Annons

Ljusare bilder i Photoshop Vs Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag jobbar med Photoshop CC och Lightroom 5. Mitt arbetsflöde är normalt att jag gör det mesta i Lightroom och lyfter sedan över bilden till Photoshop för slutredigering. Men när bilden kommer över från Lightroom till Photoshop är den betydligt ljusare än i Lightroom. Hur kan det bli så?

Om jag däremot exporterar bilden från Lightroom och därefter öppnar den i Photoshop är bilden som jag gjorde den i Lightroom. Vilken den inte är när om jag öppnar bilden direkt från Lightroom i Photoshop.

Förstår inget.
Är det inte samma färghantering i båda programmen då de är så tätt integrerade?
Något som vet?

Mvh
Bosse
 

alfin

Aktiv medlem
Det låter märkligt om du kalibrerat din bildskärm och ställt in det rätt. Hur det skulle kunna bli markant ljusare förstår jag inte. Nedan ser du hur jag ställt in LR:s External Editing inställningar och PS:s Färghantering. Kör du med Adobe RGB som arbetsfärgrymd, så ändra på båda ställena.
.
 

Bilagor

Bozi

Aktiv medlem
Hej, och tack för ditt svar.

Är inte hemma igen förrän i morgon så jag kan stämma av. Men skärmen är en Eizo Coloredge CX271 och som är kalibrerad med en Spyder 4 PRO.

Det är dock konstigt tycker jag att om jag sparar filen först genom exportera den från LR och därefter öppnar den i PS så är de identiska. Men inte när jag öppnar den direkt från LR. Ska kolla i morgon gällande inställningar men jag tror det ska var rätt ;-)

Tack återigen.

//Bosse
 

Mats G

Aktiv medlem
Här är lite trådkapning:
Bilden i Adobe:s RAC är när den ställts in till belåtenhet, ljusare (ca 1/4 steg) när man öppnar i Photoshop CS 6 (öppnar som aRGB)! Lika märkligt det!
Någon som kan förklara?
 

Bozi

Aktiv medlem
Hej igen.

Ja, skärmen kalibrerades med ColorNavigator och Spyder 4 PRO.
Hade även avinstallerat den tidigare mjukvaran för Spyder innan jag började.
Men har det betydelse hur skärmen är kalibrerad egentligen?
Det är väl samma för både Photoshop och Lightroom?
Eller missar jag något här?

Bosse
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej igen.

Ja, skärmen kalibrerades med ColorNavigator och Spyder 4 PRO.
Hade även avinstallerat den tidigare mjukvaran för Spyder innan jag började.
Men har det betydelse hur skärmen är kalibrerad egentligen?
Det är väl samma för både Photoshop och Lightroom?
Eller missar jag något här?

Bosse
Det borde inte påverka resultatet här, men det är ju många som gör felet att köpa en bra skärm, som en Eizo ColorNavigator eller en Nec SpectraView, och sedan kalibrera den med kalibratorns medföljande programvara istället för skärmens kalibreringsprogram.

Men att det blir fel för dig låter typiskt som ett gamma-fel. Vilken arbetsfärgrymd har du inställd som exportfärgrymd i Lightroom? Vilken arbetsfärgrymd har du in Photoshop? Samma frågor som alfin ställde, men det är först när vi vet detta som vi kan hjälpa dig med ditt problem.
 

Photosession

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att han har en färgrymd vid export från Lightroom men inte densamma i PS.
Är det så borde det bli en tydlig skillnad på bilderna.
 

Bozi

Aktiv medlem
Hej, och tack för era svar.

Ska kontrollera de punkter som ni skriver när jag kommer hem.
Och ja, jag har Nik installerat men jag kan inte förstå hur det skulle påverka?
Bilden från LR är inte heller påverkad av Nik innan jag tar in den i PS.

Kom förresten på att jag uppdaterade PS CC igår också.
Men det ska väl inte heller ha någon betydelse?

Återkommer igen efter kontrollerat Gamma m m.

Med vänlig hälsning,
Bosse
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Avseende nik så berodde det på någon konflikt mellan programmen och som gjorde att filen öppnades oredigerad i photoshop. Så testa att avinstallera nik och öppna filen i photoshop och se om det skiljer. Det spelar ingen roll om man använt nik collection i filen eller ej eftersom felet var en konflikt mellan programmen. Testa, det kanske är samma sorts fel som jag upplevde.
 

alfin

Aktiv medlem
Ja, skärmen kalibrerades med ColorNavigator och Spyder 4 PRO.Hade även avinstallerat den tidigare mjukvaran för Spyder innan jag började.Men har det betydelse hur skärmen är kalibrerad egentligen?
Det är väl samma för både Photoshop och Lightroom?
Eller missar jag något här?
Eftersom du skriver Spyder 4 Pro, där Pro syftar på mjukvaran till produkten, ville jag bara försäkra mig om att du använder din Eizoskärms funktioner fullt ut. Nu har du ju hårdvarukalibrerat den med ColorNavigator via skärmens interna elektronik, så då är åtminstone en felkälla (Spyderns mjukvara) utesluten.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att han har en färgrymd vid export från Lightroom men inte densamma i PS.
Är det så borde det bli en tydlig skillnad på bilderna.
Dessvärre är det nog så att det inte alls borde ha någon betydelse, eftersom man tar in en färdigrenderad bild via såväl LR:s edit- som exportfunktion. Att ProPhoto RGB har gamma 1,8 och Adobe RGB och sRGB har gamma 2,2 ska iallafall inte kunna ge några påtagligt synliga skillnader mellan LR och PS. Det måste vara något annat som är knas. Då lutar jag mer åt NIK programmet som nämndes.
 
Hej,

Jag jobbar med Photoshop CC och Lightroom 5. Mitt arbetsflöde är normalt att jag gör det mesta i Lightroom och lyfter sedan över bilden till Photoshop för slutredigering. Men när bilden kommer över från Lightroom till Photoshop är den betydligt ljusare än i Lightroom. Hur kan det bli så?

Om jag däremot exporterar bilden från Lightroom och därefter öppnar den i Photoshop är bilden som jag gjorde den i Lightroom. Vilken den inte är när om jag öppnar bilden direkt från Lightroom i Photoshop.

Förstår inget.
Är det inte samma färghantering i båda programmen då de är så tätt integrerade?
Något som vet?

Mvh
Bosse
Kolla vilken inställning du har för visningsläget av det du ser i Photoshop. Nu sitter jag inte så till att jag minns exakt vad menyvalet heter, men det ligger till höger i menyraden. Det skulle kunna vara så att du råkat ställa in ett visningsläge som visar hur din bild ser ut med en viss profil.
 

jaan v

Aktiv medlem
Det är inte så simpelt att du väljer att editera en kopia av originalet (dvs utan LR's ändringar) i PS?
 

Bozi

Aktiv medlem
Hej!

Tack återigen alla för era svar.
Nu har jag kommit hem och det var så enkelt som ni skrev att det av någon anledning blivit olika färgrymder.
Efter ställt in till ProPhoto RBG i båda programmen så är bilderna identiska.

Hur det blivit olika vet jag dock inte då jag inte har något minne av att jag vari där och ändrat.
Men så var det i alla fall :)

Så återigen - tack för era svar och engagemang.

Med vänlig hälsning
Bosse
 

Bozi

Aktiv medlem
Hm, jag var för snabb.

Nu fattar jag verkligen inget.
Trodde att det nu var fixat men då satte jag mig med en ny bild och som jag redigerade till svartvitt i LR. Öppnade den i Photoshop och då var den ljusare likt förbannat.....

Se exempel.
 

Bilagor

Photosession

Aktiv medlem
Skönt att det var så enkelt att du bara behövde ställa in samma färgrymd i bägge programmen.

Edit! Ser att jag var för snabb att skriva det jag skrev.
 
ANNONS