Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rekommendationer digitallab

Produkter
(logga in för att koppla)

gurrage

Medlem
Har framkallat hos fotokungen och är ganska nöjd.

kollat runt här lite på forumet, de flesta av er verkar framkalla med crimson.
Senaste testet i digitalfoto övertygade dock inte mig.

I senaste nummret av Foto fick extrafilm.se högsta betyg. men tycker inte att deras applet övertygar, någon som har erfarenhet av dessa?

vilket prisvärtlabb rekommenderas annars? jag skall framkalla ca 100-150 bilder i 10:15 matt

mvh gustav
 

snap

Aktiv medlem
Det roliga är att dom flesta labben kör samma maskiner.Handlar nog mera om att få personerna bakom disken att få bilderna på det sätt själv vill ha dom på.

Har lämnat in en hel del på Holly foto o prolabbet o tycker dom funkar alldeles utmärkt.Anders på Hollyfoto kan garanterat det mesta inom framkallning han sysslar även med repro till fotoböcker.

Frågan är hur bra filer dom flesta lämnar in?

Det är nog en mix bra/dåligt skulle jag tro.
 

snap

Aktiv medlem
Labbet Axendo med Tomas o Hasse dom gjorde mina utställningsbilder o dom är grymt duktiga men tyvärr så överlevde dom inte den digitala boomen utan kursade förra året.
Dom gjorde om en förstoring som crimson hade gjort o den var så mycket bättre det skiljer markant trots det var samma dia.Dessutom Crimson hade klantat sig med monterringen på kapaskivan så det var knottrigt under bilden.
Men det går inte döma ut dom för det men jag tror att det viktiga är att man kanske öppnar upp en fil o checkar att det såg ut som vill att det ska göra.
 

stefohl

Aktiv medlem
gurrage skrev:
testet i digitalfoto nr 7 2005, "småbilderna blir ganska mörka och ett tydligt gulskick. samt "bildkvaliteten imponerar inte"
hur har tidningen genomfört testen? Har man skickat bilder flera gånger? Från flera kameror? Dessa tester får ibland så överdriven stor vikt, så det är viktigt att de genomförs på ett ordentligt sätt. Tycker också att varje läsare måste utvärdera hur väl en test är gjord. Sedan kanske man ska titta mest på hur ett antal tester faller ut.

Stefan
 

gurrage

Medlem
stefohl skrev:
hur har tidningen genomfört testen? Har man skickat bilder flera gånger? Från flera kameror? Dessa tester får ibland så överdriven stor vikt, så det är viktigt att de genomförs på ett ordentligt sätt. Tycker också att varje läsare måste utvärdera hur väl en test är gjord. Sedan kanske man ska titta mest på hur ett antal tester faller ut.

Stefan

du har nog rätt, lusläste testet hittar ingen info om hur många bilder och i vilka storlekar som framkallats. Tillskillnad från FOTO som uppgav allt sådant, saknade dock crimson i testet.

mvh
 

ajm991

Aktiv medlem
Jag lånar denna tråd lite.

Jag har alltid använt mig av Fuji och är nöjd med deras bilder. Är Crimson bättre? Eller vilken leverantör ska man välja? Har inte läst ett enda test utan vill bara veta vilket fotolabb som ger bäst bilder helt enkelt.
 

Jimpawa

Aktiv medlem
Dom gångerna jag använt fuji har jag blivit måttligt missnöjd, fel färger och så vidare(men jag kan ju ha haft otur), crimson är i min mening mycket bättre.
 

Ufologen

Aktiv medlem
Sitter också och funderar över var som är bäst att printa bilder och då tänker jag även pris kontra kvalitet. Har nästan enbart provat Fuji och oftast varit nöjd. Var lite missnöjd med printningen på akrylglas där eftersom den blev betydligt mörkare än jag hade hoppats. Printning på kapaplatta blev däremot riktigt bra liksom Canvas. Här ingår ju också upphängningsannordningen i priset som anges.

Har kollat lite på Crimson och det är säkert jättebra men priserna verkar ju springa iväg till det dubbla om man vill ha dem med upphängning. satt i telefonkö en halvtimme idag utan att komma fram så jag skrev ett mail som fortfarande är obesvarat. Nåväl tycker det verkar lite mer komplicerat att beställa där och dessutom verkar det ju bli en fraktkostnad för varje material man vill beställa i eller har jag fattat allt helt fel tro? När jag beställt via Fuji kommer breven eller paketen vartefter men man betalar bara en frakt.

Kollade även på Japanfotos sida och där verkar ju tryck på olika material vara riktigt prisvärda och trycket på akrylglas verkar även ha någon aluminium platta i botten. Upphängningen kostade lite här men mindre än på Crimson och priserna var billigare.

Någon som har erfarenhet av dessa tre aktörer och kan jämföra? Finns det någon annan prisvärd aktör?
 

martinator

Aktiv medlem
Sitter också och funderar över var som är bäst att printa bilder och då tänker jag även pris kontra kvalitet. Har nästan enbart provat Fuji och oftast varit nöjd. Var lite missnöjd med printningen på akrylglas där eftersom den blev betydligt mörkare än jag hade hoppats. Printning på kapaplatta blev däremot riktigt bra liksom Canvas. Här ingår ju också upphängningsannordningen i priset som anges.

Har kollat lite på Crimson och det är säkert jättebra men priserna verkar ju springa iväg till det dubbla om man vill ha dem med upphängning. satt i telefonkö en halvtimme idag utan att komma fram så jag skrev ett mail som fortfarande är obesvarat. Nåväl tycker det verkar lite mer komplicerat att beställa där och dessutom verkar det ju bli en fraktkostnad för varje material man vill beställa i eller har jag fattat allt helt fel tro? När jag beställt via Fuji kommer breven eller paketen vartefter men man betalar bara en frakt.

Kollade även på Japanfotos sida och där verkar ju tryck på olika material vara riktigt prisvärda och trycket på akrylglas verkar även ha någon aluminium platta i botten. Upphängningen kostade lite här men mindre än på Crimson och priserna var billigare.

Någon som har erfarenhet av dessa tre aktörer och kan jämföra? Finns det någon annan prisvärd aktör?
Har printat stora glasbilder på Crimson och varit nöjd. Begärde provtryck i 40x40 cm plexiglas (var en kostnadsfråga, plexi är lättare och billigare) innan de riktiga printarna. Jag har beställt med femte färg, dvs en vit täckande färg överst (eller unders beroende på hur man ser det).
vad gäller Kapa och upphängning så köp en påse:
http://www.scandraft.se/artikel/467/tillbehor-krok-hornskydd.html

/m
 
ANNONS