Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskriftsskärpa Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Jag har försökt få svar på min fråga både här på fotosidan och hos Crimson där jag beställer mina fotoböcker men inte fått ett svar som jag behöver.

Jag vet att man bör bestämma storlek på sina bilder innan man slutskärper. Lightroom ställer själv in utskriftsskärpan så jag vet inte vilken radie mm som används.

Det jag egentligen undrar är hur exakt storleken på bilden behöver förutbestämmas för att utskriftskärpan skall bli korrekt. Exempel om jag använder en bild i full upplösning = 6000px bredd i mitt fall och slutskärper i Lightroom. Då kommer bilden att skalas ner till 3543px om det är 300 dpi och 30 cm bredd. Eller är det helt feltänkt?
Eller skall jag ange bildens bredd som 30 cm och 300 dpi och därmed kasta bort pixlar?

En följdfråga blir om man anger storleken till 30 cm men väljer en tom kant så att bilden blir 28 cm bred. Har denna storlekskillnad någon avgörande betydelse för skärpan?

Ytterligare följdfråga är hur man skall sätta grundskärpan. Ofta ser jag att man skall överdriva skärpan genom att granska bilden i 50% när man sätter mängd/radie. Skall man göra det fast man anpassar slutskärpan?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Så här

Så här har jag gjort tidigare innan jag bytte skärm (Kommer att testa om samma procedur behöver modifieras något med nya skärmen, vilket jag inte tror)

1. Göra alla justeringar och all bildbehandling utom storlek och skärpa
2. Beskära och skala om bilden till rätt storlek i cm och med 300-350 ppi (Mindre har fungerat bra då pixlarna inte räckt till t.ex. vid beskärningar)
3. Skärp bilden med en radie av ca 0,8-1 och den mängd som gör att bilden ser bra ut i 50%
4. Eventuellt extra skärpning av något delområde och brusreducering av delområde ifall jag tror det behövs.
5. Ladda upp till Crimson och bocka i rutan "rör inte mina bilder" så att ingen extra skärpa läggs på vid deras process.
Kör du lightroom är det viktigt att ställa in så att bilden inte skalas om eller skärps vid exporten om du kör denna metod. Det har gett mig mycket bra resultat på bilder från 10x15 upp till 40x60 cm.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har försökt få svar på min fråga både här på fotosidan och hos Crimson där jag beställer mina fotoböcker men inte fått ett svar som jag behöver.

Jag vet att man bör bestämma storlek på sina bilder innan man slutskärper. Lightroom ställer själv in utskriftsskärpan så jag vet inte vilken radie mm som används.
Radie ställer du när du grundskärper. Utskriftsskärpningen i LR sköter det automatiskt. Algoritmen styr på upplösning och interpolering av bilden. Du väljer matt eller blankt papper, upplösning och storlek samt hur mycket skärpa du vill lägga på. Standard rekommenderas om du skärpt bilden rätt i Develop-modulen.

Det jag egentligen undrar är hur exakt storleken på bilden behöver förutbestämmas för att utskriftskärpan skall bli korrekt. Exempel om jag använder en bild i full upplösning = 6000px bredd i mitt fall och slutskärper i Lightroom. Då kommer bilden att skalas ner till 3543px om det är 300 dpi och 30 cm bredd. Eller är det helt feltänkt?
Eller skall jag ange bildens bredd som 30 cm och 300 dpi och därmed kasta bort pixlar?
Antingen drar du själv ner storleken till det du avser att printa, eller så gör Crimson det åt dig. Vill du ha koll på utskriftsskärpningen gör det själv, dvs ställ in den storlek i cm och upplösning du vill ha.

En följdfråga blir om man anger storleken till 30 cm men väljer en tom kant så att bilden blir 28 cm bred. Har denna storlekskillnad någon avgörande betydelse för skärpan?
Kan inte tänka mig att du ser någon skillnad på utskriften om du slutskärpt för 28 eller 30 cm i LR.

Ytterligare följdfråga är hur man skall sätta grundskärpan. Ofta ser jag att man skall överdriva skärpan genom att granska bilden i 50% när man sätter mängd/radie. Skall man göra det fast man anpassar slutskärpan?
Överdriva skärpningen så att det ser bra ut i 50% var det gamla rådet för USM-mask vid utskriftsskärpning i Photoshop. Grundskärpan i LR ska du skärpa med 100% visning och lära dig vad de olika reglagen gör. Har du skärpt korrekt använder du sedan utskriftsskärpningen i standardläge för att få det bra. Detta fungerar bra för utskrifter. För små webbilder kan man behöva göra ytterligare en skärpning i PS efter export.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bra?

Tycker du att den metoden fungerar bra för utskrifter till Crimson? Kan ju vara bra att veta då jag ibland får frågor från några vänner som använder LR (Använder det inte själv utan enbart DPP, PS och CameraRAW).
 

alfin

Aktiv medlem
Det finns ingen annan metod i LR eftersom du inte kan beskära och skala om innan du exporterat bilden. Utskriftsskärpan i standardläge ger ett bra slutresultat på papper om man gjort grundskärpningen korrekt. Kör man defaultinställningarna på grundskärpan bör man öka utskriftsskärpan till high. Men skärpa är individuellt vad man tycker är bra eller tillräckligt, så man gör bäst i att testa själv.
 

djungel

Aktiv medlem
Jag har tagit fasta på allas tips och synpunkter och experimenterat en del med skärpevarianter.

Jag har nu fått mina testutskrifter från Crimson och utifrån mina ögon och analyser kom jag fram till följande.
1. Absolut bättre att skala ner till ungefär tilltänkt storlek för att få bra skärpa. helt enligt regelboken alltså.

2. Testade med olika mängd skärpa och det verkade som om mina mest extrema inställningar var bäst. Då menar jag att jag i LR använde både skärpa och detalj på 100 samt 0 i brusreducering och högsta utskriftsskärpa/matt papper. Dessa inställningar förväntade jag mig skulle ge en tydligt överskärpt och ful bild då jag normalt använder skärpa/detalj på ca 40/40 och brusreducering 15-40. Kan det vara så att det sett överskärpt ut om jag haft de bästa optiska produkterna 500/F4 Prime eller liknande stället för en enklare zoom.
 
ANNONS