Annons

Varför ser mina bilder olika ut i PS och på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej!

Jag behöver hjälp med följande problem.

När jag processerar bilder i Lightroom eller Photoshop så ser de ut på ett sätt (låt oss säga så som jag vill att de ser ut). Men när jag laddar upp dessa på FS är de översaturerade och har för mycket kontrast. Har testat att jobba i både sRGB och AdobeRGB (även testat ladda upp med olika färgprofil) men resultatet blir det samma: för mycket färgmättnad och kontrast när de väl är på nätet. Gäller inte bara FS, utan nätuppladdningar överlag.

Bifogat är ett exempel med min senaste bild. Till vänster ser ni färgerna på FS och till höger är "orginalet" i PS. Titta speciellt på sanden som är betydligt rödare online. Här dessutom länk till större bild:

Detta är mina software och hårdvaru inställningar.

Display: Dell U2711
GPU Radeon 6870 (med AMD Catalyst control)
Kalibrerad med: Spyder 3 Elite
Färgkalibrering: Adobe RGB

Det konstiga är att andras bilder ser bra ut online. Så det verkar som samtliga program på min dator visar fel färger under redigeringen, inte webläsaren. Behöver hjälp med detta för det är svårt att redigera bilder när man inte vet hur de ser ut.
 

Bilagor

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Det finns flera gamla trådar om just det här.
Varför jag föreslår att du använder sökfunktionen.
(Orkar inte lägga en massa tid på att återupprepa det som jag redan skrivit tidigare).

Rent generellt sätt. Så tar bara vissa webbläsare hänsyn till inbäddad profil.
En hel massa mer om just detta går att finna i tidigare trådar om detta ämne.
 

David F Stop

Aktiv medlem
I "Save for web" delen av Photoshop kan man väljer att visa bilden i den webläsaren du bruka använder. Det kan hjälpa tjusterar färgerna.
 

alfin

Aktiv medlem
Fotosidan strippar bort färgprofilen på uppladdade bilder, så även om du använder en färghanterad webbläsare kommer det att bli fel, framför allt på en bra wide-gamut skärm.
 

MW71

Aktiv medlem
Jag har nästan det omvända problemet, en del bilder tappar kontrast vid uppladdning till FS...
 

WeeBee

Aktiv medlem
Jag har nästan det omvända problemet, en del bilder tappar kontrast vid uppladdning till FS...
Det låter iaf som det är problem med sRGB vs AdobeRGB. Om du processerar bilderna i AdobeRGB och laddar upp dem på webben och visas i sRGB miljö så kommer de att sakna mättnad och kontrast
 

WeeBee

Aktiv medlem
Fotosidan strippar bort färgprofilen på uppladdade bilder, så även om du använder en färghanterad webbläsare kommer det att bli fel, framför allt på en bra wide-gamut skärm.
Men om så är fallet, varför ser inte andras bilder översaturerade ut på min dator och mina bilder ser (oftast) bra ut när jag ser dem, via fs, på t.ex min tablet eller en annan low-gamut skärm? Ser mina bilder översaturerade ut även för andra med high-gamut skärmar eller bara på min dator?
 

MW71

Aktiv medlem
Det låter iaf som det är problem med sRGB vs AdobeRGB. Om du processerar bilderna i AdobeRGB och laddar upp dem på webben och visas i sRGB miljö så kommer de att sakna mättnad och kontrast
Bilderna exporteras i sRGB, och kontrastförlusten syns bara på FS. Mest på svartvita bilder.
 

alfin

Aktiv medlem
Men om så är fallet, varför ser inte andras bilder översaturerade ut på min dator och mina bilder ser (oftast) bra ut när jag ser dem, via fs, på t.ex min tablet eller en annan low-gamut skärm? Ser mina bilder översaturerade ut även för andra med high-gamut skärmar eller bara på min dator?
Inte om så är fallet, så är det. Ladda ner din uppladdade bild och öppna den i PS, så ser du att färgprofilen saknas. Du jämför ju inte med andras bilder, så du vet ju egentligen inte hur de ska se ut. Ja, det blir samma med alla wide-gamut skärmar om de inte ställs om till sRGB eller via Firefox i färghanteringsläge.

Ställ om din skärm till sRGB kalibrerat läge och jämför, så ser du mycket mindre skillnad mellan den uppladdade bilden och LR/PS eller använd Firefox som webbläsare och ställ in color management i Firefox att färghantera all grafik, så blir det också bättre. Säg till om du inte vet hur man gör.
 

Eklund93

Ny medlem
Mina bilder ändrar utseende

Jag har ett liknande problem, och tänkte höra om någon kunde hjälpa mig (är helt ny här på fotosidan så säg till ifall jag inte borde skriva på den här linjen, visste inte riktigt var jag skulle ta upp min fråga!)

Har hänt flera gånger att mina bilder "tappar" ex. färg och kontrast när jag lägger upp dem på min blogg eller när de ska framkallas till förstoringar. Man ser det så tydligt för de blir som mer grå/gröna i färgen. Är bara vissa bilder som det blir så för, även om alla är sparade på samma sätt - som jpg filer. Brukar pröva att öppna dem i lightroom 5 och sedan exportera bilderna till jpg filer (även fast dom redan är sparade så) i en ny mapp, och då brukar det vanligtvis funka. Då blir bilderna som de ska vara när de läggs upp på t ex bloggen. Men tycker samtidigt det känns sjukt drygt att behöva sitta och spara om bilderna gång på gång så fort man ska göra något med dem.

Fick lite smått ångest när jag tänkte på att ett gäng bröllopsbilder som jag suttit och redigerat i flera timmar (och gett till brudparet på ett usb) säkert kommer att ändra utseende dom också ifall brudparet skulle vilja framkalla och göra förstoringar. Varför blir det så?? Kan någon snälla hjälpa mig!
 
ANNONS