Annons

Kamera för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

NancyS

Ny medlem
Hej!

Jag är ute efter en kamera, inte en digitalkamera utan mer åt systemkamera-hållet, vill helt enkelt kunna ta fina bilder :) jag har läst en del om kompakta systemkameror och det är nog det jag är ute efter - ngt behändigt, som inte tar mkt plats, och som såklart tar fina bilder. Blir nog mest porträtt-bilder, gruppbilder och tänkt att användas under semestrar. Budget max 6000:-.

Har ni några tips till en nybörjare som mig? De kameror jag skrivit ner som verkar bra:

Panasonic Lumix TZ100
SONY RX100 (II/III)
Nikon D7000
Canon EOS 700D

Tack snälla för hjälpen! /N
 

Ljushaffaren

Aktiv medlem
Det är lite svårt att ge några tips utan att veta vad du ställer för krav på bildkvalité och under vilka omständigheter du hade tänkt att fota. Det låter dock som att du kommer att fota i dagsljus och fint väder. Det gör att flertalet kameror förmodligen kommer att fungera för dig.

Du bör sätta dig in åtminstone litegrann i kameravärlden gällande begrepp och fototeknik.

Alla kameror du har räknat upp är digitalkameror och jag kan sätta pengar på att du vill ha en digitalkamera (annars måste du köpa film och framkalla).

Kompaktkamera är det ibland missvisande namnet på kameror med objektiv som ej går att byta ut.

Systemkamera kallas kameror där det är möjligt att byta objektiv.

Jag skulle inte direkt hävda att Nikon D7000 är en liten och smidig kamera.

Är du beredd att göra inställningar själv för att få lagom ljusa och skarpa bilder eller vill du helst bara kunna titta och trycka?
 

martinot

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ute efter en kamera, inte en digitalkamera utan mer åt systemkamera-hållet, vill helt enkelt kunna ta fina bilder :) jag har läst en del om kompakta systemkameror och det är nog det jag är ute efter - ngt behändigt, som inte tar mkt plats, och som såklart tar fina bilder. Blir nog mest porträtt-bilder, gruppbilder och tänkt att användas under semestrar. Budget max 6000:-.

Har ni några tips till en nybörjare som mig? De kameror jag skrivit ner som verkar bra:

Panasonic Lumix TZ100
SONY RX100 (II/III)
Nikon D7000
Canon EOS 700D

Tack snälla för hjälpen! /N
Har massor av systemkameror, men om jag vill resa extremt lätt, och samtidigt har något mer än mobilen, så tar jag min TZ100 med mig.

Gillar den kameran väldigt mycket för vad den är och kan rekommendera den varmt. Sökaren är inte de absolut bästa, men ändå en stor fördel att det finns när man fotar i kraftig sol.

Skall du fota mesta här hemma på mörkare breddgrader, och inte på sommarhalvåret, så är ju även RX100 3/4 utmärkta alternativ (också med sökare).

TZ100 = klart bättre zoomomfång (som kan vara väldigt användbart på bla. semester, men även i in del andra fall).

RX100-serien = ljusstarkare optik (som kan vara väldigt användbart på kvällar och framförallt den mörka delen av halvåret här uppe på våra breddgrader)
 

martinot

Aktiv medlem
Missade i din text att du främst var ute efter små systemkameror (var lite förvillande då du listade två bra kompaktkameror).

Håller med att det är ett mycket trevligt resealternativ. Min standardfavorit för resor är små m43-kameror (i mitt fall från Panasonic, men görs och finns lika bra även från Olympus).

Ett bra förslag tror jag kan tex. vara en GX80 som denna är på kampanj hos CyberPhoto:
Endast kamerahus: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX80svart
Med kitobjektiv: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX80svart1232

Har den kameran själv och rest mycket med den. Mycket trevlig resekamrat!

Vill du ha något riktigt litet så är GM1 (världens minsta systemkamera) eller GM5 (lite större, men med sökare) intressanta att leta beg. (tror tyvärr inte att de tillverkas längre).
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
... vill helt enkelt kunna ta fina bilder :) jag har läst en del om kompakta systemkameror och det är nog det jag är ute efter - ngt behändigt, som inte tar mkt plats, och som såklart tar fina bilder. Blir nog mest porträtt-bilder, gruppbilder och tänkt att användas under semestrar. Budget max 6000:-.

Har ni några tips till en nybörjare som mig? De kameror jag skrivit ner som verkar bra:

Panasonic Lumix TZ100
SONY RX100 (II/III)
Som Martain (i inlägget före mitt) påpekade så är de två ovanstående inte systemkameror, utan kompaktkameror - kameror med fast monterat objektiv. Men mycket bra sådana, små, behändiga (går ned i en ficka) och tar mycket bra bilder.

Nikon D7000
Canon EOS 700D
De här två är däremot systemkameror, alltså kameror där du kan byta objektiv :) Och mycket bra kameror bägge två. Fast just D7000 säljs inte ny längre. Modellen som ersatte den, D7100, säljs däremot fortfarande. Det gör även ytterligare nästa modell i serien, D7200. Och den allra nyaste i den serien D7500 :)
Även Eos 700D har fått nyare efterföljare, som Eos 800D.

Nu brukar varken Canon Eos 700D/800D eller Nikon D7000/7100/7200/7500 räknas till "kompakta systemkameror", den benämningen brukar man mest använda om så kallade spegelfria kameror (till skillnad från Canon- och Nikon-kamerorna du nämnde, de tillhör en typ av systemkameror som kallas spegelreflexkameror).

Ok, mycket begrepp här, men det kan göra de enklare att beskriva vad som finns (för oss) och vad man vill ha (för dig) på ett sätt så vi förstår varandra :)

Martain tipsade om kameror från Olympus och Panasonic, båda de tillverkarna gör spegelfria - och kompakta - systemkameror. En annan kamera som är en aning större (men fortfarande mindre än Canon 700D/800D eller Nikon D7000/7100/7200/7500) är Sony A6000. Den modellen har hängt med ett tag, men är fortfarande mycket bra och extremt prisvärd.
 

lonian

Aktiv medlem
Hej!

Blir nog mest porträtt-bilder, gruppbilder och tänkt att användas under semestrar. Budget max 6000:-
Då du säger porträtt så kan man fundera på hur porträtten skall se ut.
Om du tänker dig bilder med kort skärpedjup och blurring bakgrund så väljer man ett objektiv med stor bländare (lågt bländartal) som f1.8 eller f2.8
Och det är en fördel med större sensor för ändamålet. Personligen hade jag då tittat på ett 50mm f1.8 objektiv på en Sony kamera med fullformatssensor men då kostar det nog mer. Eventuellt en crop kamera med 35mm f1.8 kan nog duga.
 

martinot

Aktiv medlem
Då du säger porträtt så kan man fundera på hur porträtten skall se ut.
Om du tänker dig bilder med kort skärpedjup och blurring bakgrund så väljer man ett objektiv med stor bländare (lågt bländartal) som f1.8 eller f2.8
Och det är en fördel med större sensor för ändamålet. Personligen hade jag då tittat på ett 50mm f1.8 objektiv på en Sony kamera med fullformatssensor men då kostar det nog mer. Eventuellt en crop kamera med 35mm f1.8 kan nog duga.
Är klart utanför TS budget.

Dock, om TS verkligen vill lägga mycket mer pengar än sin angivna budget, så kan jag rekommendera TS att allvarligt överväga en Fujikamera med denna porträttoptik som ett (IMO) grymt spegellöst alternativ:
http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujinon_lens_xf56mmf12_r/
https://www.fujifilm.eu/se/produkter/digitalkameror/model/fujinon-xf56mm-f12-r

Kostar en slant (som all bra optik), men jag har personligen bara snackat med nöjda ägare. Rekommenderas varmt!
 

martinot

Aktiv medlem
Och då är ju nästa fråga hur kompakt man vill ha kameran.
Och hur mycket man är bredd att betala (56/1,2 kostar ca 10 papp) framför allt.

Tror inget av våra förslag ryms i TS budget (även om det inte är fel på de i sig kanske). :D

Vill TS ha fokus på just ett litet kompakt system så tycker jag TS i första hand skal kika på m43-systemet.

Mindre och kompaktare än så blir det knappast (med fortsatt hyfsad kvalitet).
 

Brix

Aktiv medlem
Som tidigare nämnts så är ju två av kamerorna du listat kompaktkameror. Systemkameror har utbytbara objektiv och generellt sett fler inställningsmöjligheter.

När det gäller systemkamera så ligger det mesta av bildkvalitén i objektiven(och såklart hos dig som fotograf).
Tycker några av förslagen här i tråden känns lite väl dyra och avancerade för en nybörjare om jag ska vara ärlig ;P

Du skulle ju annars t.ex kunna kolla på en Nikon D3400 och till detta skulle du kunna köra med ett Nikon 35/1,8 som är ett väldigt prisvärt objektiv med mycket bra bildkvalité för sitt pris!

Annars är ju frågan om du verkligen behöver systemkamera. Om du är villig att lära dig samt om du tänkt köpa fler objektiv så är det ju såklart värt det, men har du bara tänkt köra auto och inte skaffa några fler objektiv så funkar det ju lika bra(om inte bättre) med en bra kompaktkamera. Då får du ju dessutom nåt som är väldigt kompakt och lätt att bära med sig :) Sony's RX100-serie som du listat ska ju vara bra t.ex.
 

martinot

Aktiv medlem
Sony a6000 är liten och har fina egenskaper
Allt är relativt.

Liten jämfört med DSLR och A9, men stor jämfört med små spegellösa som GM1, GM5 och GX800.

Annars så håller jag med dig om att A6000 är en behändig "mellanstorlek" för det mesta och riktigt trevligt kamerahus på många sätt. Men, och det är ett stort men, som påpekat av mig (och en del andra) tidigare så är objektivutbudet väldigt begränsat.

Skulle rekommendera TS att kika på motsvarande kameror från Fujifilm istället för ett betydligt starkare ekosystem med moderna och optiskt bra native-AF-objektiv. Kika på tex. X-E2 eller X-T10.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Just nu kan man tydligen få Fuji X-T10 med den underskattade normalzoomen 16-50 för 5990 kr, alltså precis inom TSs budget. Det är imho det roligaste man kan få för de pengarna.
 

martinot

Aktiv medlem
Just nu kan man tydligen få Fuji X-T10 med den underskattade normalzoomen 16-50 för 5990 kr, alltså precis inom TSs budget. Det är imho det roligaste man kan få för de pengarna.
Låter grym prisvärt. Riktigt kanonpaket för de pengarna.

Var köper man det (tänkte som tips till TS, men även nyfiken)?

Har svårt att tänka mig en ett bättre start/nybörjarpaket i mellanklassen för den generella fotografen (men finns givetvis massor av undantag där det inte passar mer specialfall/specialbehov).
 

r2d2

Aktiv medlem
tror man kan hitta en fujifilm xt1 med 18-55 för 6000kr idag begagnat, då har man riktigt bra grejer.
 

martinot

Aktiv medlem
Dessutom mer flexibelt med den zoomen för nybörjare i många fall skulle jag misstänka (även om jag rekommenderar att komplettera med ett par objektiv med fast brännvidd när budgeten tillåter).
 

martinot

Aktiv medlem
Ser att TS inte loggat in sedan hennes första fråga/inlägg, så tveksamt om det blir någon återkoppling eller följdfrågor. Är nog lika bra att pausa tråden tills vidare. 🙂
 

NancyS

Ny medlem
Ser att TS inte loggat in sedan hennes första fråga/inlägg, så tveksamt om det blir någon återkoppling eller följdfrågor. Är nog lika bra att pausa tråden tills vidare. 🙂
Ah, ber om ursäkt för att jag inte svarat. Har varit inne och läst i princip varje dag men inte skrivit något.

Tack för alla tips och råd.
För en nybörjare var inte allt lätt.
Den där XT-1 verkar fruktansvärt kompetent men även begagnat låg den utanför min budget.
Jag var och kände på en RX-100 men den kändes inte alls bra i handen.

Började då titta på Sony A6000 som jag gillar hitintills. Har lånat hem en för att testa funktionerna.
Det lutar mot en sådan. Då kan jag köpa ett större objektiv senare om jag vill.
 

martinot

Aktiv medlem
Ah, ber om ursäkt för att jag inte svarat. Har varit inne och läst i princip varje dag men inte skrivit något.

Tack för alla tips och råd.
För en nybörjare var inte allt lätt.
Den där XT-1 verkar fruktansvärt kompetent men även begagnat låg den utanför min budget.
Jag var och kände på en RX-100 men den kändes inte alls bra i handen.

Började då titta på Sony A6000 som jag gillar hitintills. Har lånat hem en för att testa funktionerna.
Det lutar mot en sådan. Då kan jag köpa ett större objektiv senare om jag vill.
Ett misstag som jag tycker mig märka att många nybörjare tyvärr gör är att fokusera för mycket på ett enda kamerahus, och att strunta i att lägga pengar på bra optik.

Är XT-1 för dyr så kan jag tipsa om den lite mindre och något enklare (ej vädertätning, och inte riktigt lika bta sökare som hos X-T1), men bildmässigt precis lika bra, XT-10.

Det som IMO är den stora fördelen med Fujifilm över Sony, och speciellt gällande APS-C-kameror, är att du har mycket mer och bättre optik att välja på för fortfarande rimliga pengar. Det tjänar men på i längden.

Tänk på att du inte köper en enstaka lös pryl här, utan att du faktiskt investerar in dig i ett helt ekosystem, med alla dess för- och nackdelar. Som du, förhoppningsvis, har glädje över en lång tid framåt (om du väljer hyfsat rätt för dina behov).

Det är detta som just är den huvudsakliga skillnaden mellan en kompaktkamera och en systemkamera.
 
ANNONS