Annons

Fujifilm X-Pro2

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
När tror ni den kommer? Själv vart jag lite besviken när jag inte såg någon på photokina. Har de lagt allt krut på xt-1 som pro alternativ? Men det lär väl inte vara allt för svårt att klämma in x100t sökaren i ett x-e2 hus?
Fujifilm har lanserat en stor mängd kameror och objektiv den senaste tiden. Det finns naturligtvis en begränsad mängd utvecklingsresurser. Dessutom finns det en viss risk för kannibalisering inom modellprogrammet om man släpper modeller alltför tätt, alltså att modellerna konkurrerar ut varandra.

Jag gissar att kamerahuset kommer att baseras på X-Pro1 och en del interna komponenter kan vara gemensamma med X-T1. X-Pro2 blir en ny toppmodell och då känns det aktuellt med fler pixlar. 24 megapixel är ett naturligt steg. Bildsensorbaserad autofokus blir långsammare med fler pixlar och större sensorer. Att höja upplösningen blir alltså en utmaning om man vill ha bibehållen autofokushastighet. Detta är gissningsvis en liten nöt att knäcka.
 

zingiber

Aktiv medlem
De måste lägga mer krut på hybridsökaren i X-Pro2, tycker jag. Den speciella sökaren är hela behållningen med modellen -- annars kan det kvitta.
Minst 0.7x förstoring i normalläget och gärna 0.5x för vidvinklarna! (alternativt sökarlinjer för 16mm)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
De måste lägga mer krut på hybridsökaren i X-Pro2, tycker jag. Den speciella sökaren är hela behållningen med modellen -- annars kan det kvitta.
Minst 0.7x förstoring i normalläget och gärna 0.5x för vidvinklarna! (alternativt sökarlinjer för 16mm)
Här är en intervju med en från Fuji. För man tro att han är ärlig finns det ingen X-PRO2 just runt hörnet. Nu skall de lära av uppgraderingen av X100T och se om och hur de får plats också med den stora EVF-sökaren från XT-1. Så de kan inte ha mer än skissa på X-PRO2.
Vi kommer nog inte se en färdig X-PRO2 i affären förrän tidigast slutet av nästa år.
Här länk till intervjun: http://admiringlight.com/blog/interview-with-fujifilms-torben-hondong/
 

voitcanon

Aktiv medlem
De måste lägga mer krut på hybridsökaren i X-Pro2, tycker jag. Den speciella sökaren är hela behållningen med modellen -- annars kan det kvitta.
Minst 0.7x förstoring i normalläget och gärna 0.5x för vidvinklarna! (alternativt sökarlinjer för 16mm)
Hur stor förstoring är det på den i dagsläget?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
0.37x och 0.6x för 18- respektive 35mm-ramarna om jag minns rätt?

Jämförelsevis har X100-varianterna 0.5x för sin 23mm-ram. Leicas M har hela 0.68x med samtliga ramar, dvs 28-135mm för småbildssensor. (Motsvarande ~18-90mm för APS-C.)
Själv är jag hittills negativ till elektroniska EVF sökare. De jag provat är i och för sig bara Fuji XE-2 och X-PRO1. Nu lär ju XT-1 ha en mycket bättre variant. Om den är så mycket bättre är det väl bara att komma över tv-spels känslan som jag får varje gång jag använder EVF. Det skall nog gå.
Så en X-PRO2 som förhoppningsvis har en förbättrad optisk sökare plus en EVF som i XT-1 skulle göra en trevlig kamera mycket mer allround. Då måste inte den optiska sökaren hantera teleobjektiv eller supervidvinklar utan kan hantera de 28-90 som väl är denna kameras starka områden.
 
ANNONS