Annons

Kompaktkamera stor eller liten

Produkter
(logga in för att koppla)

TommyK2

Medlem
Hej!
Går i köpar tankar.
Har tittat på lumix fz300 som jag har fastnat lite i.
Det jag undrar är vad ni tycker?
Och om det finns någon större skillnad mellan att välja en större kompaktkamera eller att välja en mindre ex. TZ modellerna?

//Tommy
 

martinot

Aktiv medlem
Hej!
Går i köpar tankar.
Har tittat på lumix fz300 som jag har fastnat lite i.
Det jag undrar är vad ni tycker?
Och om det finns någon större skillnad mellan att välja en större kompaktkamera eller att välja en mindre ex. TZ modellerna?

//Tommy
Det hänger på hur man vill fota och transportera kameran.

Fördel för större kameror är att det är lättare att göra lite mindre optiska kompromisser (även om de typiska superzoomobjektiven oftast är optiska kompromisser i sig). Dvs. du kan ofta få både lite ljusstarkare optik, men även med ett stort zoomomfång.

Men mindre kompaktkameror (som har mindre plats för optik) så måste man normalt välja (lite mer, samma val har du alltid i princip) mellan lite högre ljusstyrka (som tex. RX100) eller större zoomomfång (som tex. TZ100).

En annan fördel med större "kompakt" är att man kan få lite bättre grepp och reglage.

Fördel för en mindre, eller rättare sagt normalstor kompakt, är just att den är kompakt och lätt att ha med. Går lätt ner i fickan till vardags hemma, och mycket enkel att resa med.

Personligen så gillar jag inte alls stora "kompakter"; då tycker jag nämligen att det normalt är mycket bättre att gå på kameror där man kan byta optiken på (sk. systemkameror). Dvs. du får ett grymt mycket flexiblare system utan nämnvärd skillnad i storlek och vikt.

Sedan finns det lite större "kvalitetskompakter" som inte är "superzoomar", och exempel på de är Fuji X-100-serien, Panasonic LX100, Ricoh GR, Sony RX1, Leica Q, etc. Dessa gillar jag personligen klart mer, och kan själv tänka mig att köpa någon gång, men är ju lite mer nischade kameror (mer fokus på kvalitet i form av större sensorer och bättre, ofta fast, optik).
 

TommyK2

Medlem
Tack för bra svar,
Har läst om bländaren på olika kameror hur stor är skillnaden mellan en som fz300 som har f2.8 och en som har 3.3-6,5.
Är det stor skillnad när man fotar på kvällen eller inomhus?
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Tack för bra svar,
Har läst om bländaren på olika kameror hur stor är skillnaden mellan en som fz300 som har f2.8 och en som har 3.3-6,5.
Är det stor skillnad när man fotar på kvällen eller inomhus?
En bländare på 2.8 mot 3.3-6.5 är stor skillnad i ljusinsläpp. Främst är det völ att enas bländare är konstant och den andra variabel vilket alltid är lite jobbigt. Och 6.5 är ganska "långsamt" och dåligt med ljusinsläpp
 
ANNONS