Annons

Digital men retrokänsla?

Produkter
(logga in för att koppla)

olind

Aktiv medlem
Finns det någon digital som ger retrokänsla egentligen? En liten enkel kamera med mindre rattar och knappar, större sökare, bra batteritid, robust och diskret utseende? Kan man slippra skärmen är det ett plus :)
 

Yonazarith

Aktiv medlem
De som lyckats bäst, i mitt tycke, är Fuji och Leica. Manuella reglage för slutare och bländare, snygg design och inte lika gigantiska och plastiga som vanliga DSLR.

Dock är ju digitala Leica väldigt dyra, även begagnat kostar en M9 mer än en fabriksny Nikon DF och en M8 ungefär som en ny Fuji X-T1...

Men det är något speciellt med att inte har fler saker att ställa in än bländare, slutare och fokus (och ISO), inte lämna allt till kameran och dess magi ;)
 

David F Stop

Aktiv medlem
X100s

Finns det någon digital som ger retrokänsla egentligen? En liten enkel kamera med mindre rattar och knappar, större sökare, bra batteritid, robust och diskret utseende? Kan man slippra skärmen är det ett plus :)
Bortsätt från batteritiden så beskrev du precis en X100 (3900 begagnad) eller en X100S!
Jag har en själv och den är mycket kapabel och man få fantastiskt image quality. Det enda problem den har, tycker jag, är autofocus. Inte att den är långsam utan att den ha problem i vissa ljusförhållanden.
Jag kör 70% manual focus.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Finns det någon digital som ger retrokänsla egentligen? En liten enkel kamera med mindre rattar och knappar, större sökare, bra batteritid, robust och diskret utseende? Kan man slippra skärmen är det ett plus :)
Bortsett från tipsen ovan så finns Epson RD-1 och RD-1s – den första digitala mätsökarkameran (slog Leica på fingrarna). Vinklar man bort skärmen så är det få som skulle se skillnad på den och en vanlig mätsökarkamera. Det är till och med manuell slutarspänning så ”frammatningsarmen” finns kvar.

Nackdelen är förstås APS-C storlek på sensorn – och därtil att sensortekniken är ca. 10 år gammal – samt osäker support (Epson Japan erbjuder fortfarande service har jag för mig, men då får man antingen vara kunnig i Japanska eller använda en mellanhand). Det är den trevligaste digitalkamera jag använt, men tekniken är gammal och den har sina egenheter.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Bortsätt från batteritiden så beskrev du precis en X100 (3900 begagnad) eller en X100S!
Det är ju flera av Fujis modeller som passar in på beskrivningen. X20 om man tycker att det är viktigare att kameran är relativt liten än att sensorn är relativt stor. Någon av systemkamerorna om man vill ha oändliga möjligheter (och har en oändlig budget).
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Nackdelen är förstås APS-C storlek på sensorn – och därtil att sensortekniken är ca. 10 år gammal
Synd att den är på 6MP bara (även nya modellen som tillverkades fram till för något år sedan), hade den varit åtminstone ~10-12MP så hade den ju stått sig bra även med dagens "visa på högupplöst skärm"-mentalitet. Print upp till A4 ungefär duger det bra till ändå... :)
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Jag köpte ett X-E1 hus med kitzoomen och körde med min Canon utr samtidigt.

Nu när X-T1 finns så blev det en sådan också och jag är så nöjd och
tycker det är roligare att plåta nu och jag har faktiskt sålt av all min Canon utrustning.

Hade 1D Mark IV hus och 5D Mark II hus med en del tunga gluggar, nu är allt så mycket lättare.
Kommer från den analoga tiden så allt känns mer rätt nu ;-)

Kika på Fujifilms utbud ;-)

//Julle - http://www.bildeffekt.se
 

eskil23

Aktiv medlem
Nikon Df är ju designad att vara just en retro digitalkamera. Sökaren lär vara stor och ljus. Knapparna och rattarna har dock knappast blivit varken mindre eller färre.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
X100 är nog det mest prisvärda om man vill ha "retro" känslan. Föredrar själv Leica (har både X100 och M8) men tvekar att kalla den "retro" då den snarare kan beskrivas som relativt oförändrad sen 50-talet.
 
ANNONS