Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

PMD

Aktiv medlem
Tack igen för svar! Nån som har en bra legacy-makro? Finns det nån bra för FD adapter exempelvis? Eller någon annan adapter. skala 1:1 är det som gäller isåfall.
Förutom redan nämnda Nikon och Canon (FD) finns det en hel drös med bra Olympus makroobjektiv.
OM 50mm f/3.5, OM 80mm f/4 och OM 135mm f/4.5 t.ex. De två senare går inte att montera direkt på ett OM-hus eller på en spegelfri digital systemkamera med adapter utan kräver mellanringar av något slag (eller en bälg). OM 50/3.5 går till 1:2 utan mellanring.

De tre objektiven är nog lättast att få tag på till rimlig peng, men om man vill lägga ut mer pengar finns även OM 50mm f/2.0 och 90mm f/2.0. Båda kräver en mellanring för att komma till 1:1 (går till 1:2 utan mellanring).
 

GunnarW

Aktiv medlem
... Mig veterligt finns inte E mellanringar än - men kan ha fel.
Jag har precis fått hem m-ringar till min Nex. Med kontakter och det fungerar. 2st, 10 & 16mm. Löjligt billigt. ebay. Visst, då är det plast även i fattningarna. Såg en metallglänsande variant också. För min del blir det nog inte mycket använt så plast får duga och blir det på annat sätt så är det inte hela världen för det priset.
 

Ronny Olsson

Aktiv medlem
Som sagt användes Metabonesadapter på carl Zeiss 21 mm 2,8 och det känns ju som en givet kvalitetsval, men resultatet kändes inte alls bra.

Problemet med norrsken är förutom skärpan också CA som ofta bildas runt stjärnor.
Som det sagt innan ..kan vara adaptern med.. hört en del som har haft problem med adapter från Metabones ( tilt ) Snackade med en som hade den och han skrev så här

den tiltade lite grann och det syntes framförallt med Zeiss 21:an som alltid såg oskarp ut på vänstersidan

Han bytte till novoflex och fick mycket bättre resultat :)
Har själv 21mm ZF2 på A7 med novoflex adapter och den funkar mycket bra..
Dock så finns det problem med ljusinsläpp på adaptern ..kommer in vid knappen som man lossar
objektiv från adapter.. har haft två nya ex.. samma resultat.. har varit i kontakt med Focus Nordic AB och väntar på svar..

Har en del bilder med A7 och 21mm på min flickr och jag tycker den funkar riktigt bra på A7
så därför blir jag lite fundersam när du inte blev nöjd .

Sedan så kan man diskutera storleken och vikt ihop med A7 :)

Ronny //


https://www.flickr.com/photos/59004610@N02/14950446825/
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
A7 och ASLR-objektiv

Hej!
Jag är nu stolt ägare till en A7 och har två Picxo-adaprar från Cyberphoto (MD-NEX och Nikon-NEX). En trevlig kamera med många möjligheter! Jag började med en Minolta SRT-101 & 55/1.7mm 1968 så det har blivit en del objektiv på hyllan. Jag har även en del Nikon-AI. Adaptrarna ser ut att vara OK. Mest udda optik till MC/MD är nog Soligor 28/2.8 och Vivitar 400/5.6. Den första är tydligen tillverkad av Tokina med 5 linser. Max-bländare imponerar inte på något gammalt objektiv men det visste vi väl....?
FE-objektiven är rätt dyra så om jag vill ha AF är jag mer intresserad av E. Förutsatt är dock att skärpan inte försvinner direkt om jag går över 42% av fullformat (10Mpix för APS-C). Vad anser ni om Sigma 60mm? Kan den klara 20x30 mm?
 

afe

Aktiv medlem
Hej!
Jag är nu stolt ägare till en A7 och har två Picxo-adaprar från Cyberphoto (MD-NEX och Nikon-NEX). En trevlig kamera med många möjligheter! Jag började med en Minolta SRT-101 & 55/1.7mm 1968 så det har blivit en del objektiv på hyllan. Jag har även en del Nikon-AI. Adaptrarna ser ut att vara OK. Mest udda optik till MC/MD är nog Soligor 28/2.8 och Vivitar 400/5.6. Den första är tydligen tillverkad av Tokina med 5 linser. Max-bländare imponerar inte på något gammalt objektiv men det visste vi väl....?
FE-objektiven är rätt dyra så om jag vill ha AF är jag mer intresserad av E. Förutsatt är dock att skärpan inte försvinner direkt om jag går över 42% av fullformat (10Mpix för APS-C). Vad anser ni om Sigma 60mm? Kan den klara 20x30 mm?
Vet inte hur det är med 60 mm, men Sigmas 30 mm lär ska gå att få att teckna ut småbildssensorn om man skruvar bort någon baffel eller så (tror det har diskuterats tidigare i tråden).
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Vet inte hur det är med 60 mm, men Sigmas 30 mm lär ska gå att få att teckna ut småbildssensorn om man skruvar bort någon baffel eller så (tror det har diskuterats tidigare i tråden).
Låter komplicerat!
Jag har tre alternativ på menyn för APS-C CAPTURE:
ON, OFF och AUTO
Det borde vara nog!
 

hornavan

Aktiv medlem
Som det sagt innan ..kan vara adaptern med.. hört en del som har haft problem med adapter från Metabones ( tilt ) Snackade med en som hade den och han skrev så här

den tiltade lite grann och det syntes framförallt med Zeiss 21:an som alltid såg oskarp ut på vänstersidan

Han bytte till novoflex och fick mycket bättre resultat :)
Har själv 21mm ZF2 på A7 med novoflex adapter och den funkar mycket bra..
Dock så finns det problem med ljusinsläpp på adaptern ..kommer in vid knappen som man lossar
objektiv från adapter.. har haft två nya ex.. samma resultat.. har varit i kontakt med Focus Nordic AB och väntar på svar..

Har en del bilder med A7 och 21mm på min flickr och jag tycker den funkar riktigt bra på A7
så därför blir jag lite fundersam när du inte blev nöjd .

Sedan så kan man diskutera storleken och vikt ihop med A7 :)

Ronny //


https://www.flickr.com/photos/59004610@N02/14950446825/
Till att börja med; vilka fantastiska bilder. Ser ju jättebra ut, men jag ser inte vilken bländare du använt. För mig är det bara 2,8 som gäller. Kanske synd att jag lämnade tillbaka gluggen, skulle kanske testat med en annan adapter, men den fungerar ju bra med andra objektiv.
Är på resa till januari, får kanske tillfälle att prova något annat nästa år- tack för att ni ger er tid.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem

zingiber

Aktiv medlem
Fräsa adapter?

Jag går och funderar på att gå "all in" med en A7 moddad som optimal(-are) adapterkamera, dvs, ta bort IR/UV-filterstacken som sitter framför sensorn.
Att ta bort denna glasbit verkar vara hyfsat lätt, men det verkliga problemet är att korrigera för den effektivt längre registerlängden.
Med andra ord måste man korta ner adapterlängden något för att uppnå fokus på oändligheten.

Finns det adaptrar på marknaden där monteringsringarna är separata delar i båda ändar?
I såfall kan man ju kanske skruva av dessa och fräsa ner själva adapterröret en halv mm, eller vad det kan behövas.

Sedan har vi ju kvar problematiken med effektiva NIR/IR-filter, men det får bli en senare fråga..


Eller frågan något omformulerad -- finns det någon flitig CNC-are som kan fräsa en måttbeställd adapter?
 

Ronny Olsson

Aktiv medlem
Till att börja med; vilka fantastiska bilder. Ser ju jättebra ut, men jag ser inte vilken bländare du använt. För mig är det bara 2,8 som gäller. Kanske synd att jag lämnade tillbaka gluggen, skulle kanske testat med en annan adapter, men den fungerar ju bra med andra objektiv.
Är på resa till januari, får kanske tillfälle att prova något annat nästa år- tack för att ni ger er tid.
Stort Tack :)
Skall se om jag har tid och möjlighet att testa lite på f 2.8
Använder mycket sällan f2.8 .. ( då kanske jag mera förstår att du inte blev helt nöjd )
Tycker nog ändå att den presterar rätt ok vidöppen med.. ( vid dom gångerna som jag testa )
Dom flesta bilderna från den på flickr är från f 8-f 11 och även några är på runt 5.6

Lycka till i ditt sökande

Får kanske hoppas på något mera vidvinkel från Loxia serien i framtiden :)


Ang adaptern så skall jag få en ny att testa från Focus Nordic

Ronny //
 

Photocon

Aktiv medlem
Plast i bajonetten

Någon som reagerat på att innerdelen av A7-seriens bajonett (den som låser objektivet är av plast med ditskruvade metallfjädrar? Själva ytterdelen av bajonetten (den plana ytan) är ju dock av metall.

Känns inte optimalt vad gäller hållfasthet när det ska hängas på dels adaptrar och lite tyngre gluggar. Sedan är ju redan FE 70-200/4 OSS en ganska rejäl klump.

Någon firma lär tillhandahålla bajonett i ett stycke helt av metall som kan skruvas dit istället enl vad som berättats för mig. Men frågan är om det är någon vits eller om grundkonstruktionen är tillräckligt bra.

//Lennart
 

PMD

Aktiv medlem
Jag går och funderar på att gå "all in" med en A7 moddad som optimal(-are) adapterkamera, dvs, ta bort IR/UV-filterstacken som sitter framför sensorn.
Att ta bort denna glasbit verkar vara hyfsat lätt, men det verkliga problemet är att korrigera för den effektivt längre registerlängden.
Med andra ord måste man korta ner adapterlängden något för att uppnå fokus på oändligheten.
Behöver man det? Ska inte fokus ligga på fotodioderna oavsett om det sitter ett filter framför eller inte?
 

afe

Aktiv medlem
Det man möjligen skulle kunna tänka sig är att det slits när man bär kameran i axelremmen med ett tungt objektiv monterat. Med det sagt så finns det ju mycket hållbara plastvarianter, så det är inte alls säkert att det gör något.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Någon som reagerat på att innerdelen av A7-seriens bajonett (den som låser objektivet är av plast med ditskruvade metallfjädrar? Själva ytterdelen av bajonetten (den plana ytan) är ju dock av metall.

Känns inte optimalt vad gäller hållfasthet när det ska hängas på dels adaptrar och lite tyngre gluggar. Sedan är ju redan FE 70-200/4 OSS en ganska rejäl klump.

Någon firma lär tillhandahålla bajonett i ett stycke helt av metall som kan skruvas dit istället enl vad som berättats för mig. Men frågan är om det är någon vits eller om grundkonstruktionen är tillräckligt bra.

//Lennart
Jag har ju den "klumpen" och vänder den i handen just nu men tycker inte den är så farlig av två skäl åtminstone. Till skillnad från en del konkurrerande produkter så har ju detta objektiv utrustats med ett stativfäste. För det andra så är det väl få som håller bara i kameran bär man använder den med objektivet ifråga.

Sedan kan det ju t.o.m. vara en fördel med en viss flexibilitet i fattningen med en platspackning för det borde ju (om det görs lite tight) kunna göra spelet obefintligt mellan objektiv och kamerahuset. Är det någon som lagat ett fel som inte finns här eller finns det mer empiriska bevis för att Sonys fattning inte fungerar? Jag tvivlar faktiskt.

Det tredje fallet är väl det Anders tar upp där kameran hänger i remmarna men det kan väl inte vara något problem eller hur, för då finns ju inget moment vinkelrätt mot fattningsplanet.

Man kan ju ha ångest för mycket här i världen och en del försöker t.o.m. tjäna pengar på folks dåliga nattsömn och kameraneuroser men jag undrar verkligen om det verkligen finns fog för denna ångest i just detta fall.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tror som sagt inte det är något problem i praktiken, men vilka konkurrerande produkter menar du? Såvitt jag vet finns det bara en 70-200 med E-fattning, och de som finns med andra fattningar har alla stativfäste (åtminstone som tillbehör).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om jag inte är felinformerad så är ju även en del motljusskydd "tillbehör" och då innebär det väl sannolikt att en hel del inte har varken sådana eller stativfästen men det går ju säkert bra ändå, för jag tror faktiskt inte detta är något problem med Sony-fattningen eller någon annan fattning heller såvida den inte är glapp och har för stort spel. Det är säkert ett större problem och det problemet kan man ha även med lättare och mindre objektiv för de håller man ju heller inte kanske med stödhand.
 

afe

Aktiv medlem
Om jag inte är felinformerad så är ju även en del motljusskydd "tillbehör" och då innebär det väl sannolikt att en hel del inte har varken sådana eller stativfästen men det går ju säkert bra ändå, för jag tror faktiskt inte detta är något problem med Sony-fattningen eller någon annan fattning heller såvida den inte är glapp och har för stort spel. Det är säkert ett större problem och det problemet kan man ha även med lättare och mindre objektiv för de håller man ju heller inte kanske med stödhand.
Mjo, somliga kameratillverkare tycker att man ska betala extra för motljusskyddet (om oobjektivet inte har en röd ring) Som kuriosa kan nämnas att motljusskydden till både Canons och Niknons 300/3,8 kostar några tusenlappar att köpa.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS