Annons

sälja bild till skivomslag

Produkter
(logga in för att koppla)

liftarn

Aktiv medlem
Det beror på en del olika faktorer. Hur pass bra kompisar är ni? Och är det en bild du redan har som de vill använda eller vill de att du ska ta en dag ledigt från jobbet och åka långt ut i ingenstans för att ta bilder?

Personligen skulle jag nöjt mig med ett omnämnande i liner notes och ett ex av skivan (ser bra ut i sin portfolio). Har fått en skiva den vägen och för mig är det roligare att ha än pengar. Borde egentligen fått fler skivor men många band har en ovana att splittras innan inspelningarna är klara.

Om du känner dig osäker så skriv ordentligt kontrakt på hur de får använda bilden. Blir de sedan stora kan du tjäna en del på att sälja ex av den.
 

snap01

Aktiv medlem
jag fotar inte bara för hobbyns skull. jag kämpar och kämpar hela tiden för att försöka bringa in några kronor i alla fall. för mig vore det en dröm naturligtvis att kunna i alla fall delvis livnära sig på sin passion.

Säljer nån bild och nån tavla då och då. får ett uppdrag då och då (väldigt sällan) och jag jobbar hårt genom att först köpa dyr utrustning, reser runt överallt för att kunna fylla på min portfolio, samt att jag lär mig nytt hela tiden på internet när det gäller redigering och andra saker.

Så det är lite tråkigt att höra att man är en snåljåp bara för att man inte vill ge bort sina verk.

Precis som med bandet, dom vill säkert inte ge bort sina låtar till mig gratis som jag sen kan släppa och tjäna pengar på.
(ett exempel bara)
Om du någonsin tänk kunna leva som fotograf måste du våga ta betalt. Visst jag kan köra gratis eller billigt till en kompis men jag priar alltid jobb som ger pengar till brödfödan. Risken att du får mer jobb via gratis jobb är försvinnande liten. En kund som inte kan eller vill betala för ett jobb är inget att bygga sitt företag runt dom ska man undvika. Däremot är det kompis aspekt så får du värderara din tid o hur mycket kompis ni är.
 

Edwardpayne

Ny medlem
Jag är både hobby- musiker, producent och fotograf men har mest erfarenhet som musiker i denna fråga.

I mitt band, som är väldigt okänt, så är det inte ovanligt att vi köper en MÅLAD omslagsbild för varje skivomslag. Det brukar kosta runt 8-10000:- bara för framsidan, beroende på om artisten ska måla på beställning eller om vi köper en målning som bara ligger och väntar på att bli köpt.

Att spela in en skiva för 1000:- per låt är ganska billigt, men väldigt vanligt pris bland hobbyband och hobbyproducenter.

Vi har aldrig köpt ett foto för omslagsbild men bandfoton brukar vi betala uppåt 2000:- för.

Som musiker får man ofta höra "men tänk på exponeringen ni får av att spela här tillsammans med detta stora kända band" - när man betalar för att få spela. Och detta blir man väldigt trött och less på, men man gör det ändå för det är så jäkla roligt.

Om du säljer ditt foto billigt till kompispris så kanske denna skiva når fler som vill betala mer för andra av dina foton?

Men be bandet att åtminstonde nämna ditt namn när de delar länk till spotify och i kommande intervjuer så du får möjlighet att bli nådd av nya kunder. Du har kanske en hemsida att länka till också.

Men om detta är ditt finaste fotografi så kanske du ska ta mer betalt än "kompispris".
 

snap01

Aktiv medlem
har en arbetskollega som har ett band som ska släppa skiva. Till att börja med bara på spotify, men tanken är att sälja fysiska skivar längre fram.
Han vill ha en av mina bilder på skivomslaget. Bilden kommer säkert användas på Facebook och affischer och så också skulle jag tro.

Jag sa att jag inte vill ge bort bilden till dom men samtidigt har dom typ inga pengar (svårt att vara ett okänt band idag) samt att det är en arbetskollega.
Så vad skulle jag kunna ta för en sådan bild utan att skämmas?

som sagt vill jag inte ge bort bilden, eftersom dom kanske kommer tjäna pengar själv med lite tur.

hur brukar man göra. brukar det vara något avtal att bilden endast får användas till just ett skivomslag och inget annat? dom vill ju göra reklam för skivan antar jag och då kommer ju min bild synas.
hur gick det?
 

ICD

Ny medlem
Jag har en kamrat som sålde en bild på en hoppande Harr, den skulle finnas inne i en fiskebutik.
25 000 kronor.

/ Bo
Hej Bo, det verkar lite komplicerat det här med att sälja sina bilder och villkor mm. Men jag har hört att man aldrig säljer en rawfil utan en bild med copyrightskydd, och det kanske är bra att sätta upp villkor för just den bilden om vad som gäller innan försäljning.
1.000 kr för en rawfil låter billigt tycker jag.
Det finns ingen anledning att ge bort sina bilder till någon, just den bilden det tillfället kommer kanske aldrig igen.
Jag pratade med en kvinna för ett tag sedan från ett fotolabb, där de får betala dyrt för utställningsbilder som de använder sig utav men bara i ett visst antal, tydligen väldigt strikta regler som jag förstod det. Dina bilder är också unika och du måste själv bestämma ett pris och villkor för dem. Men sälj dig inte för billigt och absolut inte i råformat.
Mvh/Ingela Dahlström
 

afe

Aktiv medlem
Det är stor skillnad på att göra ett uppdrag åt en kund. Då är det fullt rimligt att de får en jäkla massa bilder och betalar för tiden det tar. 15000 för två dagars arbete är rätt bra betalt, och om bilderna är tagna just för den kunden ser jag inga problem med att de får råfilerna.

Bilder som redan är tagna prissätts på helt andra kriterier - användning, efterfrågan och tillgång. Jag fick € 5000 för en bild jag tog på en firmafest (och kunden fick råfilen), men då blev det några timmars jobb att samla in modellreleaser och fixa det praktiska.
 

lonian

Aktiv medlem
Fotade själv två band med folk jag känner. Tog 100kr per person, dom var 8st så jag fick ändå ihop något och de var nöjd med det billiga priset.

Jag tog säkert 300 bilder och gav dem.
 
ANNONS