Annons

D3x är här?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Mycket möjligt, knappast förvånande. Personligen vill jag mer veta vilka (om några) objektiv som kommer till den.

Jag tycker att vi har sett den där "D3x-bilden" i över ett halvår nu, även den senaste kan ju faktiskt utan större svårighet vara en photoshoppad D3 -jag ser inga detaljer som skiljer förutom just x:et – däremot blir jag lite misstänksam eftersom iso-känsligheten är inställd på 200, en D3x (som väl per definition skulle vara riktad mer mot studiofotografer) borde väl rimligen ha 100 iso som bas-iso...detta får bilderna att lukta lite fake.

Men men, på måndag blir vi nog visare.
 

GrAcK

Aktiv medlem
På NR disskuteras om det är en retuscherad D3 (svårt o se varför Nikon skulle lägga ut en sådan) eller en äkta bild på D3x så jag slängde ihop en liten gif där D3 och den eventuella D3x jämförs. Syns knappt någon skillnad men om man tittar noga tycker jag t.ex. att man kan se att det är olika kameraremsfästen.
 

Bilagor

Jeppe

Aktiv medlem
Syns knappt någon skillnad men om man tittar noga tycker jag t.ex. att man kan se att det är olika kameraremsfästen.
Det beror på en slarvig friläggning förmodligen. Finns ju ingen anledning till varför D3X skulle diffa från D3. Det skulle ge högre tillverkninggskostnader mot ett befintligt hus.
 

GrAcK

Aktiv medlem
Det beror på en slarvig friläggning förmodligen. Finns ju ingen anledning till varför D3X skulle diffa från D3. Det skulle ge högre tillverkninggskostnader mot ett befintligt hus.
Möjligt, men varför skulle Nikon överhuvudtaget befatta sig med en manipulerad bild av en D3:a?
 

elohim

Aktiv medlem
På NR disskuteras om det är en retuscherad D3 (svårt o se varför Nikon skulle lägga ut en sådan) eller en äkta bild på D3x så jag slängde ihop en liten gif där D3 och den eventuella D3x jämförs. Syns knappt någon skillnad men om man tittar noga tycker jag t.ex. att man kan se att det är olika kameraremsfästen.
Man ser ju att det är samma kamera(bild), den är bara uppljusad och uppskärpt (varvid skuggorna försvinner och storleken upplevs något förändrad på vissa ställen).

För övrigt verkar det inte vara någon andra icke-anonym person som uttryckligen säger sig sett bilden från primärkällan nikonusa-sajten.
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Man ser ju att det är samma kamera(bild), den är bara uppljusad och uppskärpt (varvid skuggorna försvinner och storleken upplevs något förändrad på vissa ställen).

För övrigt verkar det inte vara någon andra icke-anonym person som uttryckligen säger sig sett bilden från primärkällan nikonusa-sajten.
Det är bra calle -vi fortsätter vara kritiska du och jag. Kom ihåg -minst två av varandra oberoende källor enligt Thuréns källkritik :p
 

GrAcK

Aktiv medlem
Man ser ju att det är samma kamera(bild), den är bara uppljusad och uppskärpt (varvid skuggorna försvinner och storleken upplevs något förändrad på vissa ställen).

För övrigt verkar det inte vara någon andra icke-anonym person som uttryckligen säger sig sett bilden från primärkällan nikonusa-sajten.
Även jag är mycket tveksam till om det verkligen är en bild på D3x men samtidigt, varför ändra huset? Blir ju mycket billigare att använda samma hus och bara stoppa i ny sensor. Kompenserar man med långsammare serietagning så kan man ju åstadkomma samma datamängd/s och därmed slippa ändra massa hårdvara. En D3x kommer ju vara riktad mot studiofotografer och då behöver man inte 8bps.

Att bilderna legat på Nikon USA känns dock ganska säkert.
 

elohim

Aktiv medlem
Även jag är mycket tveksam till om det verkligen är en bild på D3x men samtidigt, varför ändra huset? Blir ju mycket billigare att använda samma hus och bara stoppa i ny sensor. Kompenserar man med långsammare serietagning så kan man ju åstadkomma samma datamängd/s och därmed slippa ändra massa hårdvara. En D3x kommer ju vara riktad mot studiofotografer och då behöver man inte 8bps.

Att bilderna legat på Nikon USA känns dock ganska säkert.
Absolut, varför inte använda samma hus - men kanske skulle jag anta vissa ändringar.
På vilket vis är det säkert att bilderna funnits på nikonusa?
 

GrAcK

Aktiv medlem
På vilket vis är det säkert att bilderna funnits på nikonusa?
Detta är mina personliga åsikter blandat med fakta. Jag ser Nikonrumors som en seriös ryktessida (om man nu kan säga så) och tror inte de skulle fejka något sådant här (även om de egentligen har mkt att vinna på det) och dessutom har två personer kommenterat med länk till sin hemsida (http://framedandshot.com/ och http://ranger9.net/fashion08/) innan folk börjar klaga på att bilderna är borta.
 

Janne B

Aktiv medlem
Men, bara för att provocera lite......vet vi över huvud taget att det kommer någon D3x alls? Kommer den i så fall att heta D3X? Varför inte D4? Vem kan säkert säga att "någonting kommer att hända på måndag"
Om man spekulerar tillräckligt mycket blir spekulationerna av någon anledning plötsligt sanning!
Mvh
JB
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi är inbjudna till presskonferens på måndag så något kommer Nikon visa. Men det skulle likväl kunna vara en kompaktkamera.
 

jonasy

Aktiv medlem
Jag såg den ena bilden på Nikon USA innan den togs bort. Detta mina vänner *är* Nikon D3x, något annat förefaller helt orimligt.
 

Roq

Aktiv medlem
"Någon på Nikon USA verkar ha begått ett misstag och publicerat bilder på D3x som väntas släppas på måndag, redan idag".

Det är knappast något misstag. Det är väl så här det går till - smart marknadsföring - att hålla uppe "buzzet" om en produkt? Det släpps en lite "ledtrå" här och en där, fördelat över tiden.
Nikon Rumors och andra sajter har ju fullt upp med att spekulera och suga åt sig rykten och sedan diskutera dessa - inget fel i det - jag kollar själv in där då och då...
Men att det skulle vara av misstag....nja, tveksamt.
 

Janne B

Aktiv medlem
Men vad kul, då händer i vart fall någonting på måndag! Sedan håller jag helt och fullt med Roq, klart att det inte är ett misstag;-)
På detta sätt sprids ju nyheten över världen helt gratis. Sedan kommer nästa fas när alla som hunnit få kameran skall bräcka varandra i olika "tester" som sedan skall kritiseras av andra;-)
Man kommer säkert att undra varför den inte har inbyggd GPS, telefon samt personsökare. Några kommer att fastslå att en si eller så hög hastighet minsann inte räcker. Andra kommer skriva ned kameran bara för att man vid 150% Crop anar något lite brus. Sedan har vi gänget som tycker Nikon är snåla som inte skickar med en kartong extra tillbehör när man ändå tar si eller så betalt för produkten;-)
Ja, det här kommer nog att bli kul, jag ser fram emot måndagen.
Mvh
JB
 

Osquar

Aktiv medlem
Men vad kul, då händer i vart fall någonting på måndag! Sedan håller jag helt och fullt med Roq, klart att det inte är ett misstag;-)
På detta sätt sprids ju nyheten över världen helt gratis. Sedan kommer nästa fas när alla som hunnit få kameran skall bräcka varandra i olika "tester" som sedan skall kritiseras av andra;-)
Man kommer säkert att undra varför den inte har inbyggd GPS, telefon samt personsökare. Några kommer att fastslå att en si eller så hög hastighet minsann inte räcker. Andra kommer skriva ned kameran bara för att man vid 150% Crop anar något lite brus. Sedan har vi gänget som tycker Nikon är snåla som inte skickar med en kartong extra tillbehör när man ändå tar si eller så betalt för produkten;-)
Ja, det här kommer nog att bli kul, jag ser fram emot måndagen.
Mvh
JB
Klockrent sammanfattat!!

/Oscar
 
ANNONS