Annons

Dålig bildkvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför bildkvalitén blir så konstig med min D3200, bifogar en oredigerad bild storlek 6016x4000 pixlar ISO 100 tagen kl. 18.56 idag med objektiv Nikkor 55-200 på f18 handhållen. (Bästa är att spara bilden på datorn annars ser man inte rätt storlek).
 

Bilagor

erro.se

Aktiv medlem
Kanske difraktion pga f/18?

Kanske skakningsoskärpa pga kombinationen ISO 100, f/18 och kvällsljuset?

Kanske skakningsoskärpa pga mörkt motiv som ger lite överexponering, vilket ger längre slutartid än du hade behövt?
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Det är ganska svårt för oss att hjälpa dig om du inte berättar vad du tycker är dåligt med bilden. Skärpa? Färger? Ljus? Osv...
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Jag tycker bilderna blir oskarpa ser blurigt ut kan visserligen vara att jag skulle haft stativet med mig. Är van att bilderna blev annorlunda med D3000 kanske glömt bort om det var samma problem då.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Lyckas inte hämta bilden i full storlek, så det är svårt att se på en så liten bild vilken typ av oskärpa det handlar om. Vilken slutartid är bilden tagen på?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Jag gissar som ovanstående att du troligen fått för lång slutartid då du låst ISO och valt en bländare på f/18. Stativ hade helt klart hjälpt ;)

Utifrån bildens innehåll så verkar det varit en ganska gråmulen kväll utan något intressant ljus från solnedgång. Att vänta på rätt tillfälle är ibland omöjligt, men det underlättar för att få en superduper bild :)

En annan sak är efterbehandling. Laddade ned din "lilla" bild från 1:a inlägget och drog lite i reglagen. Blev inte jättebra, men kanske något bättre ;)
 

Bilagor

A I Nikolis

Aktiv medlem
Slutartiden var rätt låg 1/6 bara, kanske inte så konstigt då..
Då är det inte alls konstigt. Med så lång tid är det snarare förvånansvärt att bilden inte blev ännu mer suddig (antar att du haft VR aktiverad).

Vid just det motivet hade du säkerligen inte behövt så liten bländare som 18 för att täcka hela miljön med skärpedjupet, f/13-16 hade nog räckt, då hade du kunnat använda kortare slutartid. Dessutom är bilden något överexponerad då himlen bara är helt vit, så du hade kunnat använda ytterligare lite kortare slutartid för att mörka ner hela bilden något. :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag tycker bilderna blir oskarpa ser blurigt ut kan visserligen vara att jag skulle haft stativet med mig. Är van att bilderna blev annorlunda med D3000 kanske glömt bort om det var samma problem då.
D3000 har lägre upplösning än D3200 och är därmed mindre känslig för oskärpa, i alla fall om man betraktar resultatet i 100%.

Sedan är f/18 overkill för det motivet. Jag vet inte vilken brännvidd du har haft inställd, men antagligen hade f/8 räckt gott och väl. Prova att låta kameran fokusera på det närmaste objektet (björken) och sedan på horisonten. Om fokusindikatorn inte rör på sig så är allt inom hyperfokalavstånd. (Undrar om 55-200 har fokusindikator förresten. Det är en rätt billig glugg).
 
ANNONS