Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig identifiera okänd fotokemi!

Produkter
(logga in för att koppla)

F.Holmberg

Aktiv medlem
Hej.

Jag har fått en kartong med med diverse gammal mörkrumsutrustning (allt ser ut att vara för svartvitt), och håller och går igenom lådan för att se om det är något att behålla.

Bland annat har jag hittat en bälg-flaska, innehållande en bärnstensgul vätska, med relativt neutralt lukt. Jag prövade nyss om kan framkallar sv/v papper och det verkar den inte göra. Den verkar inte fixera pappret heller, för jag prövade att doppa samma exponerade papper i min egen framkallade efteråt, och det blev det mörkt som det ska.

Vad tror ni att bälgflaskan innehåller? Är flaskan bara att kassera, eller kan man återanvända den till framkallare efter att ha diskat den?

//Fredrik
 

Mats G

Aktiv medlem
Blotlutsalt??

Används för att bleka neg/papper. Lämnar brunt efter blekning, tas bort med cyanid (supergiftigt).
 

laha

Aktiv medlem
Tror inte det är blodlutsalt. Det var inte så vanligt att hålla på med blekning, och dessutom måste man blanda det direkt vid användningen, så det var inget man sparade.
Troligen handlar det om oxiderad framkallare, som blivit brun och verkningslös. Låt kommunens återvinning ta hand om den.
 

F.Holmberg

Aktiv medlem
Ja, det låter nog troligast att det är oxiderad framkallare. Jag ska lämna den på återvinningscentralen. Men flaskan kan återanvändas om jag får den "synbart" ren med sköljning i hett vatten?
 

Ventures

Aktiv medlem
Gamla fotokemikalier är väl inget att spara på (om man inte är lagd åt det experimentella hållet). Det brukar vara begränsad hållbarhet på färdigblandade vätskor så det är bara att slänga (miljöstation) om man varken vet ålder eller innehåll.
 

jonasfx

Aktiv medlem
gul skulle kunna vara stopp också.
men om jag inte kommit på nåt mer så hade jag hällt över den i petflaska märkt med "fotokemi" och lämnat på närmsta miljöstation.
 
ANNONS