Annons

Lägga ihop bilder i LR CC

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Är jag helt ute och cyklar?
Har alldeles för mig att man i någon tidigare version av LR kunde slå samman bilder så att man exv av sisådär 50 exponeringar av en stjärnhimmel kunde göra en bild med stjärnspår?

Minnet sviker men har alldeles för mig att jag har gjort det tidigare? Men när jag kikar på de gamla bilderna så kan jag inte ur metadatan se hur jag gjorde. Vet ju att jag provat lite olika tekniker och är rätt säker på att jag inte bara ställde kameran i exponeringsläge på sisådär runt en halvtimme. Utan även kunnat lägga ihop många exponeringar.

För i LR CC så går det inte. Redigeringsfunktionen Fotosammanslagning med HDR ger ju inte ett sånt resultat så det blir stjärnspår.

Finns ett gratisprogram StarStaX som kan slå ihop bilder, men jag tycker resultatet inte blir bra.

Så hur är det eg? Kommer jag ihåg fel? Eller är det jag som inte begriper att det går att göra i LR även nu? Och är det någon som har kläm på något program som gör detta bra, får ju gärna vara gratisprogram.
 

PerK

Aktiv medlem
Är jag helt ute och cyklar?
Har alldeles för mig att man i någon tidigare version av LR kunde slå samman bilder så att man exv av sisådär 50 exponeringar av en stjärnhimmel kunde göra en bild med stjärnspår?


Annika, du kan använda "panorama" i LR CC. Alternativt via "redigera I" göra jobbet i PS.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Är jag helt ute och cyklar?
Har alldeles för mig att man i någon tidigare version av LR kunde slå samman bilder så att man exv av sisådär 50 exponeringar av en stjärnhimmel kunde göra en bild med stjärnspår?


Annika, du kan använda "panorama" i LR CC. Alternativt via "redigera I" göra jobbet i PS.
Nä, inte går det ju att använda panorama i LR CC eller i PS? Iaf inte när jag försöker mig på det.
 

PerK

Aktiv medlem
Nä, inte går det ju att använda panorama i LR CC eller i PS? Iaf inte när jag försöker mig på det.
I LRCC läge bibliotek, 1) Markera de bilder du vill lägga ihop. 2) Välj Foto/Fotosammanfogning
Du får upp en dialogruta med förhandsvisning.

Vill du göra samma sak i PS:
I LRCC läge bibliotek, 1) Markera de bilder du vill lägga ihop. 2) Välj Foto/redigera i/Lägg samman till panorama.

Har du inte markerat bilderna först går det inte
mvh
Per
 

Annika Kr

Aktiv medlem
I LRCC läge bibliotek, 1) Markera de bilder du vill lägga ihop. 2) Välj Foto/Fotosammanfogning
Du får upp en dialogruta med förhandsvisning.

Vill du göra samma sak i PS:
I LRCC läge bibliotek, 1) Markera de bilder du vill lägga ihop. 2) Välj Foto/redigera i/Lägg samman till panorama.

Har du inte markerat bilderna först går det inte
mvh
Per
Nej, det går inte. LR smäller ihop bilderna men några stjärnspår blir det inte. 53 bilder och var och en 15 sek exponering på. Se bild

Har även provat i PS men med samma resultat.

Den sista kommentaren väljer jag bort, då den inte hör hit!
 

Bilagor

PerK

Aktiv medlem
Nej, det går inte. LR smäller ihop bilderna men några stjärnspår blir det inte. 53 bilder och var och en 15 sek exponering på. Se bild

Har även provat i PS men med samma resultat.

Den sista kommentaren väljer jag bort, då den inte hör hit!
Ah - du vill inte göra panorama, du vill lägga dom ovanpå varandra?! Om det är så, blir det PS. T.ex "öppna som lager i PS". Stacking på engelska.
Den sista kommentaren var relevant då jag inte kan veta din kunskapsnivå.
Nu får du klara dig själv.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Öppnade samtliga bilder som lager i PS, markerade alla och valde Redigera -> Blanda bilder automatiskt. Med ett uselt fult resultat.
Så om man nu inte vill använda tredjepartsprogram så är det långa exponeringstider (30 minuter minst) som gäller, och inte en massa bilder (på typ 15-20 sek exponeringstid) som ska läggas samman.

Men jag får klura vidare i PS, för kanske valde jag fel metod.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sök på astrofotografering så hittar du nog vad du är ute efter.
Det finns hur mycket som helst att läsa.
Men annars är väl det enklaste att öppna slutaren o låta jorden rotera.
 

Zipsweden

Aktiv medlem
Öppnade samtliga bilder som lager i PS, markerade alla och valde Redigera -> Blanda bilder automatiskt. Med ett uselt fult resultat.
Så om man nu inte vill använda tredjepartsprogram så är det långa exponeringstider (30 minuter minst) som gäller, och inte en massa bilder (på typ 15-20 sek exponeringstid) som ska läggas samman.

Men jag får klura vidare i PS, för kanske valde jag fel metod.
Borde väl fungera hyffsat om du öppnar dom som lager i PS och använder blandläget ljusare för alla lager? då kommer alla de partier som är ljusast att visas vilket bör ge en mer sammanhållen stjärnbana.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Sök på astrofotografering så hittar du nog vad du är ute efter.
Det finns hur mycket som helst att läsa.
Men annars är väl det enklaste att öppna slutaren o låta jorden rotera.
Ja, så är det. Men hade för mig att jag faktiskt har kunnat gjort den här manövern tidigare med att slå ihop många bilder. Men förmodligen kommer jag ihåg fel...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Sök på astrofotografering så hittar du nog vad du är ute efter.
Det finns hur mycket som helst att läsa.
Men annars är väl det enklaste att öppna slutaren o låta jorden rotera.
Svårare och sämre resultat dock.

Borde väl fungera hyffsat om du öppnar dom som lager i PS och använder blandläget ljusare för alla lager? då kommer alla de partier som är ljusast att visas vilket bör ge en mer sammanhållen stjärnbana.
Det är en vanlig teknik det som fungerar. Annars mer avancerat och ganska längre mer CPU kraft är följande:

Man gör så här.
Markera bilderna i LR som ska läggas ihop
Välj Edit in-> open as layers in photoshop
Markera alla lagrena
Höger musknapp på en av dom och välj Convert to smart object
Välj Layer .> Smart Objects -> Stack Mode -> Maximum

Blir bättre resultat.

Snabbare metod som jag använder
Exportera alla bilder i 16 bits TIFF
Använd programmet: StarStax-

/Stefan
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Borde väl fungera hyffsat om du öppnar dom som lager i PS och använder blandläget ljusare för alla lager? då kommer alla de partier som är ljusast att visas vilket bör ge en mer sammanhållen stjärnbana.
Ja, kanske klurar jag vidare med alla desssa bilder som jag tänkte slå ihop. Annars får jag radera dem och gå ut igen någon stjärnklar natt.

Men framkallade en bild som vanligt och den kan ju alltid duga något, den i PS hopslagna bilden är iaf en katastrof
 

Bilagor

Annika Kr

Aktiv medlem
Svårare och sämre resultat dock.



Det är en vanlig teknik det som fungerar. Annars mer avancerat och ganska längre mer CPU kraft är följande:

Man gör så här.
Markera bilderna i LR som ska läggas ihop
Välj Edit in-> open as layers in photoshop
Markera alla lagrena
Höger musknapp på en av dom och välj Convert to smart object
Välj Layer .> Smart Objects -> Stack Mode -> Maximum


Blir bättre resultat.

Snabbare metod som jag använder
Exportera alla bilder i 16 bits TIFF
Använd programmet: StarStax-

/Stefan
Ah, tackar, Det ska jag prova.

StarStax har jag provat men stjärnspåren blev så otroligt skarpa och inte mjukt fina. Reglagen i Starstax, vilket ju bara är två, gjorde ingen skillnad hur jag än ändrade.
Så jag provade att göra det med bilderna helt oframkallade i tanke att det skulle bli bättre om jag brusreducerade och fixade lite efteråt istället. men nix. Provade på olika sätt osv osv, men jag ska prova StarStax på nytt någon gång. kansek var utgångsbilderna inte så bra. Tror exv att 15 sek X 53 bilder är för lite. Borde nog höja slutartiden, tror jag.
 

Zipsweden

Aktiv medlem
Ja, kanske klurar jag vidare med alla desssa bilder som jag tänkte slå ihop. Annars får jag radera dem och gå ut igen någon stjärnklar natt.

Men framkallade en bild som vanligt och den kan ju alltid duga något, den i PS hopslagna bilden är iaf en katastrof
Funtionen "blanda lager automatiskt" har jag för mig är till för att lägga ihop bilder och välja ut de delar som är skarpast, dvs "focus stacking". Kan tänka mig att det ger rätt underliga resultat om du slår ihop bilder på stjärnspår med den funktionen. Har du möjlighet att lägga upp några krympta bilder som man kan leka med för att se vad/hur olika tillvägagångssätt fungerar? Blev lite nyfiken på hur man kan lösa problemet :)
 

Mats G

Aktiv medlem
Blandningsläge "Ljusare"

Hum?
Vad händer om du efter att ha lagt alla bilderna i lager uppe på varandra i Ps, ändrar blandningsläget på dem till ljusare?
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Svårare och sämre resultat dock.



Det är en vanlig teknik det som fungerar. Annars mer avancerat och ganska längre mer CPU kraft är följande:

Man gör så här.
Markera bilderna i LR som ska läggas ihop
Välj Edit in-> open as layers in photoshop
Markera alla lagrena
Höger musknapp på en av dom och välj Convert to smart object
Välj Layer .> Smart Objects -> Stack Mode -> Maximum


Blir bättre resultat.

Snabbare metod som jag använder
Exportera alla bilder i 16 bits TIFF
Använd programmet: StarStax-

/Stefan
Nu har jag provat att fixa bilden i PS, och det var ju en lättsam manöver och som jag nog tycker gör jobbet lite bättre än StarStaX, men skillnaden är nog hårfin

Tack iaf
 

Astroscapist

Aktiv medlem
15s per bild låter lite. Kör på 30s. Kör du vidvinkel så är nog 1 timme minst som du bör fota. Helst 2 timmar för bra resultat.
 
ANNONS