Annons

FZ200 på safari

Produkter
(logga in för att koppla)

J_blomman

Ny medlem
Jag ska ta med min nya panasonic till sydafrika men jag är inte helt nöjd med bildkvalitén.
Jag har gått igenom lite guider till kameran men jag tycker att det ser lite grumligt, suddigt eller lådupplöst när man kollar på den faktiskta storleken på datorn (100%).

Tycker inte det blir så skarpt oavsett inställning.
Några tips?
Bra inställning när man fotar djur på safari?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Bildexempel vore givetvis ypperligt.

Generellt skulle jag vilja säga så här om superzoomkompakter, ffa de med små 1/2,3" sensorer. Pixlarna är väldigt små vilket gör att redan på lägsta ISO finns en del brus vilket gör att brusreducering sker genom hela ISOspannet med tilltagande utsmetning av detaljer ju högre ISO sätts. Det gör att man aldrig får pixelskärpa. Man skall inte betrakta bilderna i 100%. Detta innebär inte att bilderna inte blir bra vid utskrift i A4 kanske t o m vid ISO 400 eller så. Större sensorer möjliggör bättre pixelskärpa med möjlighet till större förstoringar med samma kvalitet med samma pixelantal.

Sedan tillkommer generella anledningar till sänkt pixelskärpa/skärpa:
1. Teknik - slutartid för lång (rörelse- och/eller skakningsoskärpa)
2. Motivet rör sig - brist på följande autofokus (kompakter och spegellösa klarar detta mycket sämre än DSLR)
3. Teknik: fokus på annat än det avsedda
4. Ytterligare faktorer

Håller man sig till det FZ200 är bra på - bilder på motiv som inte rör sig (i alla fall inte mot eller från kameran), bilder i hyfsat ljus men inte direkt middagssolljus - och använder bra teknik så kan man säkert få väldigt fina utskrifter i A4 och t o m A3. Det är helt enkelt så att en sådan kamera har mer begränsningar än en systemkamera med mycket större sensor, men det innebär inte att den inte kan ta väldigt bra bilder under rätt omständigheter.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Håller man sig till det FZ200 är bra på - bilder på motiv som inte rör sig (i alla fall inte mot eller från kameran), bilder i hyfsat ljus men inte direkt middagssolljus - och använder bra teknik så kan man säkert få väldigt fina utskrifter i A4 och t o m A3. Det är helt enkelt så att en sådan kamera har mer begränsningar än en systemkamera med mycket större sensor, men det innebär inte att den inte kan ta väldigt bra bilder under rätt omständigheter.
Detta är säkert helt korrekt, problemet är dock att det mera sällan är "rätt omständigheter" under en safari. Ljuset är ofta ganska svagt när djuren är som mest synliga och rörliga och det kan gå ganska snabbt ibland.
Min rekommendation är att anpassa förväntningar efter den utrustning man har, alternativt skaffa något som är bättre. Sen bör man komma ihåg att när man betraktar bilder i 100% så kan man se brister även i bilder tagna med väldigt bra utrustning.
 

J_blomman

Ny medlem
Tack för alla svar. Jag ska ordna med bild så snart jag kan fota i dagsljus.
Jag valde just denna för att den hade mycket ljusinsläpp, 2.8.
Bilderna behöver egentligen inte se bra ut i 100% men de va tillräckligt otydliga för att det ska märkas vid 50%
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har gått igenom lite guider till kameran men jag tycker att det ser lite grumligt, suddigt eller lådupplöst när man kollar på den faktiskta storleken på datorn (100%).
Det ser nästan alltid suddigt och brusigt ut när man tittar på bilderna i 100%. Titta istället i den storlek som du vill ha den färdiga bilden. På en skärm är den praktiskt största storleken den som får plats på skärmen.

Vilken storlek vill du ha på en utskriven bild? Om den storleken inte får plats på skärmen så får du titta på bilden ett utsnitt i taget, och se till att backa ordentligt från skärmen så att det motsvarar ett lämpligt betraktningsavstånd för den färdiga bilden.
 
ANNONS