Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad 500 ELX låst sig

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Batteriet på min 500 ELX har väl inte varit någon höjdare nånsin. Det gamla originalbatteriet klarar ibland 50-60 exponering, eller som idag 3 exponering, sedan hängde sig den halvvägs, dvs slutaren är stängd och spegeln uppe.

Har pillat ihop ett niovoltsbatteri som jag fick att fungera till kameran ... hurra ... men fastän kameran gick igång så vill inte slutaren lösa ut och öppna upp igen.

Har försökt att manuellt dra upp kameran med objektivskruven, men antingen vågar jag inte dra tillräckligt hårt eller så är det något annat fel, för jag lyckas inte få upp slutaren :(

Status i nuläget:
- Bländarlamellerna i stängt läge
- Kamerans status visar vitt
- Batteriet funkar, eller åtminstone så skjuter den ut magasinpinnen för kontroll.
- Resten verkar låst.

Tips? Vad kan jag göra? Skall jag demontera hela kameran för att se var den havererat?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Objektivet avlägsnat men kass

Lyckades med tipsen ovan att lossa på kuggväxeln i huset så pass att jag kunde ta av objektivet.

Tyvärr blev lyckan kortvarig, då objektivets slutare inte rör sig. Den är stängd :(

Utan objektiv kör kamerans motor på som en formel 1 bil, men tyvärr har nog någon kugg hoppat ur sitt läge när jag lossade kuggväxeln, för motorn löper fritt utan att gå vidare i sin cykel.

Tips på åtgärder/reparationsverkstäder eller andra händiga som vill/kan rengöra och fixa mottages?
 
ANNONS