Annons

Kamera till porträtt och bröllop, vad ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

larsborg

Aktiv medlem
Hobbyfotograf sedan ca 10 år tillbaka, har i dagsläget en Sony A6000 som jag fotar hundar, natur och familj med. Är sugen på att ta steget vidare, lära mig mer och ambitionen är porträtt och bröllop.

Ni som sysslar med detta, vad rekomenderar ni för kamera och objektiv?
Jag är väldigt öppen för förslag och lyssnar lyhört på er som kan!
Tankarna jag har är:
- Fullformat
- Ej högsta prisklasserna, kan absolut köpa begagnat
- Spegel eller spegellöst, spelar det någon roll bortsett från storlek? Idag har jag spegellöst, kommer det vara väldigt krångligt för mig att byta tillbaka? hade en Canon 450D för ett antal år sen så helt främmande är det inte.
- Kollat en del på Sony A7 serien (har en separat tråd om denna) då jag har en tanke om att kunna börja med mitt objektiv jag har idag, 18-105/4 som funkar på FF. Är detta fel tänk? Kommer bländaren vara alldeles för liten för att ens börja med lite smått och sen byta upp sig?
- Är spontant mest intresserad av Nikon och sedan Canon efter sony om man bortser från att de inte är spegellösa. Vilka modeller rekomenderar ni där ?


Ni får gärna svara med ett exempel på "paket" som ni skulle rekomendera, inte bara huset utan vad jag bör satsa på för objektiv med.

Tackar ödmjukast i förhand för hjälpen!
Finns det en kamera, som är avsedd till porträtt och bröllop?
Vilken är det då, måste ha missat den modellen. :)
Sony A6000 bör väl kunna användas till allt, när rätt optik är monterad?

Du kommer att få tips på Nikon, av Nikon ägare, - detsamma gäller Canon!
På FS forum är det ständigt en märkeshysteri, det egna kameramärket är det bästa, finns inget annat val.
Du kommer att få mängder av råd, motsvarande nästan alla kameratillverkare på marknaden.
Gör det enkelt för dig, köp en 35mm optik till din Sony A6000, - utmärkt till porträtt och bröllop!

Har fotograferat många bröllop, med en Sony D-SLR / 35mm, 50mm och Sony RX100.
Fungerar utmärkt, med höga krav.
Det är du, inte kameran, i första hand, som står bakom utmärkta bilder
 

cardazio

Aktiv medlem
Hobbyfotograf sedan ca 10 år tillbaka, har i dagsläget en Sony A6000 som jag fotar hundar, natur och familj med. Är sugen på att ta steget vidare, lära mig mer och ambitionen är porträtt och bröllop.

Ni som sysslar med detta, vad rekomenderar ni för kamera och objektiv?
Jag är väldigt öppen för förslag och lyssnar lyhört på er som kan!
Tankarna jag har är:
- Fullformat
- Ej högsta prisklasserna, kan absolut köpa begagnat
- Spegel eller spegellöst, spelar det någon roll bortsett från storlek? Idag har jag spegellöst, kommer det vara väldigt krångligt för mig att byta tillbaka? hade en Canon 450D för ett antal år sen så helt främmande är det inte.
- Kollat en del på Sony A7 serien (har en separat tråd om denna) då jag har en tanke om att kunna börja med mitt objektiv jag har idag, 18-105/4 som funkar på FF. Är detta fel tänk? Kommer bländaren vara alldeles för liten för att ens börja med lite smått och sen byta upp sig?
- Är spontant mest intresserad av Nikon och sedan Canon efter sony om man bortser från att de inte är spegellösa. Vilka modeller rekomenderar ni där ?


Ni får gärna svara med ett exempel på "paket" som ni skulle rekomendera, inte bara huset utan vad jag bör satsa på för objektiv med.

Tackar ödmjukast i förhand för hjälpen!
Jag är själv i upptäcktsfasen, så detta blir lite snillen spekulerar, men jag förutsätter att du tänker kritiskt och tar med dig det som verkar vettigt av det nedan.

Nikon D700 (ja det räcker för det mesta, men köper du D800 lär du inte sakna något)
Extra batterier och minneskort till kameran (följer oftast med när du köper beg)
Nikon 85 mm f/1.8G (3000 kr) alt. Nikon 85 f/1.4 D (4500-6000 kr)
50mm - kanske en Sigma art 1.4? (4500 kr)
En vidvinkel av något slag eventuellt.
2 st SB-900 - ca 1000-1100kr /st (går att pruta ned ordentligt). Färgfilter om du vill fota inomhus
Sanyo 1900 mAh Eneloop-batterier till blixtar och engångsbatterier till triggers
Yongnuo TX622n trigger och 2 mottagare (HSS) - 1100 kr nya
2 st Manfrotto 1004BAC - 850 kr/st (thomann.de) - Luftdämpade + stabila
2 st Godox S-bracket 350 kr (föreslår elinchrome då bowens gått i kk)
2 st shoot through-paraplyer ca 400 kr
1 st 80-110 cm 5 in 1 reflektor 250 kr
Ryggsäck, blower, Peak design slide II rem - 1000
Kenko-mellanringar (för att ta "makro-bilder" med 85:an) alt. köp en 55 f/3.5 Ai t.ex.

Hamnar någonstans under 20k alt. över om du kör en vidvinkel också.

Därefter kan du lägga till modifierare som du känner för. Kanske ett externt batteripack för speedlights för bättre cykeltider. Därefter kommer väl Quadra rangers kanske om man vill kliva upp en nivå till. Om du vet att du ska gå till ett studioblixtpaket kan det ev. vara en god idé att köpa pocketwizards istället för Yongnuo (utifall de är kompatibla med det blixtsystemet du funderar på).
Har du fler kameror kan ett Spyderholster säkert vara trevligt.

Hade en kompis som fotade mitt bröllop i maj i år och använde denna typ av setup (fast lite fler märkesgrejer och D500/D800e). Vi fotade dock inte på festen, utan bara fram till mottagning/mingel. Enda egentliga betänkligheten i mitt tycke kan vara slutarljudnivån mtp. ceremonin. D800 låter en hel del och quiet mode gör ingen större skillnad.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag är själv i upptäcktsfasen, så detta blir lite snillen spekulerar, men jag förutsätter att du tänker kritiskt och tar med dig det som verkar vettigt av det nedan.

Nikon D700 (ja det räcker för det mesta, men köper du D800 lär du inte sakna något)
Extra batterier och minneskort till kameran (följer oftast med när du köper beg)
Nikon 85 mm f/1.8G (3000 kr) alt. Nikon 85 f/1.4 D (4500-6000 kr)
50mm - kanske en Sigma art 1.4? (4500 kr)
En vidvinkel av något slag eventuellt.
2 st SB-900 - ca 1000-1100kr /st (går att pruta ned ordentligt). Färgfilter om du vill fota inomhus
Sanyo 1900 mAh Eneloop-batterier till blixtar och engångsbatterier till triggers
Yongnuo TX622n trigger och 2 mottagare (HSS) - 1100 kr nya
2 st Manfrotto 1004BAC - 850 kr/st (thomann.de)
2 st Godox S-bracket 350 kr (föreslår elinchrome då bowens gått i kk)
2 st shoot through-paraplyer ca 400 kr
1 st 80-110 cm 5 in 1 reflektor 250 kr
Ryggsäck, blower, Peak design slide II rem - 1000
Kenko-mellanringar (för att ta "makro-bilder" med 85:an) alt. köp en 55 f/3.5 Ai t.ex.

Hamnar någonstans under 20k alt. över om du kör en vidvinkel också.

Därefter kan du lägga till modifierare som du känner för. Kanske ett externt batteripack för speedlights för bättre cykeltider. Därefter kommer väl Quadra rangers kanske om man vill kliva upp en nivå till. Om du vet att du ska gå till ett studioblixtpaket kan det ev. vara en god idé att köpa pocketwizards istället för Yongnuo (utifall de är kompatibla med det blixtsystemet du funderar på).
Har du fler kameror kan ett Spyderholster säkert vara trevligt.

Hade en kompis som fotade mitt bröllop i maj i år och använde denna typ av setup (fast lite fler märkesgrejer och D500/D800e). Vi fotade dock inte på festen, utan bara fram till mottagning/mingel.
Låter bra men jag skulle verkligen inte vilja fota professionellt med bara ett hus. Sedan inte heller med SB-900 utan köpa 910 istället. Funkar oftast bra för mig men överhettad ibland och då tar det tid innan den funkar igen. Inte att rekommendera för jobb som bröllopsfotograf tycker jag, tyvärr.
 

cardazio

Aktiv medlem
Låter bra men jag skulle verkligen inte vilja fota professionellt med bara ett hus. Sedan inte heller med SB-900 utan köpa 910 istället. Funkar oftast bra för mig men överhettad ibland och då tar det tid innan den funkar igen. Inte att rekommendera för jobb som bröllopsfotograf tycker jag, tyvärr.

Tur då att D700 är billig :) (från 3500 kr). SB900-rekommendationen blir lite avvägningen mot investeringskostnaden men är en bra poäng. När de blir varma ger de av ett ljud och sedan får man vänta kanske 10 sek, så ett alternativ kanske är att para en SB-900 med en SB-910 så kan man ta med sig SB-910:an när man går runt bland gäster osv. Eller så lägger man rent av 2k till på paketet och har 2 st SB-910 vilket nog är lättast.
 

lonian

Aktiv medlem
Med fullformat tar du dig långt med 24-70 f2.8 och 70-200 2.8 plus blixt inomhus.
Dessa är inte lättvikt objektiv så du vill nog ha en kamera som matchar optiken. Bäst är att ha 2 kameror för att snabbt byta mellan. Man kan även klämma in ett extremvidvinkel också.
Fast optik gillar en del men arbetsflödet kan bli segt om du inte har två kameror och du får Switcha objektiv ofta. Zoomar är kanske inte lika kul men praktisk just vid bröllopsfoto.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Lite tveksam om jag håller med att A7RII har så vass AF.

Vill man ha vass AF, och till överkomligt pris, och i lite mörkare bröllopslokaler, så är det nog 5DIII eller D750 som gäller IMO (även D800 och D810 är säkert också bra alternativ som bröllopskamera, men AF i mörker kanske inte riktigt lika vass som 5DIII/IV och D750). Vill man lägga enormt mycket pengar på något helt nytt kamerahus så kanske A9 också håller måttet och är bra alternativ (dock inget jag testat själv).



Tycker också att det är ett högst tveksamt råd att rekommendera en APS-C-kamera som backup till ett FF-system. Får ju inte utnyttjat FF-objektiven, och det innebär både sämre ljusegenskaper (viktigt i lite mörkare inomhusmiljöer) och dessutom får du andra bildvinklar tack vare skillnaden i sensorstorlek.

Skulle jag gett mig på att vara professionell (dvs. en officiell bröllopsfotograf som tar betalt) så skulle jag absolut som minimum se till ha ha två stycken samma, eller väldigt lika, kamerahus. Definitivt så skulle jag som minimum se till att de har samma sensorstorlek och kameramärke (sedan må det vara FF, MF, eller APS-C - den argumentationen lägger jag mig inte i här).

Sedan så, om AF är kritiskt för bröllop, och med tanke på alla tekniska och praktiska problem som räknats upp med samtliga "intelligenta" adapters mellan tex. Sony och Sigma/Canonobjektiv, så finner jag även det rådet väldigt tveksamt.
Bedömmandet av TS inlägg så verkar det knappst finnas en budget för två FF kamera hus o då är A6000 den smidigaste backupen. Optimalt vore med Sony objektiv på den men en smart adapter är bättre än ingen backup alls. O jag sa aldrig att A7rii va snabb på AF, däremot att den är den snabbaste av Sonys A7 serie.

Egentligen anser jag inte det vara ett optimalt upplägg detta men läser man lite mellan raderna verkar budgeten knappt täcka en FF o något enstaka objektiv. Och i det fallet är får man kompromissa ganska mycket. Optimlat skulle väl vara en 5D iv och en 6D ii (5d iii + 6d kan funka med) som backup med ett antal Canon L serie objektiv. Eller en Sony a9 med en A7r ii som backup. (Läste en artikel på petapixel om fördelarna med att använda a9 på bröllop, tex den tysta slutaren va ovärdelig enligt den som skrev.)
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Jag kommer inte vilja ha kvar min A6000 alls då slutaren låter något förfärligt högt på den så den bör vara portad från alla tillställningar där fotografen ska vara så diskret som möjligt. Det är min åsikt.
Jag antar och hoppas att A7 serien inte har samma "problem"?

Jag har redan skickat ut lite förfrågningar om att få följa med och lära mig mer så det kommer jag absolut se till att göra, gärna flera gånger och med olika fotografer för att få olika synvinklar och sen hitta mitt eget arbetssätt. Jag har inte bråttom utan vill komma upp i en bättre kvalité och mer vana först.
Jag äger då en A6000 med o den är betydligt tystare en A7 serien, iaf tystare en en A7r (mark i) vet inte om det ör bättre i mark ii varianterna.
 

SofieB1

Medlem
tack för allas tips, ideer och invändningar!

Jag läser allt men har svårt att hinna med att svara alla.

Den svävande frågan är ju som sagt budgeten och jag vill väl helst inte lägga mer än kring 25 till att börja med.
Jag har som sagt inte bråttom och kanske inte har råd med exakt allt på en gång som man sen kommer vilja ha om jag märker att detta verkligen är nåt jag ska arbeta med. Att köpa in dubbla uppsättningar FF + ca 6 objektiv, två blixtar, reflector mm. från start är ju inte rimligt helt enkelt för mig som amatör men samtidigt bra att höra vad som är optimalt.

Tack för feedbacken angående ljudnivån på a6000, det kanske inte är så farligt som jag själv upplever och helt enkelt något jag får acceptera.

Det som jag kanske är mest inne på just nu är att jag köper A7ii och 2-3 objektiv och använder min A6000 som just en reservkamera - ifall att det händer nåt med a7ii så jag inte står helt utan kamera. Att använda den och a7ii parallellt med varsitt objektiv på känns dock inte aktuellt pga skillnaderna i husen.
Ser jag att jag fastnar för detta och att det rullar på och jag vill utveckla ännu mer så kommer självklart utrustningen att uppdateras men detta kan nog vara den bästa starten för mig.
Någon som har några kloka input om detta?

Skillnad mellan 24-70/2,8 och 24-70/4 ? Självklart är det tidigare nämnda att föredra men dessutom dubbelt så dyrt och svårare att hitta begagnat. Kan jag klara mig på 24-70/4 till en början? (Ska åka och fota i kyrka med min a6000 + 18-105/4 bara för att bilda mig en egen uppfattning men intressant att läsa era åsikter om detta.)
Utöver detta hade jag nog tänkt sel85f18 och sel28f20, vad tror ni?
Blixt?

Läser självklart på själv med men det är ju aldrig fel när flera kloka huvuden delar med sig av sina bästa tips!
Jag vill också poängtera att jag själv anser att jag har mycket att lära och jag har inte bråttom - men är supertaggad. Jag kommer inte att jaga bröllop förrän jag anser att jag behärskar utrustningen och har fått mer erfarenhet inom de områden som behövs. Kvalité framför kvantitet. Jag tänker långsiktigt och att föreviga den viktigaste dagen i ett pars liv utan att vara så förberedd jag bara kan, det tänker jag inte ge mig in på.
 

Umi71

Aktiv medlem
Sen får man kolla med prästen om dom accepterar blixt i kyrkan, inte alla som gör det.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag äger då en A6000 med o den är betydligt tystare en A7 serien, iaf tystare en en A7r (mark i) vet inte om det ör bättre i mark ii varianterna.
A7r (den första) låter ju löjeväckande mycket för kameratypen. Den slutaren bytte Sony ut till version två, för problemet var inte bara ljudet utan att den vibrerade en hel del, så A7r II är klart tystare än den första versionen.
 

cardazio

Aktiv medlem
Skulle säga ett definitivt ja på den. 2 blixtar, HSS-triggers och ett par paraplyer samt en reflektor så har du det mesta du behöver. Skulle jag se en bröllopsfotograf som inte äger en blixt skulle jag undra lite stilla hur seriös man var. Samma sak om man dyker upp med ett 18-200mm. [Nu kommer någon säkert ge mig en länk till undantaget som bekräftar regeln bara för det. Naturligtvis kan man ta bra bilder i naturligt ljus också t.ex. mha scrims och höga ISO, men jag ser inte det som en ersättare till att använda blixt.]

Exakt vilket objektiv eller kamerahus du har spelar mindre roll när du sätter ljussättningen. Läs gärna det jag skrev igen för du hamnar kring 20tsek och har en väldigt bra setup att börja med. Lägger du till 5k så får du SB-910:eek:r och ett extra D700-hus.
 

PMD

Aktiv medlem
Sen får man kolla med prästen om dom accepterar blixt i kyrkan, inte alla som gör det.
Det borde väl vara upp till brudparet att bestämma? Men oavsett vem som bestämmer över blixtanvändningen så är det förstås viktigt att kolla upp om det går bra.

Ett rejält ljusstarkt objektiv bör därför också ingå i arsenalen.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag läser allt men har svårt att hinna med att svara alla.

Den svävande frågan är ju som sagt budgeten och jag vill väl helst inte lägga mer än kring 25 till att börja med.
Jag har som sagt inte bråttom och kanske inte har råd med exakt allt på en gång som man sen kommer vilja ha om jag märker att detta verkligen är nåt jag ska arbeta med. Att köpa in dubbla uppsättningar FF + ca 6 objektiv, två blixtar, reflector mm. från start är ju inte rimligt helt enkelt för mig som amatör men samtidigt bra att höra vad som är optimalt.

Tack för feedbacken angående ljudnivån på a6000, det kanske inte är så farligt som jag själv upplever och helt enkelt något jag får acceptera.

Det som jag kanske är mest inne på just nu är att jag köper A7ii och 2-3 objektiv och använder min A6000 som just en reservkamera - ifall att det händer nåt med a7ii så jag inte står helt utan kamera. Att använda den och a7ii parallellt med varsitt objektiv på känns dock inte aktuellt pga skillnaderna i husen.
Ser jag att jag fastnar för detta och att det rullar på och jag vill utveckla ännu mer så kommer självklart utrustningen att uppdateras men detta kan nog vara den bästa starten för mig.
Någon som har några kloka input om detta?

Skillnad mellan 24-70/2,8 och 24-70/4 ? Självklart är det tidigare nämnda att föredra men dessutom dubbelt så dyrt och svårare att hitta begagnat. Kan jag klara mig på 24-70/4 till en början? (Ska åka och fota i kyrka med min a6000 + 18-105/4 bara för att bilda mig en egen uppfattning men intressant att läsa era åsikter om detta.)
Utöver detta hade jag nog tänkt sel85f18 och sel28f20, vad tror ni?
Blixt?

Läser självklart på själv med men det är ju aldrig fel när flera kloka huvuden delar med sig av sina bästa tips!
Jag vill också poängtera att jag själv anser att jag har mycket att lära och jag har inte bråttom - men är supertaggad. Jag kommer inte att jaga bröllop förrän jag anser att jag behärskar utrustningen och har fått mer erfarenhet inom de områden som behövs. Kvalité framför kvantitet. Jag tänker långsiktigt och att föreviga den viktigaste dagen i ett pars liv utan att vara så förberedd jag bara kan, det tänker jag inte ge mig in på.
Det beror på om du skall fota bröllop som gäst, eller om du är där som yrkesfotograf anlitad på uppdrag av brudparet. Om det senare så skulle jag inte rekommendera att välja kamerahus som enbart kan ta ett enda minneskort. Det är inte speciellt professionellt (anser iaf. jag), och vädigt trist för brudparet om du skulle förlora foton på en unik livshändelse som inte går att återskapa i efterhand.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Lite tankar från mig.

Jag har fotar många bröllop under en längre period.
Började med en 400D och sedan en massa apsc-hus avverkade. När jag gick till FF så började jag med en 5D mk3 som jag ersatte med 6D som nu ersätts med en A7R2.

* Blixt, bra att ha. Absolut inte nödvändigt.
* Dubbla hus samtidigt. Heller inte nödvändigt. Men en oerfaren och stressad fotograf har gärna det.
* Backuphus. Absolut nödvändigt. Kan vara din sämsta kamerahus som är förlegat. Bara den fungerar och passar dina objektiv.
* Kamerahus med dubbla kortplatser. Bra, men inte nödvändigt. Aldrig haft sönder mina (köp bra kort). Pajar en så byt kort och fortsätt fota. Det går att få fram datan om olyckan är framme.
* zoom är bra för den oerfarna. Men fasta är bättre. Enda zoomed jag kör med är 70-200 som jag använder till 90% på 200mm.
* supermånga bilder/s är också för den oerfarna. Bra med knappast nödvändigt. Ger merjobb hemma.
* AF. Både exakt och utspridda anser jag bra. Omkomponering är inte att rekommendera av olika anledningar.


Rekomenderar att undvika blixt I de flesta fall såvida man inte ljussätter på speciellt sätt. Mest störande är det inne i kyrkan. Här ljussätter de som rekommenderar blixt inne kyrka inte utan de kör det som upplättning. Dessa är rädda för brus av olika anledningar.

Lycka till med dina val.

/Stefan
 

SofieB1

Medlem
Lite tankar från mig.

Jag har fotar många bröllop under en längre period.
Började med en 400D och sedan en massa apsc-hus avverkade. När jag gick till FF så började jag med en 5D mk3 som jag ersatte med 6D som nu ersätts med en A7R2.

* Blixt, bra att ha. Absolut inte nödvändigt.
* Dubbla hus samtidigt. Heller inte nödvändigt. Men en oerfaren och stressad fotograf har gärna det.
* Backuphus. Absolut nödvändigt. Kan vara din sämsta kamerahus som är förlegat. Bara den fungerar och passar dina objektiv.
* Kamerahus med dubbla kortplatser. Bra, men inte nödvändigt. Aldrig haft sönder mina (köp bra kort). Pajar en så byt kort och fortsätt fota. Det går att få fram datan om olyckan är framme.
* zoom är bra för den oerfarna. Men fasta är bättre. Enda zoomed jag kör med är 70-200 som jag använder till 90% på 200mm.
* supermånga bilder/s är också för den oerfarna. Bra med knappast nödvändigt. Ger merjobb hemma.
* AF. Både exakt och utspridda anser jag bra. Omkomponering är inte att rekommendera av olika anledningar.


Rekomenderar att undvika blixt I de flesta fall såvida man inte ljussätter på speciellt sätt. Mest störande är det inne i kyrkan. Här ljussätter de som rekommenderar blixt inne kyrka inte utan de kör det som upplättning. Dessa är rädda för brus av olika anledningar.

Lycka till med dina val.

/Stefan

Stort tack för ditt svar!
 

martinot

Aktiv medlem
Bedömmandet av TS inlägg så verkar det knappst finnas en budget för två FF kamera hus o då är A6000 den smidigaste backupen. Optimalt vore med Sony objektiv på den men en smart adapter är bättre än ingen backup alls. O jag sa aldrig att A7rii va snabb på AF, däremot att den är den snabbaste av Sonys A7 serie.

Egentligen anser jag inte det vara ett optimalt upplägg detta men läser man lite mellan raderna verkar budgeten knappt täcka en FF o något enstaka objektiv. Och i det fallet är får man kompromissa ganska mycket. Optimlat skulle väl vara en 5D iv och en 6D ii (5d iii + 6d kan funka med) som backup med ett antal Canon L serie objektiv. Eller en Sony a9 med en A7r ii som backup. (Läste en artikel på petapixel om fördelarna med att använda a9 på bröllop, tex den tysta slutaren va ovärdelig enligt den som skrev.)
Sedan kan man fråga sig om det är vettigt ge sig på att starta en professionell tjänst om man inte ens har råd till ett grundläggande system (som jag tycker tom. privatpersoner bör ha tillgång till).

Vidare så kanske inte bröllopsfoto är den bästa tjänsten att starta med om man inte har råd att ha ordentligt med grundläggande utrustning. Jo, två kamerahus med samma sensorstorlek, och dubbla minneskort skulle iaf. jag som kund kräva då jag känner till hur fel det kan gå (trots att många intygar här att det "Är inget problem, har gått fint för mig!").

Kanske porträttuppdrag är enklare och billigare att starta med, och där är det ju kanske inte behov av två kameror, och då man ofta kör "tjurdrat" till datorn så är det inga problem med att använda icke-professionella kamerahus (dvs. amtatörkameror som bara har en minneskortplats).

Men grunden borde vara (gäller inte bara foto); skall man sälja tjänster yrkesmässigt så bör man också se till att ha råd att använda yrkesverktyg (inte amatörverktyg), och tillräcklig mängd av de för att kunna utföra jobbet på ett förväntat professionellt sätt.

(Har man absolut verkligen inte råd att köpa in det så får man se till att hyra in rätt utrustning.)
 

SofieB1

Medlem
Sedan kan man fråga sig om det är vettigt ge sig på att starta en professionell tjänst om man inte ens har råd till ett grundläggande system (som jag tycker tom. privatpersoner bör ha tillgång till).

Vidare så kanske inte bröllopsfoto är den bästa tjänsten att starta med om man inte har råd att ha ordentligt med grundläggande utrustning. Jo, två kamerahus med samma sensorstorlek, och dubbla minneskort skulle iaf. jag som kund kräva då jag känner till hur fel det kan gå (trots att många intygar här att det "Är inget problem, har gått fint för mig!").

Kanske porträttuppdrag är enklare och billigare att starta med, och där är det ju kanske inte behov av två kameror, och då man ofta kör "tjurdrat" till datorn så är det inga problem med att använda icke-professionella kamerahus (dvs. amtatörkameror som bara har en minneskortplats).

Men grunden borde vara (gäller inte bara foto); skall man sälja tjänster yrkesmässigt så bör man också se till att ha råd att använda yrkesverktyg (inte amatörverktyg), och tillräcklig mängd av de för att kunna utföra jobbet på ett förväntat professionellt sätt.

(Har man absolut verkligen inte råd att köpa in det så får man se till att hyra in rätt utrustning.)

Tack för ditt inlägg,, jag förstår helt vad du menar.

Jag är väldigt glad över alla som tagit sig tid att dela med sig av sin kunskap och jag känner att många frågetecken har rätats ut!

Hälsningar en glad amatör
 
ANNONS