Annons

15 stegs grå/ND-filter - erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gripen73

Aktiv medlem
Har ett 10 stops nd filter, Lee big stopper. Men mitt på dagen funkar inte detta så bra, tycker jag. Funderar på ett 15 stops.
Sen funderar jag på om jag ska köpa ett till min 6D eller inhandla ett Seven5 för min lilla Fuji Xt20 (batteri tiden är ju inte så bra, jämfört med canon)

Någon som har nån erfarenhet av ett sådant filter?
Erfarenheter av långa slutartider med Fuji?

Tack på förhand.
 

pemrby

Aktiv medlem
Har ett 10 stops nd filter, Lee big stopper. Men mitt på dagen funkar inte detta så bra, tycker jag. Funderar på ett 15 stops.
Sen funderar jag på om jag ska köpa ett till min 6D eller inhandla ett Seven5 för min lilla Fuji Xt20 (batteri tiden är ju inte så bra, jämfört med canon)

Någon som har nån erfarenhet av ett sådant filter?
Erfarenheter av långa slutartider med Fuji?

Tack på förhand.
Kolla Haida 12 stop. Prisvärt och inte riktigt lika svart som ett 15 stop. Kör du sedan med polfilter har du ju ett par steg där.
 

bloo

Aktiv medlem
Jag använder ett 16 stop Firecrest från Format Hitech med god effekt mitt på dagen men även vid solnedgång. Förvånad över hur mycket jag använder det jämfört med vad jag trodde. Blir väldigt bra effekter vid just långa exponeringar. Använder detta med en Canon 5D och Magic Lantern

Har faktiskt ett 16 stops filter 100 x 100 till salu från Format Hitech , om du är intresserad.
 

Googleye

Aktiv medlem
Har ett 10 stops nd filter, Lee big stopper. Men mitt på dagen funkar inte detta så bra, tycker jag. Funderar på ett 15 stops.
Sen funderar jag på om jag ska köpa ett till min 6D eller inhandla ett Seven5 för min lilla Fuji Xt20 (batteri tiden är ju inte så bra, jämfört med canon)

Någon som har nån erfarenhet av ett sådant filter?
Erfarenheter av långa slutartider med Fuji?

Tack på förhand.
Jag kör på LEE 100x100 med x-t10 utan problem :) varför inte köpa något du kan använda på båda?
 

Gripen73

Aktiv medlem
Jag använder ett 16 stop Firecrest från Format Hitech med god effekt mitt på dagen men även vid solnedgång. Förvånad över hur mycket jag använder det jämfört med vad jag trodde. Blir väldigt bra effekter vid just långa exponeringar. Använder detta med en Canon 5D och Magic Lantern

Har faktiskt ett 16 stops filter 100 x 100 till salu från Format Hitech , om du är intresserad.
Tack för svaret! Ska fundera på det :)
 

snap01

Aktiv medlem
Har ett 10 stops nd filter, Lee big stopper. Men mitt på dagen funkar inte detta så bra, tycker jag. Funderar på ett 15 stops.
Sen funderar jag på om jag ska köpa ett till min 6D eller inhandla ett Seven5 för min lilla Fuji Xt20 (batteri tiden är ju inte så bra, jämfört med canon)

Någon som har nån erfarenhet av ett sådant filter?
Erfarenheter av långa slutartider med Fuji?

Tack på förhand.
när jag körde lee big stopper med fuji kameran xt-1 så fick jag tider trots solsken på 1/30 0 1/15 del o då får du en expo tid med fuji på 30 sek eller 1 min. Om du kör inte i supeljust ute så får du utan problem tider 1/4 dels om du bländar ner max o då får du en expo tid med filtret på 4 minuter. Jag tycker att man oftast får snyggast effekt om det inte är super ljust utan lite mer mulet en mjukare finare bild. När jag kör med fuji så lämnar jag mitt dyra superstadiga gitzo stativ hemma o kör med ett superlitet lätt stativ från sirui t-oo5kx o det funkar bra om du använder trådutlösare eller tidsfördröjning. färgbilden är tagen i solsken svartvita i mulet stormig väder.
Fuji är klockren till långa expotider funkar hur bra som helst så bra att mina Nikon kameror ligger kvar hemma på utlandsresorna. Min insta är ovenilssonphotographer där finns många bilder med fuji från grekland på kvällen.
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
jag har testat flera olika märken på (10 stop filer) o tycker att lee är bäst man får ett lätthanterligt färgstick på vissa bilder men det är enkelt att fixa till med andra filter har jag haft problem med flare o färgskiftningar o att använda flera filter gör oftast bara kvaliten sämre.

Jag ser att lee gör ett 15 stop filter nu behöver du superlånga tider så är det bara att köpa ett o jag tror knappast att batteriet inte räcker till för ett gäng bilder o extra batterier är inte speciellt dyra eller stora att bära med jag har 3 st själv. Min upplevelse med 10 stop filter är att det blir bäst vid inte klart solsken o då får du riktigt långa expo tider så jag tror att jag själv inte skulle ha jätte mycket nytta av 15 stop filter däremot kanske man skulle kunna få till någon läcker bild om det blåser mycket o det flyttas mycket moln på himlen men troligen skulle det bli liggande i väskan för det mesta.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Då jag var ute efter ett starkt ND filter så googlade jag o läste på. Hittade 2 jämförande tester mellan nya Haida vs Lee big stopper. Båda testerna vann Haida så jag köpte deras 12 stops ND.
Lee big stopper har varit med ett tag och därmed äger flera dessa och på den tiden hade de inte så mkt konkurrens med de stora filtrena. Nu finns fler att välja mellan.
 

pemrby

Aktiv medlem
Då jag var ute efter ett starkt ND filter så googlade jag o läste på. Hittade 2 jämförande tester mellan nya Haida vs Lee big stopper. Båda testerna vann Haida så jag köpte deras 12 stops ND.
Lee big stopper har varit med ett tag och därmed äger flera dessa och på den tiden hade de inte så mkt konkurrens med de stora filtrena. Nu finns fler att välja mellan.
Har både Haidas 10 och 12 stop. Helt okomplicerade vad gäller färgstick.
 

Gripen73

Aktiv medlem
när jag körde lee big stopper med fuji kameran xt-1 så fick jag tider trots solsken på 1/30 0 1/15 del o då får du en expo tid med fuji på 30 sek eller 1 min. Om du kör inte i supeljust ute så får du utan problem tider 1/4 dels om du bländar ner max o då får du en expo tid med filtret på 4 minuter. Jag tycker att man oftast får snyggast effekt om det inte är super ljust utan lite mer mulet en mjukare finare bild. När jag kör med fuji så lämnar jag mitt dyra superstadiga gitzo stativ hemma o kör med ett superlitet lätt stativ från sirui t-oo5kx o det funkar bra om du använder trådutlösare eller tidsfördröjning. färgbilden är tagen i solsken svartvita i mulet stormig väder.
Fuji är klockren till långa expotider funkar hur bra som helst så bra att mina Nikon kameror ligger kvar hemma på utlandsresorna. Min insta är ovenilssonphotographer där finns många bilder med fuji från grekland på kvällen.
Tack för svaret. Ska kolla din IG. :)
 

Gripen73

Aktiv medlem
Då jag var ute efter ett starkt ND filter så googlade jag o läste på. Hittade 2 jämförande tester mellan nya Haida vs Lee big stopper. Båda testerna vann Haida så jag köpte deras 12 stops ND.
Lee big stopper har varit med ett tag och därmed äger flera dessa och på den tiden hade de inte så mkt konkurrens med de stora filtrena. Nu finns fler att välja mellan.
Har kollat flera märken, men ofta får du beställa dom från utlandet. Blir dyrare. Photax har Lee till bra priser. Haida ligger på ungefär samma priser.
Tack för svaret. :)
 

Gripen73

Aktiv medlem
Kolla Haida 12 stop. Prisvärt och inte riktigt lika svart som ett 15 stop. Kör du sedan med polfilter har du ju ett par steg där.
Kollade dessa, ungefär samma priser som Lee. Funderar nu på att skaffa ett 6-stops och använda ihop med mitt 10-stops. Jag får lite mer flexibilitet. :)
Tack för dina svar. :)
 
ANNONS