Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

HeBe

Aktiv medlem
Har två fåglar jag skulle vilja ha hjälp med:

Kan den första vara en gulsparvshona?

Går det att avgöra om det är en tall- eller entita på den andra bilden?



 

equa

Aktiv medlem
Har två fåglar jag skulle vilja ha hjälp med:

Kan den första vara en gulsparvshona?

Går det att avgöra om det är en tall- eller entita på den andra bilden?



Gulsparv stämmer bra. Svårt att avgöra om hona eller hane så här års när hanens gula krona ännu inte kommit fram.
Entita är den andra fågeln. Den har lite "smutsigare" dräkt än talltita och en liten ljus fläck på övre näbbhalvan i "mungipan. Lättast att skilja från talltita på lätet men det syns ju inte på bild. :)
 

Warbird

Aktiv medlem
Hej igen!

Den här väldigt mörka anden flög tillsammans med två gräsänder idag utanför Ängelholm.
Jag kan inte identifiera den, tyvärr...
(Gräsanden är flyttad uppåt i bilden för att det ska vara lättare att se och jämföra. Det är alltså en bild ur kameran och alltså samma exponering på bägge fåglarna.)

Svartand hade ju varit kul, men jag hittar inget som passar.
Kan någon hjälpa mig med denna?
 

Bilagor

HeBe

Aktiv medlem
Gulsparv stämmer bra. Svårt att avgöra om hona eller hane så här års när hanens gula krona ännu inte kommit fram.

Entita är den andra fågeln. Den har lite "smutsigare" dräkt än talltita och en liten ljus fläck på övre näbbhalvan i "mungipan. Lättast att skilja från talltita på lätet men det syns ju inte på bild. :)


Tack så mycket för snabbt svar! :)
 

Måns H

Aktiv medlem
Vilken duva?

Hej! Idag syntes en annorlunda duva bland kamraterna på gården. Norrköpings innerstad.

Mycket mer vitt och lite spräcklig också. Då den flög iväg såg vingarna ännu vitare ut.

Suddiga bilder, men hoppas nån kan berätta om duvvariationen.
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Hej! Idag syntes en annorlunda duva bland kamraterna på gården. Norrköpings innerstad.

Mycket mer vitt och lite spräcklig också. Då den flög iväg såg vingarna ännu vitare ut.

Suddiga bilder, men hoppas nån kan berätta om duvvariationen.
klassisk tamduva, dvs de kan se ut hur som helst..

Med vänlig hälsning peter
 
ANNONS