Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Import till LR raw o jpg från två minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Ett tredje alternativ skulle ju kunna vara att fota JPG på ett kort och raw på det andra och sedan ha TVÅ kataloger i LR. En för raw-filerna och den som du i huvudsak använder. En där du bara importerar JPG-filerna och utnyttjar Lighrooms "datum"-funktioner så att du får dem i de mappar du vill. Lite "kluddigt" men inte ogörligt.

Ett fjärde alternativ, lagra på separata kort, använd LR för raw-kortet men hitta en annan programvara som organiserar dina JPG-filer i datum-mappar på samma sätt som LR. Jag har för mig att det skall finnas gratis-program som grejar det.
Hej, kom på en sak om alternativ tre. Såsom jag gjorde tidigare så hamnade raw o jpg bredvid varandra i granskningsflödet. Så gick det inte att ha för jag markerade nåstan alltid jpg bilden eftersom den såg mer "färdig" ut, men om jag bockar ur att LR ska hålla "lika bilder samlade" så kanske alla raw hamnar först och alla jpg sist, då går det att stoppa granskningen efter sista raw och ev radera alla jpg från LR utan att ta bort dem från disk

För alternativ fyra, så kan jag leva med att varje jpg dump hamnar i en mapp utan daguppdelning
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej, kom på en sak om alternativ tre. Såsom jag gjorde tidigare så hamnade raw o jpg bredvid varandra i granskningsflödet. Så gick det inte att ha för jag markerade nåstan alltid jpg bilden eftersom den såg mer "färdig" ut, men om jag bockar ur att LR ska hålla "lika bilder samlade" så kanske alla raw hamnar först och alla jpg sist, då går det att stoppa granskningen efter sista raw och ev radera alla jpg från LR utan att ta bort dem från disk
Du kan ju lätt sortera på filtypen.

I library, i grid view, under bilderna så bör du kunna se "Sort:" och där kan du t ex välj "file extension" så kommer du få lättare att gå igenom flödet.
 
ANNONS