Annons

Kan ej registrera LR på dator #2

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag kör LR6 på en stationär dator. Så vitt jag förstår kan LR köras på två datorer och enbart 64 bitars system. Jag har haft en dator, stationär, tills igår kväll då jag fick mig levererat en bärbar. När jag laddat in LR6 gick det inte att registrera detta med förklaringen att jag redan förbrukat det antal som jag har rätt till.

Är jag fel ute att LR6 får köras på två datorer? Eller måste jag avregistrera den ena för att kunna registrera in den andra? Det förefaller ju i så fall en aning bökigt.

Enda möjliga förklaringen jag kan tänka mig till mitt problem är att jag för en tid sedan bytte moderkort och processor i min stationära dator. Jag minns inte om jag då var tvungen att registrera LR igen och att det i så fall skulle finnas en registrering på mitt gamla moderkort/processor och en på min nya.

Jag har försökt kontakta Adobe nu på morgonen men möts bara av en tom sida när jag klickar på Kontakta Adobe.

Om det skulle vara så som jag misstänker med moderkorten/processorerna, hur går jag då till väga. Jag har inte så stor lust att behöva byta tillbaka till det gamla moderkortet för att kunna avregistrera LR6 där för att sedan byta igen till det nya. Jag har sökt på min inloggning på Adobe om det fanns någon möjlighet att avregistrera en dator där men jag lyckades inte hitta någon sådan funktion. Det enda jag hittade var en lista med LR4, LR5 och LR6 med tillhörande serienummer och "Plattform" där det står Flera på alla tre varianterna samt respektive registreringsdatum. Längre än så kom jag inte.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
kontakta Adobe via chat de kan hjälpa dig med att se hur många instanser du har använt.
Jag hade startat med att logga ur Adobe först o sen logga in igen.
 

sjunne

Aktiv medlem
Enda möjliga förklaringen jag kan tänka mig till mitt problem är att jag för en tid sedan bytte moderkort och processor i min stationära dator. Jag minns inte om jag då var tvungen att registrera LR igen och att det i så fall skulle finnas en registrering på mitt gamla moderkort/processor och en på min nya.
Precis så är det! Jag har själv råkat ut för precis samma sak men Adobe löste det åt mig så ge dig inte! Bara försök få kontakt på något vis så ska du se att det löser sig!

Som en parentes i sammanhanget fick jag samma problem med Microsoft program, både Windows och Office, vid detta tillfälle men det löste sig oxå! Det enda tråkiga var ju den kraschade datorn med allt vad det medförde i strul och merkostnader!

/Claes S.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har försökt detta men kommer bara till en vit, tom sida. Antagligen något tillfälligt fel alternativt någon obskyr begränsning på jobbets datorer. Jag får försöka hemmifrån. Tack i alla fall!
 

iSolen.se

Guest
Jag kör LR6 på en stationär dator. Så vitt jag förstår kan LR köras på två datorer och enbart 64 bitars system. Jag har haft en dator, stationär, tills igår kväll då jag fick mig levererat en bärbar. När jag laddat in LR6 gick det inte att registrera detta med förklaringen att jag redan förbrukat det antal som jag har rätt till.

Är jag fel ute att LR6 får köras på två datorer? Eller måste jag avregistrera den ena för att kunna registrera in den andra? Det förefaller ju i så fall en aning bökigt.

Enda möjliga förklaringen jag kan tänka mig till mitt problem är att jag för en tid sedan bytte moderkort och processor i min stationära dator. Jag minns inte om jag då var tvungen att registrera LR igen och att det i så fall skulle finnas en registrering på mitt gamla moderkort/processor och en på min nya.

Jag har försökt kontakta Adobe nu på morgonen men möts bara av en tom sida när jag klickar på Kontakta Adobe.

Om det skulle vara så som jag misstänker med moderkorten/processorerna, hur går jag då till väga. Jag har inte så stor lust att behöva byta tillbaka till det gamla moderkortet för att kunna avregistrera LR6 där för att sedan byta igen till det nya. Jag har sökt på min inloggning på Adobe om det fanns någon möjlighet att avregistrera en dator där men jag lyckades inte hitta någon sådan funktion. Det enda jag hittade var en lista med LR4, LR5 och LR6 med tillhörande serienummer och "Plattform" där det står Flera på alla tre varianterna samt respektive registreringsdatum. Längre än så kom jag inte.
Försök avregistrera, den första datorn räknas säkert som två pga din uppgradering. Borde gå göra utan support.
 

holmbo

Aktiv medlem
Du kan själv inaktivera LR på en maskin.
-Logga in på Adobekontot.
-Välj Hantera konto
-Du blir anmodad att logga in igen.
-Gå till Hantera plan

På högersidan kan du se dina aktiverade enheter och inaktivera efter behov.
Jag tror att du kan installera på fler än två maskiner men du kan bara ha LR aktiverat på två åt gången.

//Lars
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det går nog inte om man, som jag, bara har en stand alone-version av Lr 6 och dessutom som privatperson. Jag har nämligen just kommit i kontakt med en Holmberg på Adobe någonstans i världen. Enligt henne så är det riktigt att jag bara skall få upp en tom ruta när jag klickar på "Kontakta support".

Såvitt jag förstod så skall privatpersoner inte använda Lightroom, eller åtminstone inte förvänta sig att få hjälp av Adobe. Enda sättet att möjligen få hjälp var att skicka ett mail på engelska till denna Holmberg som då skulle öppna ett ärende. Om ett par dagar skulle jag kanske få något livstecken från Adobe.

Det blir kanske så att jag får sätta ihop mitt gamla moderkort/processor och avregistrera Lr där. Sedan montera tillbaka mitt nuvarande moderkort/processor. Smidigt!
 
ANNONS