Annons

Vilken filterhållare?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag behöver er hjälp!

Jag har ett par olika objektiv:
Nikon 35/1,8
Nikon 40/2,8 Macro
Nikon 18-140 VR
Samyang 14/2,8

Att köpa specifika filter till dessa objektiv blir dyrt. Samyang-objektivet har inte ens någon filtergänga. Jag vill hitta en filterhållaren som fungerar på samtliga objektiv, men hittills har jag bara hittat hållare som man skruvar på objektivet vilket inte fungerar med Samyang-gluggen.
Finns det någon annan lösning som passar alla objektiv? Jag har googlat lite men hittar tyvärr inget.
 

ducedo

Aktiv medlem
Vad är det för filter du är ute efter? Handlar det enbart om polarisationsfilter eller variabelt ND-filter så är kanske stepping-ringar att föredra.

Annars får du väl antingen gå på Samyangs egna filterhållare eller så kan du köpa en adapter till LEE. Jag har inte koll på måtten men vill du köra 14mm vidvinkel så tvingas du väl till 150mm-varianten.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag behöver er hjälp!

Jag har ett par olika objektiv:
Nikon 35/1,8
Nikon 40/2,8 Macro
Nikon 18-140 VR
Samyang 14/2,8

Att köpa specifika filter till dessa objektiv blir dyrt. Samyang-objektivet har inte ens någon filtergänga. Jag vill hitta en filterhållaren som fungerar på samtliga objektiv, men hittills har jag bara hittat hållare som man skruvar på objektivet vilket inte fungerar med Samyang-gluggen.
Finns det någon annan lösning som passar alla objektiv? Jag har googlat lite men hittar tyvärr inget.
Jag vet att LEE-filtersystem har en hållare som är kompatibel med Samyang 14/2,8 och den är inte billig. Dessutom behöver man komplettera med filter som är avsedda för just den hållaren, och då duger det inte med 100*100 mm filter, utan man behöver 150*100 mm filter, och dom är inte direkt billiga, dom heller (om det nu kom som en överraskning) =0 !

Att hitta en hållare som passar samtliga gluggar tror jag är omöjligt, jag har själv sökt efter en sådan lösning, men inte funnit någon. Och om Samyang-gluggen dessutom saknar gängor, blir urvalet än mer begränsat.

Kolla gärna på Objektivtest.se, han/dom säljer också (prisvärda ?) filter, kanske dom har en lösning ?
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Tack allihopa för era svar!
Det är främst polfilter och ND-filter som kommer att användas.
Jag hade hoppats på att det fanns en universallösning som kunde passa alla/många objektiv. Men jag får väl klura vidare och jämföra de olika lösningarna.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tack allihopa för era svar!
Det är främst polfilter och ND-filter som kommer att användas.
Jag hade hoppats på att det fanns en universallösning som kunde passa alla/många objektiv. Men jag får väl klura vidare och jämföra de olika lösningarna.
Det är bara din Samyang som är boven. Det blir nog billigare och enklare att byta ut den mot en som kan ta filter. Ex Irix 15/2.4. Då kan du köpa 95mm (dyr) som kan anpassas till resternade objektiv. SY kräver 150*150mm. 150*100mm är för litet. För graduerade blir det 180*150mm.

/Stefan
 
ANNONS