Annons

Fullformatskamera, vilken ska man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Dessa båda objektiv har du väldigt liten nytta/glädje av på en småbildskamera (i praktiken ingen alls), så mitt råd står kvar att titta lite på andra märken också. Det kanske blir NIkon i slutänden ändå, men det skadar inte att vidga vyerna lite.
Jag vill protestera lite här, håller med om att en 18-55 är föga användbar på en småbildskamera (fullformat), men DX 35/1,8 använder jag själv tämligen ofta på just fullformat och i de flesta fotosituationer utom landskaps- och arkitekturfoto fungerar det helt ok :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej allihopa! Det finns nog hur många inlägg som helst om detta men jag tänkte ändå starta en egen liten tråd hehe :) Jag har kikat omkring på andra inlägg också innan detta!

Så, jag har fotat med en Nikon d5000 i herrans massa år nu och den är väldigt sliten och trött! Jag vill nu uppgradera mig och har kikat lite på Nikon d610 och d750! Är alltså inne på en till Nikon! Jag fotar allt möjligt, mest porträtt och miljö! Har levt på mitt 35mm 1,8 nikkor objektiv. Jag skulle vilja påstå att jag hanterar min kamera väldigt bra och är duktig på efterbehandling. Så jag skulle vilja ha en kamera som jag kan utvecklas ännu mer med! Jag kan min egna kamera men inte så mycket mer egentligen, besitter inte så mycket kunskaper att jag enkelt kan välja en kamera på egen hand!

Vilken kamera skulle ni rekommendera till mig och vilket/vilka objektiv? Har trivts bra med det fasta jag har nu men är öppen för alla förslag!

Det finns bildtekniska fördelar med FX (fullformat/småbild) jämfört med DX (APS-C, det du har nu).

Det har sedan fem sex år pågått en ... Låt oss kalla det livlig debatt om hur stor praktisk nytta man har av de tekniska fördelarna med större sensorer, och den debatten lär nog inte ta slut före 2025 i alla fall :)

Fotar du mest i dagsljus, om du sällan jagar det där allra kortaste skärpedjupet, ja då spelar FX nästan ingen roll jämfört med DX. Fotar du ofta i marginellt ljus (fågelfotar i gryning/skymning, fotar sport inomhus, fotar människor inomhus i mycket svagt ljus) eller ofta jagar så kort skärpedjup som möjligt, ja då har du hyfsat ofta glädje av FX jämfört med DX. Ungefär så.

Mitt huvudtips: Köp en begagnad kamera av en modell du är nyfiken på och prova. Du bör till exempel kunna hitta en D750 på Blocket för 12000-15000 kronor ungefär. Upptäcker du efter ett halvår att det inte var en kamera för dig, ja då kan du sälja den igen för marginellt mindre än du köpte den för. Just populära modeller som D750 eller D800, D810 är ganska riskfria att köpa och sälja på det sättet. Visst sjunker de i värde, men bara sakta.

Vill du komplettera med ett trevligt objektiv, skaffa en AF-S 50/1,8, den är billig och är lika kul och bra både på FX- och DX-kameror. Och din DX 35/1,8 funkar helt ok på FX, i alla fall på måttliga avstånd :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Får du inte ganska kraftig vinjettering?
Inte så mycket värre än mitt gamla AF 50/1,4 :)

På långa avstånd och nedbländat blir hörnen usla, men på portättavstånd och f/1,8-f/4 fungerar det bra på FX. För mig är det ett jättebra objektiv för att fota människor i svagt ljus.
 
ANNONS