Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krångel med betalning

Produkter
(logga in för att koppla)

ForsPhotos

Aktiv medlem
Nu är det så att jag har hamnat i en lite krånglig situation.
Jag (17 år) blev anlitad av ett företag som ville att jag skulle fotografera deras 30 års jubileum under en hel kväll, vilket jag tog som en rolig överraskning (går 2a året på gymnasiet och vill jobba som fotograf någon gång i framtiden). Problemet är att de kontaktade mig ca 3 dagar innan själva fototillfället och det hanns därför inte skrivas något skriftligt avtal angående betalning m.m. dvs allt är muntligt (har nu lärt mig att allt hädanefter ska vara skriftligt) Det som vi kom överens om var att de skulle få 200 bilder redigerade och klar levererat digitalt till dom inom 6 veckor efter fototillfället, det var kraven på mig och jag skulle få betalt 100 kr per timme och all tid nedlagd på redigering skulle inräknas där. Nu har det gått ca 7 veckor och jag har levererat alla bilderna inom den tidsram som vi bestämde. Problemet är dock att företaget som anlitade mig nu i efterhand då de har bilderna säger att de har problem att betala på det sätt som vi kom överens om (pengar, 100 kr per timme totalt 3100 kr). Istället för pengar så vill de betala i form av fotoutrustning till motsvarande värde vilket vi inte alls kom överens om. Så som jag har uppfattat det så är problemet från deras sida att jag är omyndig (17 år) och att jag inte har ett företag eftersom jag gör det här som en hobby än så länge på sidan om skolan.

Så jag undrar om de ens kan göra så, dvs att komma i efterhand och ändra på sin del av avtalet? De verkar sitta fast vid att de ska betala ut i form av utrustning av motsvarande värde.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Lön ska betalas ut i pengar och inte i saker.

Vad är deras argument om att det är problem att du är 17 år?

Nu vet ju inte jag vad de ser som ett bekymmer, avsaknad av handledning eller arbetstider, men från företagets sida om de anser att din ålder är ett problem så är deras förslag att betala ut ersättning genom att ge dig materiella saker etter värre än att ge dig ett jobb vid 17 år.
 

ForsPhotos

Aktiv medlem
Lön ska betalas ut i pengar och inte i saker.

Vad är deras argument om att det är problem att du är 17 år?
Deras argument för det var att "Annars måste vi skriva in er som anställda och betala ut detta som lön" vilket dom senare i ett telefonsamtal sa ledde till en massa onödigt jobb för dom, men det spelar ju absolut ingen roll då det är pengar vi har kommit överens om.
Sen en annan sak kan nog vara att jag inte har ett företag. Vet inte riktigt hur det ser ut rättsmässigt på den fronten, men det ska väl inte vara några problem?
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Egentligen så är det enkelt.

De ska betala ut 3100kr (om den summan var eran överenskommelse) i lön. Punkt

Du kan ju också fråga dem om varför det är enklare för dem att betala ut i utrustning? Du får ta för givet i den frågeställningen om du vill och för att få argument, att de inte tänkte betala ut utrustning som svart ersättning.
 

PMD

Aktiv medlem
Deras argument för det var att "Annars måste vi skriva in er som anställda och betala ut detta som lön" vilket dom senare i ett telefonsamtal sa ledde till en massa onödigt jobb för dom, men det spelar ju absolut ingen roll då det är pengar vi har kommit överens om.
Sen en annan sak kan nog vara att jag inte har ett företag. Vet inte riktigt hur det ser ut rättsmässigt på den fronten, men det ska väl inte vara några problem?
Ja, du betraktas som anställd eftersom du inte har en firma som din uppdragsgivare kan göra ett avtal med. Det leder inte nödvändigtvis till "en massa onödigt jobb", men däremot måste din uppdragsgivare betala arbetsgivaravgift för lönen de ska betala till dig, vilket förstås leder till att kostnaden för dem inte blir 3100 kr utan snarare drygt 4000 kr. Surt för dem, men det är deras problem att de inte tänkte på det från början.
 

StanM

Aktiv medlem
Nu är det så att jag har hamnat i en lite krånglig situation.
Jag (17 år) blev anlitad av ett företag som ville ......

Hej, Jonathan

Med bakgrund av vad du skriver, kan jag anse att företaget som anlitat dig inte är seriöst. Ett avtal är ett avtal och att ändra avtalet när ena parten fullgjort sitt åtagande, är verkligen oseriöst.
Jag, för min egen del, vill inte göra affärer med ett företag som agerar så. Kan jag be dig att ange företagets namn och adress? Om du inte vill göra det i ett inlägg, går det bra att maila mig. Jag kommer inte att göra affärer med företaget i fråga.
Hoppas att andra känner likadant och att det i slutändan riskerar att kosta företaget betydligt mer, både ekonomiskt och goodwill.

Jag önskar dig ett stort lycka till med att få ut din lön.

Hälsningar,
Stan
 

ForsPhotos

Aktiv medlem
Nu är det så att jag har hamnat i en lite krånglig situation.
Jag (17 år) blev anlitad av ett företag som ville ......

Hej, Jonathan

Med bakgrund av vad du skriver, kan jag anse att företaget som anlitat dig inte är seriöst. Ett avtal är ett avtal och att ändra avtalet när ena parten fullgjort sitt åtagande, är verkligen oseriöst.
Jag, för min egen del, vill inte göra affärer med ett företag som agerar så. Kan jag be dig att ange företagets namn och adress? Om du inte vill göra det i ett inlägg, går det bra att maila mig. Jag kommer inte att göra affärer med företaget i fråga.
Hoppas att andra känner likadant och att det i slutändan riskerar att kosta företaget betydligt mer, både ekonomiskt och goodwill.

Jag önskar dig ett stort lycka till med att få ut din lön.

Hälsningar,
Stan
Efter lite om och men så har det löst sig med betalningen och vi kommer få den summan som vi kom överens om från början, men ändå onödigt mycket krångel från deras sida. Mailar dig företagets namn.
 

sjunne

Aktiv medlem
Sök på nätet! (Googla)

Kopierat från Skatteverkets hemsida:

"Hobby
Om du får överskott av din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt för det.
Hobby räknas till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Du deklarerar överskottet av hobbyverksamheten i din inkomstdeklaration på blankett T2 (SKV 2051).

En hobby är

något du utövar på din fritid
något som inte är din huvudsakliga försörjning.
En hobby kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.

I broschyren Hobbyverksamhet (SKV 344) kan du läsa mer om hobby."

Men visst, det finns väl inget som är 'enkelt' i skattelagstiftningen! Men som jag förstår det så ska INTE uppdragsgivaren betala dig som lön med arb.givaravgifter, de betalar dig som de betalar vilken leverantör som helst, sen får DU ta upp inkomsten i deklarationen och betala egenavgifter!

Samtidigt som jag skrev detta såg jag att det tydligen hade löst sig! (Läste inte hela tråden innan jag började skriva...)
 

PMD

Aktiv medlem
Den som har aktiv näringsverksamhet ska betala egenavgifter själv, så det är inte aktuellt för Jonathan.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Kopierat från Skatteverkets hemsida:

"Hobby
Om du får överskott av din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt för det.
Hobby räknas till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Du deklarerar överskottet av hobbyverksamheten i din inkomstdeklaration på blankett T2 (SKV 2051).

En hobby är

något du utövar på din fritid
något som inte är din huvudsakliga försörjning.
En hobby kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.

I broschyren Hobbyverksamhet (SKV 344) kan du läsa mer om hobby."

Men visst, det finns väl inget som är 'enkelt' i skattelagstiftningen! Men som jag förstår det så ska INTE uppdragsgivaren betala dig som lön med arb.givaravgifter, de betalar dig som de betalar vilken leverantör som helst, sen får DU ta upp inkomsten i deklarationen och betala egenavgifter!

Samtidigt som jag skrev detta såg jag att det tydligen hade löst sig! (Läste inte hela tråden innan jag började skriva...)
I skatteverkets broschyr så står det ju också:

Om verksamheten är knuten till en anställning eller till ett uppdrag att utföra arbete åt en eller flera uppdragsgivare behandlas den på samma sätt som andra tjänsteinkomster. I sådana fall lämnar arbetsgivaren eller uppdragsgivaren kontrolluppgift på ersättningen och betalar socialavgifter i form av arbetsgivaravgifter och gör skatteavdrag.

I det här fallet är det solklart företaget ska betala lön i pengar. (Sen tillkommer det arbetsgivaravgifter för företaget.)

Och även varor som ges till anställda ska beskattas på samma sätt (kan inte gränsen i värde i huvudet, kan vara samma gräns som för lön 1000kr/år, men den är klart under 3100kr) så i sak blir det inte mindre administration för företaget. Även i en hypotetisk diskussion om arrangemang få varor istället för lön.
 

PMD

Aktiv medlem
Det tror jag stämmer, och därför bör nog Jonathan inte deklarera inkomsten som hobbyverksamhet.
 
ANNONS