Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad på D800 och D800E

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Av alla de testbilder jag sett tex från Imaging Resource verkar det vara mycket liten skillnad på de två 36MP modellerna. DXO mark använder ett svagare belyst testmotiv och då blir det tydligare. Med ett perfekt objektiv kan tydligen D800E ge 36 percepeptual-MP av 36 möjliga medan D800 stannar på 28. Regeln verkar vara att många objektiv ger full pott för D700 (12 av 12) för FX och D70 (6 av 6) för DX. men högre pixeldensitet ger stora förluster. Ni som provat båda- ser ni skillnad?
 

Makten

Aktiv medlem
men högre pixeldensitet ger stora förluster.
Detta är en missuppfattning. Om man tittar på bilden i 100% förstoring (en pixel i bilden visas som en pixel på skärmen) kommer givetvis bilden från den sensor som har fler pixlar att se sämre ut. Men den förstoringsgraden är ju större.

Skalar man ner den större bilden till samma antal pixlar som den mindre, finns snarare bara fördelar om man ser till skärpa och frånvaro av brus. Nackdelen med en sensor utan anti alias-filter ("AA") är att det lättare blir moiré och att bilderna helt enkelt kan se onödigt krispiga ut.

Personligen föredrar jag AA-filter, men då har jag heller inget behov av hög upplösning.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Detta är en missuppfattning. Om man tittar på bilden i 100% förstoring (en pixel i bilden visas som en pixel på skärmen) kommer givetvis bilden från den sensor som har fler pixlar att se sämre ut. Men den förstoringsgraden är ju större.

Skalar man ner den större bilden till samma antal pixlar som den mindre, finns snarare bara fördelar om man ser till skärpa och frånvaro av brus. Nackdelen med en sensor utan anti alias-filter ("AA") är att det lättare blir moiré och att bilderna helt enkelt kan se onödigt krispiga ut.

Personligen föredrar jag AA-filter, men då har jag heller inget behov av hög upplösning.
Tycker nog inte att det är någon missuppfattning. För att få ut 24 MP av 24 möjliga enligt DXO's metod krävs en småbildssensor. Inget tillräckligt bra objektiv existerar för att APS-C skall ge 24 av 24 möjliga. Med D700 och D70 behöver du inget perfekt objektiv...
Det finns en del att läsa om Kodaks FF med 14 MP utan AA-filter på Imaging Resource tex. Men idag borde problemet vara mindre.
 

iSolen.se

Guest
Av alla de testbilder jag sett tex från Imaging Resource verkar det vara mycket liten skillnad på de två 36MP modellerna. DXO mark använder ett svagare belyst testmotiv och då blir det tydligare. Med ett perfekt objektiv kan tydligen D800E ge 36 percepeptual-MP av 36 möjliga medan D800 stannar på 28. Regeln verkar vara att många objektiv ger full pott för D700 (12 av 12) för FX och D70 (6 av 6) för DX. men högre pixeldensitet ger stora förluster. Ni som provat båda- ser ni skillnad?
Vad menar du med stora förluster? Självklart ger högre kameraupplösning större möjlighet att upptäcka defekter i objektiven, och vice versa.

Känns inte riktigt som jag förstår frågan.

Har du kollat på D810?
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Vad menar du med stora förluster? Självklart ger högre kameraupplösning större möjlighet att upptäcka defekter i objektiven, och vice versa.

Känns inte riktigt som jag förstår frågan.

Har du kollat på D810?
Stora förluster är kanske överdrivet för fasta objektiv men stämmer bättre för zoomar. Nikon är överlag relativt bra framför allt med Zeiss-objektiv. En annan bra kombination är Alpha 3000 och Sigma 60mm enl DXO.
Just Sigma 60mm har jag erfarenhet av på en Alpha 7 (24 MP totalt och 10 i APS-C). Det är tydlig skillnad jämfört med gamla 50 och 55 mm objektiv från Nikon och Minolta. Sigma är den enda som ser mönstret i tegelstenarna på andra sidan gatan- även på bländare 2.8. Så visst har det hänt en del från analog-tiden!
D810 verkar vara väldigt lik D800E map detaljer.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Av alla de testbilder jag sett tex från Imaging Resource verkar det vara mycket liten skillnad på de två 36MP modellerna. DXO mark använder ett svagare belyst testmotiv och då blir det tydligare. Med ett perfekt objektiv kan tydligen D800E ge 36 percepeptual-MP av 36 möjliga medan D800 stannar på 28. Regeln verkar vara att många objektiv ger full pott för D700 (12 av 12) för FX och D70 (6 av 6) för DX. men högre pixeldensitet ger stora förluster. Ni som provat båda- ser ni skillnad?
det finns en skillnad i upplösning , jag har alla tre 800modellerna och för att åskådliggöra dessa skillnader så behöver du ha kamera på stativ och ett bra objektiv som Nikon 200/2.0 , Sigma 70, Otus 55 etc. Lite "sämre" objektiv klarar betydligt högre upplösning än 36Mp inom ett ett mindre område i mitten och en kombination med ett lite sämre objektiv tillsammans med ett kamerahus med högre upplösning blir därför alltid bättre än med ett ett kamerahus med lägre upplösning till exempel d700 och 12Mp jämfört med d800 36Mp och samma objektiv
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Tycker nog inte att det är någon missuppfattning. För att få ut 24 MP av 24 möjliga enligt DXO's metod krävs en småbildssensor. Inget tillräckligt bra objektiv existerar för att APS-C skall ge 24 av 24 möjliga. Med D700 och D70 behöver du inget perfekt objektiv...
Det finns en del att läsa om Kodaks FF med 14 MP utan AA-filter på Imaging Resource tex. Men idag borde problemet vara mindre.
problemet moire avtar med högre upplösning vilket var en svag punkt i Kodaks 14 mp kamera utan aa-filter
 
ANNONS