Annons

Nästa generations skrivarteknik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det några fler än jag som läst om Epsons nya skrivhuvudteknik "Precision Core" och reflekterat över den?

http://www.epson.com/_alfresco/LandingPages/landing/PrecisionCore/PrecisionCore_White_Paper.pdf

http://www.epson.com/cgi-bin/Store/jsp/Landing/precisioncore-advanced-printing-technology.do


Jag hoppas att Stefan Olsson eller någon med lite djupare kunskaper kring detta kunde ta upp tråden och kommentera. Själv tycker jag det låter som ett tekniskt paradigmskifte och eftersom jag står inför att köpa en ny skrivare så är jag ganska öppen för allt som ersätter dagens teknik om det exv. leder till bättre utskriftsekonomi och mindre problem med igensatta skrivhuvuden.

Jag tycker det låter rätt fantastiskt det som står i detta White paper ovan.

På Photokina så lanserade Epson nu för några veckor sedan, en ny A3+ skrivare (Epson SC-P600) i den nya SC Sure Color-serien som ska ersätta Stylus-serien (även om man säger att det inte är så). Jag som kollat på R3000 tidigare har bestämt att hoppa denna, inte minst efter en del rapporter om problem med de svarta bläcken.

Priset är ungefär detsamma d.v.s. runt 6000 (500 spänn dyrare än R3000 enligt prisuppgift på FS). Men snart kommer vi säkert få se rabatter på R3000 inför utskeppningen av den nya skrivaren. Men om den nya tekniken håller vad den lovar så väntar jag hellre även om de sänker den ännu mer.
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Det verkar som om de hellre pratar speed och cost snarare än upplösning och bildkvalité. Den nya tekniken har nog inte nått riktigt bra fotokvalitet ännu.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men de täcker väl in det lite i de stycken som handlar om att de får bättre kontroll över täckning och detalj genom att de säger sig kunna styra droppstorlek bättre och variera storleken efter behov.

Sen får vi väl se hur färdiga de är. Har du läst några omdömen från folk som verkligen sett några utskriftsresultat vid verklig användning.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har bara sett den, inte testat den själv. Den stora styrkan är ju att den ger en otroligt djup svärta, svartare än någon annan process jag sett, vare sig den är kemisk eller bläckstrålebaserad. Om den ger mindre kloggningar är nog något som vi behöver testa en del innan vi vet något om detta.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack för din kommentar men det som fångade mitt intresse var nog snarast följande rader ur Epson's s.k. white paper om "Precision core":

"And now PrecisionCore introduces a new system that uses the power of the piezo crystal
itself to raise reliability, one that is only possible in a piezo printhead.
When voltage is applied to the piezo element, it flexes, acting as an actuator (the
pump that ejects the ink). Conversely, when a piezo element is flexed, it actually
generates a voltage. Because of this characteristic, the PrecisionCore piezo element
can be an extremely powerful ink pump one instant, and a highly-sensitive sensor the
next, as shown in the illustration. By using this sensor capability, the piezo element
can detect in milliseconds whether it is firing normally, if an air bubble has interrupted
firing, or if rising ink viscosity may cause issues, all without having to eject any ink. In
other words, it has the ability to self-diagnose its health almost instantly.
Armed with this information, the rest of the system in the future will be able to compensate
on the fly for nozzles requiring maintenance at the next
convenient stopping point. With PrecisionCore printhead technology,
printers will only have to stop when absolutely necessary or
convenient."

Sen är det ju alltid en fråga vad som är marknadsblaj och riktiga lösningar på dessa problem.
 

stefohl

Aktiv medlem
Armed with this information, the rest of the system in the future will be able to compensate
on the fly for nozzles requiring maintenance at the next
convenient stopping point. With PrecisionCore printhead technology,
printers will only have to stop when absolutely necessary or
convenient."

Sen är det ju alltid en fråga vad som är marknadsblaj och riktiga lösningar på dessa problem.
Jovisst finns det en förhoppning att detta ny huvud ska ge en stabilare utskrift, men jaga väntar med omdöme till dess att jag fått testa den ordentligt.

Stefan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det är ju en rimlig hållning då skrivaren och tekniken inte finns att köpa ännu. Scandinavian har lagt upp artikeln men det finns varken pris eller leveransdatum ännu. Men för de som vill fynda äldre A3-modeller från Epson blir det väl läge nu. A3000 har ju legat på 6000 + ett bra tag men nu kommer nog priserna sjunka.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Verkar som om en del tester av den nya PrecisionCore-tekniken är på G och rapporter börja komma nu. Det jag hoppas på är förutom ökad driftsäkerhet och mindre problem med cloggade skrivhuvuden även en bättre driftekonomi och det verkar ju som om det kan bli en del billigare än den äldre tekniken. Det skulle vara välkommet för många tror jag.
 

stefohl

Aktiv medlem
Verkar som om en del tester av den nya PrecisionCore-tekniken är på G och rapporter börja komma nu. Det jag hoppas på är förutom ökad driftsäkerhet och mindre problem med cloggade skrivhuvuden även en bättre driftekonomi och det verkar ju som om det kan bli en del billigare än den äldre tekniken. Det skulle vara välkommet för många tror jag.
Länka gärna mot dessa tester. Jag har någorlunda koll på vilka jag ser som seriösa testare.
 

alfin

Aktiv medlem
Det jag hoppas på är förutom ökad driftsäkerhet och mindre problem med cloggade skrivhuvuden även en bättre driftekonomi och det verkar ju som om det kan bli en del billigare än den äldre tekniken. Det skulle vara välkommet för många tror jag.
Förutom för Epson som tjänar pengar på att sälja bläck och inte skrivarhårdvara.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Förutom för Epson som tjänar pengar på att sälja bläck och inte skrivarhårdvara.
Gör inte alla det som säljer skrivare?

Inget ovanligt i och för sig.

Även de som säljer skogsmaskiner tjänar inga pengar på sin 6,5 MSEK maskin men desto mer på service och reservdelar.

Så konceptet är ganska vanligt i många branscher.
 

alfin

Aktiv medlem
Gör inte alla det som säljer skrivare?

Inget ovanligt i och för sig.

Även de som säljer skogsmaskiner tjänar inga pengar på sin 6,5 MSEK maskin men desto mer på service och reservdelar.

Så konceptet är ganska vanligt i många branscher.
Nu svarade jag ju på att Sten-Åke hoppades på att det skulle bli billigare bläck med Epsons nya skrivare, så jag förstår inte riktigt din kommentar. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Förutom för Epson som tjänar pengar på att sälja bläck och inte skrivarhårdvara.
Jag läste en Review idag som menade på att Epson nu försöker göra precis tvärtom och vända på hela affärsmodellen. De har fått allt hårdare konkurrens kring bläcken och verkar nu istället satsa på billigare drift och öka utskriftshastighet. Den nya tekniken ska konkurrera mot även laserskrivarsegmentet. Man ska alltså försöka få denna teknik implementerad i allt från de billigaste skrivarna till industriella skrivare med mycket breda fasta huvuden. Ska se om jag kan hitta igen reviewn och länka till den. Är det så är det lite av ett paradigmskifte.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
I väntan på att den nya fotoskrivaren Epson SC-P600 ska börja levereras någon gång i novenber förhoppningsvis så köpte jag en Epson WorkForce WF-3620 (som är en multifunktionsmaskin med fax, kopiator och skanner) till min fru. Den är utrustad med den nya PrecisionCore-skrivarhuvudtekniken som Epson nu bygger in i alla sina nya bläckstråleskrivare, stora som små, fotoskrivare som allroundmodeller.

Installerade och testade igår och har följande att säga redan nu:

Väldigt smidigt med WIFI inbyggt men jag var tvungen att först installera på min stationära eftersom det inte finns någon DVD-läsare i frugans bärbara. I det fallet skulle man gå till en webbsida och ladda ner allt men det funkade inte rakt av som förväntat tyvärr, så det blir nog installation via USB i den maskinen istället. Skönt att slippa dessa kablar.

Bortsett från detta fungerade det utmärkt och Epson säger sig vilja ta upp kampen mot laserskrivarsegmentet på kontoren med denna nya teknik.

Jag har bara skrivit ut några vanliga A4:eek:r med enbart text och det går verkligen blixtsnabbt. En textsida flyger ut på någon sekund fast den är täckt med text över hela sidan. Markant snabbare än min Stylus R1800. Något som dessutom märks väldigt tydligt är att uppstartstiden är väldigt mycket kortare än det möljande och tröskande min sju-åtta år gamla R1800 ägnar sig åt innan den är klar att skriva sin första rad. WF-3620:an är klar att skriva på ett par sekunder efter påslag. Smått otrolig förbättring. Ska bli intressant att se om SC-P600 kommer vara lika responsiv. Ser fram mot att även min nya fotoskrivare kommer att vara trådlös. Det är ju nog med kablar ändå på bordet.

För de som tar bilder med telefon så verkar det ju rätt smidigt att kunna skriva ut direkt från Epsons utskriftsapp via WIFI-direct. Jag tror att min fru och andra som inte är så mycket för att efterbehandla sina bilder kommer tycka att detta är verkligt bra. Får testa det i helgen.

Verkar som om de som testat att skriva ut bilder på dessa billiga fyrfärgs-WorkForce-skrivare (klassisk Cyan, Magenta, Gult och Svart) är hyfsat nöjda med kvaliteten även om den inte kan mäta sig med system med flera grå-svarta bläck som det i SC-P600 och de mer avancerade fotoskrivarna. Så upplösningen och framförallt snabbheten är det inget fel på utan det är väl mer det dynamiska omfånget som är en aning sämre i dessa billiga skrivare. Men man kan ju inte få allt för under 1500:- spänn eller hur.
 

PMD

Aktiv medlem
Bortsett från detta fungerade det utmärkt och Epson säger sig vilja ta upp kampen mot laserskrivarsegmentet på kontoren med denna nya teknik.
Det låter intressant. Färglaserskrivare brukar inte ge så bra fotoutskrifter, så om man kunde kombinera en snabb kontorsskrivare med en bra fotoskrivare så vore det ju trevligt.

Vad blir kostnaden per sida för svart/vita textutskrifter?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Priserna är lite lägre ändå med XXL-patronerna men det är ju som sagt aldrig gratis ¨:).



PC Magazine skriver:

http://thewirecutter.com/reviews/best-all-in-one-printer/

apropå bildutskriftskvalitet: (men det är ju ingen profotoskrivare den har bara 4 patroner CMYK)

"Dean said that it’s “a capable photo printer” and a big step up from most of the other all-in-ones that we tested, including the older WF-3520. “It stacks up very similarly in terms of shadow and highlight detail reproduction, and color reproduction. However, what sets it apart from its predecessor and other competitors is its superior dot pattern.” Basically, there’s more detail, and the prints look sharper as a result.

It doesn’t even take an expert to spot a difference: Amazon reviewer S. Power wrote that the prints from the WF-3620 “absolutely blow away” the output from the $800 color laser printer that they use in a small office"


Apropå mottagande och utskriftskostnader:

"This machine just came out in June, and positive reviews are already trickling out. At the time of writing, it has an abnormally high average score for a printer on Amazon—4.4 out of five from 100 reviews, including 64 ratings of five stars. PCMag rated the step-up WF-3640 as excellent and gave it an Editor’s Choice award. (The only difference between the models is that the WF-3640 has a second paper tray.)


Flaws but not dealbreakers

Ink for the WF-3620 costs too much. With the XL cartridges, a black and white page costs about 3.2 cents and a color page is 11.4 cents. If you print the equivalent of 125 pages of text and 25 colored pages per month, it works out to about $82 per year. That’s about average for the all-in-one category on the whole, but it’s about 15 percent more expensive than its predecessor and about 65 percent more expensive than the Brother J6920DW, which has some of the lowest ink costs we’ve ever encountered."
 

PMD

Aktiv medlem
En sak som talar till laserskrivarnas fördel (om man nu inte vill kombinera en kapabel fotoskrivare med en kontorsskrivare) är att tonerpulvret inte åldras i närheten av lika fort som en bläckpatron.
Bläckpatroner torkar ju ofta ut ganska fort, medan tonerkassetter håller i åratal.
För som skriver ut sällan är det en jättefördel.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Helt rätt, men även min gamla Epson R1800 gick säkert i 7-8 år utan några större problem innan den gav upp. Så man ska inte överdriva de problemen idag och en sak med de nya skrivhuvudena är att de tydligen rensas "on the fly" för munstyckenas membran kan tydligen användas som statusdetektorer och styra rensningen om det behövs sådan. Vi får se hur bra det är i praktiken. Det är ju framförallt den svarta färgen som verkar vara problemet både i min R1800 och även i så sena modeller som R3000 som ju fortfarande säljs. Det är därför jag är extra spänd på att se om de faktiskt gjort något åt detta i den kommande SC-P600, den nya A3+ fotoskrivaren som kommer ersätta R3000.

Har testat WK-3620 lite mer och gjort några A4-utskrifter av bilder på både vanligt papper och fotopapper. På vanligt papper blir mättnaden lite nedtonad och det är väl förväntat. På fotopapper blir det dock förvånande bra, så jag tror många kommer vara helt nöjda med den kvaliteten. Tycker att de färgprofiler som går att välja default i skrivare funkar hyfsat (jag testade Semigloss-profilen ihop med Scandinavian Semi Gloss) och det ser riktigt bra ut. Tycker utskriften följer rätt väl vad jag ser i min kalibrerade skärm.

Men först fick jag en allvarlig chock när den först A4:an kom ut, för den såg förfärlig ut och bläcket var blött! Det visade sig dock att man måste lägga fotopappret upp och ned i pappersfacket för att det ska bli skrivet på rätt sida. Så det får man försöka komma ihåg. Det räcker inte heller med att ställa in papperstyp och storlek i programmet utan det måste man göra på skrivare också. Bra dock är att inställningsmenyn kommer upp automatiskt när man öppnar pappersfacket så man inte glömmer att ändra om man bytt papperstyp.

Däremot är utskriftshastigheten av bilder inte lika blixtrande snabb som vanliga textsidor och även kopieringen kan ju upplevas som slö när man sett hur fort en vanlig textsida flyger ut. Det finns även ett inmatningsfack på skrivarens baksida, vilket jag har på min R1800 också men i detta fall spottar skrivaren bara ut papperen igen om man försöker den vägen så jag har lite att göra innan jag blir vän med det tydligen.

So far så är det hyffsat och det bästa är att uppstarttiden är försumbar jämfört med min gamla R1800. Hoppas den nya fotoskrivaren beter sig likartat.
 

PMD

Aktiv medlem
Har du använt din WK-3620 tillräckligt mycket nu för att ge ett välgrundat omdöme?

Jag tycker att den verkar lovande, och eftersom jag är på jakt efter en ny scanner[1] för A4-dokument så lockar WK-3620. Jag är lite skeptisk till att det inte är en laserskrivare, men jag har redan en liten trådlös laserskrivare så jag är garderad för "roliga" överraskningar i form av ihoptorkade bläckstrålemunstycken och att WK-3620 är hyfsad på fotoutskrifter är knappast en nackdel.

[1] Min nuvarande är en "multifunktionslaserskrivare" från HP som numera bara fungerar tillsammans med MS Windows eftersom HP inte behagade uppdatera skrivaren för nya versioner av Mac OS X för några år sen. Den har dessutom enbart USB-interface vilket är lite trist. Att skanna till e-brev tycker jag verkar mycket mer praktiskt.
 
ANNONS