Annons

A6000 - efterföljare till NEX-6 och NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)

alterswede

Medlem
3700 :-O !! Var, var, ....??
Blev lika häpen som du ;)
En kollega hade varit i Vegas o köpt ett kit med A6000 + Zeiss 16-70.
Han skulle egentligen bara ha objektivet, men det var slut. Så han gjorde en hacka genom att köpa kitet och sälja kameran till mig.

Men som sagt?
Är det 16-70 som gäller? Eller man ska satsa på en prime först? 35mm?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag är ganska säker på att Foto hade ett 50f/2,5 påskruvat men det kan ha varit på senare modeller och inte 40D, finns det inte nyare versioner,
t.
Det kan nog stämma att det var 50/2,5 eftersom jag vet att FOTO har ett sådant. Med tanke på att det är ett makroobjektiv så kan snäckgången mellan oändligt och säg 2 meter vara ovanligt kort. Objektivet säljs fortfarande, men det finns änden en EF-S 60/2,8 USM för APS-C.

Ska ska prova lite :) Min aversion mot objektivet ligger också i att fokusmotorn låter rätt jobbigt. :)
 

afe

Aktiv medlem
Blev lika häpen som du ;)
En kollega hade varit i Vegas o köpt ett kit med A6000 + Zeiss 16-70.
Han skulle egentligen bara ha objektivet, men det var slut. Så han gjorde en hacka genom att köpa kitet och sälja kameran till mig.

Men som sagt?
Är det 16-70 som gäller? Eller man ska satsa på en prime först? 35mm?
16-70 är ett bra allroundobjektiv, men tyvärr lite luddigt i hörn och kanter (i förhållande till sitt pris) tycker jag.

35/1,8 OSS är mycket bra, men förstås inte lika mångsidigt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Största "felet" med A6000:s hybridfokus på rörliga motiv är att det inte går att välja vilka fokuspunkter den ska använda, utan kameran letar själv rätt på det den tycker ska vara i fokus. Det enda som går att påverka är om den ska använda alla fokuspunkter, eller de i centrum.

För det mesta fungerar det bra, men inte om det finns fler än ett "huvudmotiv". När man ska fotografera kattjävlar är det dock klockrent :)
Det går inte på något vis att lura kameran så du hinner att låsa på motivet följa med och sedan knäppa.
 

afe

Aktiv medlem
Den har ett läge där man kan låsa på motivet, men jag är osäker på om hybridfokusering används då - kameran känns lite seg när den ska låsa, så jag tror att det är kontrastfokus som gäller och då tappar man en hel del fart.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag vet inte nu om killen på cameralabs är någon form av Sony-ambassadör eller så, han sticker ut hakan ganska rejält när han påstår att A6000 är den bästa vad gäller autofokus även bland spegelkameror som han testat under dom senaste åren, säger han inte dom senaste 7 åren tror jag.


Den legendariska Nikon D300 med sina 51 autofokuspunkter var också seg på att låsa fokus på huvudmotivet, men när det väl var gjort skötte sig den bättre, det förekom en hel del lite heta debatter om att just D300 var lite långsam rent initialt speciellt då mot den snabba 40D.


//Bengt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ang ntsc och Pal.
Någon skillnad på kameran om jag byter till ntsc? Vill åt 1080p/60 fps
På kameran? Men funkar det verkligen vid uppspelning som du har tänkt dig? Jag lånade en gång en instruktionsfilm om NC-maskiner som var inspelad med NTSC och försökte se den på en svensk TV men det såg verkligen inget vidare ut.

Det finns säkert någon som kan utreda det bättre än jag. Det kanske går bättre att hantera detta idag men det handlar ju både om skillnad i frekvens och upplösning. NTSC har ju lägre upplösning (färre linjer) på höjden om jag inte missminner mig.
 

afe

Aktiv medlem
NTSC har inte längre med några linjer att göra - 1080p är 1080p ;) Min teve som är fem år gammal klarar det mesta från 1080p/24 upp till allt som är 60 hz - många nya tv klarar betydligt högre bildfrekvenser än så.

Skillnaden är bildfrekvensen vid filmning och inget annat såvitt jag förstått det, men jag har bara kört min A6000 i det läge den var inställd när jag köpte den - jag filmar i stort sett aldrig ;)
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Bildfrekvensen vid filmning kan ha betydelse om man filmar inomhus med vanlig vardagsbelysning. Eftersom vi har 50 Hz i elnätet så flimrar glödlampor med 50 Hz, kan bli knasiga effekter om man filmar med frekvens som inte är 25 eller 50 fps. Provfilma först.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En systemkedja är ju inte bättre än sin svagaste punkt. Om det inte spelade någon roll så kan man ju undra varför tillverkarna inte kör med bara en frekvens.

Har Dennis en poäng i detta han skriver ovan?

Återkom gärna när ni testat.

Sedan undrar jag varför det är så viktigt med 60 Hz så att man är "ute efter en sådan" modell?
Menar skribenten att det skulle ge märkbart bättre bildkvalitet?

Om inte PAL och NTSC handlar om linjer/upplösning längre så vad handlar det då om ? Varför finns då begreppen överhuvudtaget kvar om de nu inte betyder något?

"NTSC delivers a frame rate of 30 fps at an aspect ratio of 720x480, and is used in North America, Japan and South Korea. PAL is a different video standard that is incompatible with NTSC; it uses a fame rate of 25 fps and 720x576 aspect ratio, and is used in most of Europe, Australia and large parts of Africa and Asia. The differences between NTSC and PAL are the reason why some DVDs or VHS tapes from Europe may not play in the United States and vice versa. Most European DVD players can read NTSC and most PAL TVs can display NTSC video. But NTSC DVD players usually cannot read PAL. "

Allt är inte HD ännu Anders och NTSC har alltid sett för djäkligt ut. Det är fortfarande massor av TV som inte är HD. Sen att kamerorna är en annan värld det kan jag hålla med om.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Som sagt, det är massor som sänds som inte är HD i min förening via vår leverantör. Det spelar inge större roll om din TV fixar 1080 eller mer om inspelning och sändning inte håller högre kvalitet än den gör. Återigen den svaga länken.
 

afe

Aktiv medlem
Visst, men det har inte ett skvatt med saken att göra när vi diskuterar filmning med moderna kameror.
 

afe

Aktiv medlem
Tråden handlar om A6000 som filmar i 1080p - att det finns gammalt filmmaterial och apparater med lägre upplösning är helt ointressant i sammanhanget.
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
(...)

Har Dennis en poäng i detta han skriver ovan?

Återkom gärna när ni testat.

(...)
Jodå. Har ni inte provat att finjustera hastigheten på en vinylspelare? När jag har gjort det har jag använt en testskiva i papp med en massa streck på. Dessa streck är i olika stora cirklar där strecken i varje cirkel har mellanrum som är anpassade för en viss kombination av rotationshastighet och elnätsfrekvens. Man lyser helt enkelt på den med en vanlig glödlampa, som här i Sverige fungerar som ett 50 Hz-stroboskop, och justerar hastigheten tills strecken i tillämplig cirkel ser ut att stå stilla.

PAL-länder har 50 Hz i vägguttagen. NTSC-länder har 60 Hz i uttagen. Väldigt praktiskt att kunna byta mellan dessa frekvenser ifall man reser mellan sådana länder och avser att filma i glödlampsbelysning.
Jag vet dock inte hur stor effekten blir med lågenergilampor eller LED-lampor... om ens någon. Batteridrift på belysning kringgår problemet.
Har sett effekten i andras filmsnuttar men har inte kollat upp fenomenet närmare. Är högst osäker på hur pass i otakt man behöver hamna för att det ska märkas.

Jag filmar ytterst sällan själv och kör då i 25 eller 50 fps, min a57 går ej att ställa om till 30 eller 60 fps. Bättre då i de nyare sonykamerorna där man kan ställa om mellan PAL/NTSC-frekvenser om man är redo att formatera minneskortet. Men är det verkligen så att kameran visar en varning vid varje uppstart om man bytt till NTSC? Läste det någonstans i ett test, men det borde väl gå att stänga av... eller?
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja då fick jag svaren jag väntat på, A6000 har fått snabbheten på papper, Sony´s skojiga påstående om 0,06 sek har jag då aldrig för ett ögonblick trott på. 16mm= 0,26 28mm=0.28 50mm=0,30sek. Gamla A77 är något snabbare.

//Bengt.
 
ANNONS