Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder med inspelade kommentarer?

Produkter
(logga in för att koppla)

mickehartman

Ny medlem
Hej,

Jag håller på att digitalisera gamla släktbilder och tänkte låta min mormor berätta lite om varje bild, men skulle behöva något bra sätt att sammanfoga bild och ljud på något bra sätt... Det bästa vore ju om det fanns nån typ av plugin till lightroom som kunde spela in ljudkommentarer. Är det någon som har något tips?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gör en video av det.
Visa bilden samtidigt som ljudet spelas upp.
Tror inte du kan det i LR. Premiere funkar.

Snälla spela inte in ljudet med digitalkamera. Det blir inte bra. Låna eller skaffa en separat ljudupptagare. Sätt mickar nära.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Gör en video av det.
Visa bilden samtidigt som ljudet spelas upp.
Tror inte du kan det i LR. Premiere funkar.

Snälla spela inte in ljudet med digitalkamera. Det blir inte bra. Låna eller skaffa en separat ljudupptagare. Sätt mickar nära.
Det ber or ju helt på. Den finns bra steromicar till digitalkamera, man kan också ha en förlängningssladd och sätta micen nära.
 

eskil23

Aktiv medlem
Nämn en digitalkamera som kostar under 50000 och inte komprimerar sönder ljudet.
Komprimerat ljud får man ju ändå om man gör video av den. Hur komprimerat och på vilket sätt beror förstås på vilket format man väljer. Hur som helst så är kameran sällan den begränsande faktorn (om man bortser från själva mikrofonen). Folk som lyssnar på 128 b/s mp3:eek:r eller på Youtube och tycker att det låter okej lär knappast märka någon skillnad.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kanske inte.
ja ganvänder en Zoom H4n
Kopplar jag den till D800 eller gud förbjude D3100 så komprimerar kamerorna sönder ljudet rejält.
Det blir inte i närheten till Zoomens originalljud. Däremot blir det lättare att synka mot filmen eftersom att kameran då får ljudet från zoomen.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Nämn en digitalkamera som kostar under 50000 och inte komprimerar sönder ljudet.


Det handlar ju också om vad du gör. Jag kör min D800 med en bra stereomic.
Jag kan inte påstå att ljudet "komprimeras sönder". Oftast är ju ljudet ändå komprimerat vid outputen dvs videofilen.

Vid normalt användande till videofiler hör 99 % ingen skillnad på om du använd din Zoom H4n eller min mic. Och här snackar vi om någon som ska visa bilder och låta sin farmor prata lite, hallå.... det är inget bio-produktion. Jag vet att du ofta påpekar i olika trådar om din H4n, men det känns rätt overkill för det som de flesta gör.

En annan sak är att ofta kanske man inte filmar i kontrollerade situationer där du säger upp mic och grejor, då måste ju micen sitta på kameran. Om du inte har någon nisse med dig som springer vid sidan om med ljudet.

Ska du visa filmen på tv, som de flesta gör så känns det som rejält overkill att spela in ljudet separat i cd kvalitet och sen komprimera ned det vid output. Man vill ofta inte ha stora filer.

Men ska man göra en produktion till något professionell produktion, då är det nog som du säger att man bör ha separat ljud. Men för de flesta är det overkill. :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är alltid trevligt med bra ljud. Dåligt ljud gör ingen lycklig.

Hade du kört din mick till både D800 och en ljudinspelare så hade du hört en tydlig skillnad.

Jag föreslog att man skall försöka låna en ljudinspelare i första hand. Det är alltid billigast att låna ;).

Det funkar att ha zoomen i blixthållaren med en liten adapter. Fast det har inte trådskaparen ngn nytta av eftersom att hen inte skulle filma utan bara spela in ljud som sedan skulle kopplas ihop med bilder som det pratas om.

Själv brukar jag ha inspelaren på ett gammalt sunkigt stativ.

Och ja du har rätt i att min gamla tjockTV låter hemskt.
Men OM jag nu skulle lagt ner tiden på att spara mormors röst till framtiden, då hade jag velat att det har möjligheten att låta vettigt den dagen jag köper en bättre TV.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Det största problemet med kamerornas inbyggda mikrofoner är väl inte komprimeringen?
Det är handhavandeljud som förstör ljudupptagningen. Och då finns det ingen Digital SLR (dyr eller billig) mig veterligen som klarar av att ta bort detta. Inte ens mikrofoner i "vagga" på professionella videokameror går säkra här ...

På digitala kompakt-, D-SLR- eller spegellösakameror med inbygd mikrofon är det omöjligt att hantera kameran utan att det ljudet går in.

(EDIT ... Zoom H4N klarar det inte heller ... den är i alla fall lättare att ställa på stativ nära den som pratar ... men så fort du ska justera nivån på inspelningen så kommer du höra dina fingrar på volymreglaget ... Ställ in nivån, rör inte under inspelning!)
 

mickehartman

Ny medlem
Tack så mycket för alla tips om ljudkvalitet... Jag kanske borde tilllagt att jag sedan väldigt många år jobbat med ljudteknik i just inspelningsstudios så kvaliteten på ljudet kommer nog inte göra någon besviken :)
Frågan är hur man bäst länkar samman ljudfil med foto... Att göra en video av det känns lite knasigt... Men det borde ju finnas något program för att göra det eller?
 

Ventures

Aktiv medlem
I min kamera kan jag prata in kommentarer till bilderna om jag vill, men ljudet läggs som en wav-fil bredvid bilden, så det är ingen lösning.

Jag hittade något som hette Adobe Voice som lät som seriöst och kunde kopplas till Lightroom mobile, men det visade sig vara en gratisapp för ipad. Resultatet blir en video med röstpålägg till valda bilder som hamnar på ett moln i cyberspejs.

Fler liknande här: http://geekbeat.tv/how-to-add-sound-and-voice-to-your-photos/
Förmodligen inget användbart.

Ett windowsprogram: http://www.teachertube.com/video/record-your-voice-in-photostory-52284
Osäkert om resultatet blir en vettig fil eller något annat.

Det enda vettiga som jag hittar är att göra en video och då finns det flera olika program, t.ex Premiere.: https://www.youtube.com/watch?v=_3wYN7Zvzgg
 

bildsten

Aktiv medlem
Tack så mycket för alla tips om ljudkvalitet... Jag kanske borde tilllagt att jag sedan väldigt många år jobbat med ljudteknik i just inspelningsstudios så kvaliteten på ljudet kommer nog inte göra någon besviken :)
Frågan är hur man bäst länkar samman ljudfil med foto... Att göra en video av det känns lite knasigt... Men det borde ju finnas något program för att göra det eller?
Om jag fattat rätt så vill du göra bildspel med kommentarer istället för musik.
Det finns ett par gratisprogram som kan göra det. Bolide Slideshov Creator gör bildspel där slutprodukten är videofil tex AVI mfl. Det går att lägga till ljud. Bilderna som visas kan visas olika länge.
Faststone Image Viewer kan också göra bildspel med ljud, men visningstiden per bild blir samma för alla bilder i bildspelet. Med programmet FSIV blir det en .exe-fil som kan spelas på alla windowsdatorer, men ej mac.

Teoretiskt går det ju att göra bildspel med bara en bild + berättarljud om du bara vill visa enstaka bilder.
Jag har själv använd programmen för att göra bildspel men aldrig gjort bildspel med ljud.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det största problemet med kamerornas inbyggda mikrofoner är väl inte komprimeringen?
Det är handhavandeljud som förstör ljudupptagningen. Och då finns det ingen Digital SLR (dyr eller billig) mig veterligen som klarar av att ta bort detta. Inte ens mikrofoner i "vagga" på professionella videokameror går säkra här ...

På digitala kompakt-, D-SLR- eller spegellösakameror med inbygd mikrofon är det omöjligt att hantera kameran utan att det ljudet går in.

(EDIT ... Zoom H4N klarar det inte heller ... den är i alla fall lättare att ställa på stativ nära den som pratar ... men så fort du ska justera nivån på inspelningen så kommer du höra dina fingrar på volymreglaget ... Ställ in nivån, rör inte under inspelning!)
I det här fallet så kommer man inte att filma. så kamerans ljud kommer inte att komma med.

Jag Använder autonivå o justerar ljudnivån i Premiere Pro.
 
ANNONS