Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av objektiv till naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_99

Aktiv medlem
Har en resa till Machu Picchu samt Galapagos inplanerad där det kommer att bli mycket fotografering :)

Jag har en Fuji XT-1:a med ett 18-55 idag och funderar på att köpa ett objektiv med lite längre brännvidd inför den här resan.

Fuji har idag två objektiv att välja mellan ett 18-135 / 3,5-5,6 samt ett 55-200 / 3,5-4,8.
Frågan är vilket man ska välja ?
Jag vet att vädret och omständigheter runt omkring kan göra att det inte finns möjlighet att byta objektiv ute på plats. Kommer 55-200 bli för mkt tele då ? Kommer 135:an att vara tillräckligt mkt tele ?
Dom testerna jag har läst så är 18-135 det mest mångsidiga medans 55-200 ger bäst bildkvalité.

Tips tankar mottages gärna, kanske någon som varit där och fotograferat.

/ Anders
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
JAG hade valt 55-200. Det enda som jag egentligen undviker att byta objektiv i är yrande sand. Men det går säkert att byta under jackan vid egna kroppen. Vid regn finns paraply.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om det varit jag, hade jag nog funderat över att byta system inför en sådan här resa så att jag fått möjlighet att sätta på längre brännvidder något i stil med Canon 7D och 100-400 eller Nikon D7100 och 80-400 (nya versionen).

Har tyvärr inte varit där, men med tanke på att det inte finns några rovdjur att tala om på Galapagos, och att de människor som idag besöker ön förmodligen inte besvärar djuren kan man nog räkna med att komma ganska nära. Men du kan fortfarande behöva längre brännvidder för flygande fågel och fåglar/djur som ligger en bit ut i havet. Så välj 55-200 om du väljer att behålla din XT-1a, särskilt om den är optiskt bäst.

Det är nog heller inte fel med en riktigt rejäl vidvinkel på en sådan här resa. Kan bli många fina landskapsbilder
 

carlssonjohn

Aktiv medlem
Jag tror du får ut mest utav att köpa 55-200. Kommer förmodligen räcka i längd i de flesta fall då man kommer väldigt nära djuren på Galapagos. Ser det även som en bättre investering framåt.

Håller med föregående talare om en eventuell vidvinkel men du täcker ändå ett stort spann om du köper 55-200 som jag har svårt att tro skulle begränsa dig i speciellt många situationer, går att backa något steg eller gå fram något steg i de flesta fall :)
 

milansfoto

Aktiv medlem
Precis som de före mig som skrivit i tråden skulle jag satsa på 55-200. Visst, du kanske behöver byta objektiv då det är kasst väder någon gång, men den ger dig ett komplett paket (förutom möjligen ännu mer vidvinkel som tidigare nämnts).

En sak du kan göra är att alltid ha med en större, gärna genomskinlig, plastpåse som du kan byta objektivet i för att skydda både kamera och objektiv om det är busväder. Det funkar även att använda väskan som skydd, lite beroende på vad du har för väska och hur stor den är...

Det låter som en väldigt intressant och rolig resa! Jag har inte varit på varken Galapagos eller Machu Picchu men skulle gärna åka dit någon gång :)
 
ANNONS