med någon annan mobilkamera jag sett.
 
ANNONS