Annons

Fujifilm X10

ErlandH

Aktiv medlem
Hopplöst att gå omkring med kameran på axeln utan skydd, linsen blir skitig direkt. Kommer att skaffa motljusskydd så fort jag kommer hem och kan få tag på ett.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har läst att X10 rawfiler + Lightroom inte är riktigt så goda vänner. Stämmer det?
Det stämmer bra. Det har blivit bättre från LR 3.6 till LR 4.0 Beta till LR 4 skarp men fungerar långt ifrån som med de flesta andra kameror. Nästan alla andra kameror har Bayer matris för färgfiltren. X-10 har en annan matris som är speciell för EXR sensorn i kameran.
Troligtvis ar det detta som skapar artefakter som framträder tydligt om man börjar drar i skärpa och Clarity som på andra kameror.
X-10 kräver man tar det väldigt försiktigt. Det går få bra resultat men det kräver en annan behandling än t.ex. filerna från min 5DMKII.
 

marwo

Aktiv medlem
Det stämmer bra. Det har blivit bättre från LR 3.6 till LR 4.0 Beta till LR 4 skarp men fungerar långt ifrån som med de flesta andra kameror. Nästan alla andra kameror har Bayer matris för färgfiltren. X-10 har en annan matris som är speciell för EXR sensorn i kameran.
Troligtvis ar det detta som skapar artefakter som framträder tydligt om man börjar drar i skärpa och Clarity som på andra kameror.
X-10 kräver man tar det väldigt försiktigt. Det går få bra resultat men det kräver en annan behandling än t.ex. filerna från min 5DMKII.
Tycker faktiskt inte att det syns någon egentlig skillnad mellan LR3 och LR4 när det gäller skärpningen. Jag brukar köra med 'tunna kanter' (eller 'natur' som den heter i fyran) och sedan maska hårt, så kan det bli acceptabelt. Och utskriftsskärpan verkar LR klara bra. Men testa att - som jag nämnt tidigare i tråden - exportera råfilen till TIFF och sedan importera den igen (ev. efter att de flesta justeringarna är gjorda men innan den är skärpt). Sedan går den att skärpa betydligt mer - det blir inte perfekt men i alla fall mycket bättre än direkt från råfilen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Martin,
Jag har provat ditt tips. Har också provat några varianter på det.
1. Export via print to file oct skärpt med utskriftsskärpa oct sedan importerat och skärpt ytterligare i LR. Fungerar bra men onödigt omständigt.
2. Exporterat som tiff och importerat. Det går nu att dra på skärpan ordentligt utan artefakter. Resultatet blir bra.
3. Exporterat som Jpg och importerat tillbaka till LR. Skärpt lika hårt som i Tiff-filen. Vid jämförelse sida vid sida i 100% är resultatet svårt att skilja från Tiff-filen. Inte i någon av dem ser man något av de artefakter man får om man skärper raw-filen direkt.
Så jag kommer nog att exportera min raw-filer i batch när jag är nöjde med dem men före jag skärpt dem och sedan importera jpg-filerna och skärpa dem slutgiltigt.
En bra work around till LR kan hantera raw-filerna direkt.
 

light

Aktiv medlem
Aj då, det stämmer alltså. Jag som nästan bestämt mig för att skaffa X10 när den fått ny sensor. Men eftersom jag fotar i raw och använder LR, så får jag väl - suck - lägga också den till listan över ratade kameror och fortsätta min väntan på Kameran med stort K.
 

AFJ

Aktiv medlem
Aj då, det stämmer alltså. Jag som nästan bestämt mig för att skaffa X10 när den fått ny sensor. Men eftersom jag fotar i raw och använder LR, så får jag väl - suck - lägga också den till listan över ratade kameror och fortsätta min väntan på Kameran med stort K.
Jag håller med om att LR inte hanterar RAW-filerna optimalt men i och med LR 4 tycker jag i alla fall att det blir helt OK och nu blir slutresultatet med RAW bättre än vad kamerans inbyggda JPG ger (som dessutom är osedvanligt bra).

Om "problemen" med RAW är skäl nog att avstå från köp vet jag inte. För egen del tycker jag inte det - för mig är X10 en komplement kamera och jag kan leva med en och annan brist.

Den som vänta på Kameran med stor K lär få vänta länge! :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har lagt upp en bild som visar skillnaden i resultat av att först exportera den färdiga raw-filen utan uppskärpning till Jpg och sedan importera den igen och skärpa den ordentligt.
Jag har för båda bilderna använt Skärpa 84, masking 14, Luminance 25.
JPG filen till vänster och raw-filen till höger.
Som synes hade detaljrikedom och skärpa förmodligen blivit bättre i raw-bilden om inte resultatet förstördes av vad jag kallar korvsyndromet. Alltså artefakter som klumpar ihop sig i vad som liknar en massa små prinskorvar.
Jag tycker inte detta bör avhålla någon från att köpa en X-10. För det första finns det nu en bra work around och för det andra måste man inte skärpa så mycket som jag nu gjort utan resultatet blir ändå bra både vid utskrift och export till JPG för bildspel eller web.

Här är länken till resultatet: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2600963&target=
 

marwo

Aktiv medlem
X10 och nya PS CS6 - märkligt bra

Har nu testat betan av CS6 på X10ans råfiler, och resultatet är häpnadsväckande. Trots att raw-motorn uppges vara densamma i nya ACR som i LR4 så finns nästa inga av problemen med skärpningen i LR kvar när man använder CS6. Nu kan man dra på mängden en bra bit över 100 innan "korvarna" börjar märkas, och även då är det marginellt jämfört med LR.
Vad är det i LR som inte funkar när Adobe uppenbarligen har lyckats lösa problemet nu? Och varför kommer i så fall inte en uppgradering av LR?
Jag hade precis lärt mig älska LR (även om fyran fortfarande verkar innehålla en del buggar) för dess smidighet och allsidighet. Men nu blir det väl att invänta den riktiga CS6 och gå tillbaka till PS som standard igen. Konstigt är det.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Provade CS6 betan på den bilden jag testade med igår och la upp på fotosidan.
När jag fick in den i Camera Raw hade den direkt samma inställningar jag använde igår LR 4.
Så det var bara att zooma in till 100% och titta.
Tyvärr såg jag precis samma korvar som i LR.
Så i mitt fall kan jag inte se någon skillnad mellan LR och Camera Raw och det borde det heller inte vara.
 

marwo

Aktiv medlem
Provade CS6 betan på den bilden jag testade med igår och la upp på fotosidan.
När jag fick in den i Camera Raw hade den direkt samma inställningar jag använde igår LR 4.
Så det var bara att zooma in till 100% och titta.
Tyvärr såg jag precis samma korvar som i LR.
Så i mitt fall kan jag inte se någon skillnad mellan LR och Camera Raw och det borde det heller inte vara.
Märkligt. Jag testade förvisso med en bild som jag inte tidigare prövat att redigera i LR, utan lyfte in den direkt i PS. Och jag hade inga problem med att skärpa den i samma utsträckning som mina Canon-filer. Kanske ska du pröva med en 'okontaminerad' bild som inte först körts genom LR? Det borde inte vara nån skillnad som du skriver, men i mitt fall så... Nu sitter jag långt från datorn och kan inte testa igen förrän i morgon kväll, så jag får avvakta om någon annan vill försöka.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Riktigt svårt att jämföra. Eftersom jag inte kan starta med LR och sedan gå tillbaka med en kopina som tagit svängen via PS CS6 och en som bara varit i LR.
Har åtminstone försökt.
I camera Raw och LR ställer jag in samma värden. Sedan får för ena bilden ta den över i PS och jag sparar den som Tiff. Tar sedan upp den i LR och jämför.
Nu blir inte bilderna lika längre. Den som gått via PS är mindre brusreducerad och skarpare men har minst lika mycket korvar.
Den i LR är mer behandlad och med lite mindre korvar.
Det som bör vara fortfarande den bästa behandlingen är att exportera bilden i Tiff från LR. Importera den igen och skärp upp den.
Alternativet är att inte skärpa upp den. X-10 ger ganska skarpa bilder redan från början.
Fortfarande vill jag påstå att X-10 filerna tål mindre behandling än de flesta andra kamerors filer gör.
 

marwo

Aktiv medlem
Riktigt svårt att jämföra. Eftersom jag inte kan starta med LR och sedan gå tillbaka med en kopina som tagit svängen via PS CS6 och en som bara varit i LR.
Har åtminstone försökt.
I camera Raw och LR ställer jag in samma värden. Sedan får för ena bilden ta den över i PS och jag sparar den som Tiff. Tar sedan upp den i LR och jämför.
Nu blir inte bilderna lika längre. Den som gått via PS är mindre brusreducerad och skarpare men har minst lika mycket korvar.
Den i LR är mer behandlad och med lite mindre korvar.
Det som bör vara fortfarande den bästa behandlingen är att exportera bilden i Tiff från LR. Importera den igen och skärp upp den.
Alternativet är att inte skärpa upp den. X-10 ger ganska skarpa bilder redan från början.
Fortfarande vill jag påstå att X-10 filerna tål mindre behandling än de flesta andra kamerors filer gör.
Men kan du inte strunta i LR helt och hållet, och öppna filen direkt via PS? VIsserligen lyckades jag inte få betan av Bridge att funka och öppna ACR den vanliga vägen, men det gick bra att bara dubbelklicka på filen direkt från PS så öppnades den i ACR.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jodå, det var så jag gjorde. Öppnade raw-filen direkt i Camera Raw. Den jag jämförde med i LR var en virtuell kopia. För at sedan spara filen i PS så jag kan importera den till LR så måste jag passera PS och då väljer jag tiff.
Det är när jag återimporterar denna till LR som jag ser att resultatet inte är detsamma.
Det är här ni nog få tro mig på mina ord. Att så länge jag befinner mig i Camera Raw och LR 4 så är det ingen skillnad mellan resultaten. lagda sida vid sida är det lika mycket korvar och artefakter i båda.
Det som verkligen har effekt är att redigera bilden i LR och sedan exportera till Tiff eller Jpeg.
Ta in bilden igen i LR och skärp upp den. Detta ger det optimala resultatet.
Samtidigt skall man komma ihåg att X-10 filen redan har en bra upplösning och skärpa i raw-filen.
Man kan misstänka att den är något skärpt och brusreducerad redan i kameran.
Det brukar heta att en raw-fil är utan behandling i kameran. Så var det en gång men idag tummas det på detta och flera bland annat Nikon hittar på saker innan filen landar i raw-konverteraren.
Skulle inte förvåna mig om Fuji gör samma sak.
Skärpan, kontrasten och färgmätttnaden från en ren raw-fil är riktigt trist. Så min misssanke är att X-10 ans fil inte är ä helt orörd Fast det kan också bero på ett ett väldigt svagt AA-filter.
 

marwo

Aktiv medlem
Nytt om skärpeproblemen

Jag tror att jag har hittat en förklaring till varför jag uppfattade CS6 som bättre än LR4 när det gäller skärpan. Problemet verkar ligga i hur man ställer in kameran. Den bild jag använde när jag först testade CS6 var tagen i avancerad EXR-mode, med kameran inställd på mediumläge (6 MP - kräver RAW + JPG) och DR400. Senare har jag gått tillbaka till standardläge (12 MP). Vid en direkt jämförelse framstår 6 MP-filerna som betydligt 'renare' och lättare att skärpa upp än 12 MP-bilderna. Vid grundinställningen tunna kanter kan man dra upp mängden till runt 100 innan 'korvarna' blir lika tydliga som redan runt 40 om man kör med full upplösning.
Det är naturligtvis konstigt att sensorn ska bete sig på detta sätt, men å andra sidan är 6 MP-läget helt OK i detaljerna och bjuder dessutom på bättre dynamiskt omfång. Så jag fortsätter nog på den inställningen i framtiden. Och LR:s heder är återupprättad.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Photographer’s Guide to the Fujifilm X10

Alex White skriver följande:

I am currently working on my guide book to the operation of the X10, Photographer’s Guide to the Fujifilm X10. I hope to have it completed and available by April.

Fujifilm X10 Camera’s High-Speed Video Modes

http://whiteknightpress.com/wordpress/2012/02/fujifilm-x10-cameras-high-speed-video-modes/

HDR with the Fuji X10 Camera

http://whiteknightpress.com/wordpress/2012/03/hdr-with-the-fuji-x10-camera/

Best Frame Capture with the Fujifilm X10 Camera

http://whiteknightpress.com/wordpress/2012/03/best-frame-capture-with-the-fujifilm-x10-camera/

Program Shift with the Fujifilm X10 Camera

http://whiteknightpress.com/wordpress/2012/03/program-shift-with-the-fujifilm-x10-camera/
 

JOLidman

Aktiv medlem
Photographer’s Guide to the Fujifilm X10

http://whiteknightpress.com/wordpress/photographers-guide-to-the-fujifilm-x10/

Contents
Acknowledgments 12
Introduction 13
Chapter 1: Preliminary Steps 17
Setting Up the Camera 17
Charging and Inserting the Battery 17
Inserting the Memory Card 20
Introduction to Main Controls 24
Top of Camera 25
Back of Camera 25
Front of Camera 26
Setting the Language, Date, and Time 26
Chapter 2: Basic Operations 29
Taking Pictures and Videos 29
Fully Automatic—EXR Auto Mode 29
Flash 33
Other Settings in EXR Auto Mode 35
Overview of Movie Recording 36
Viewing Pictures 40
Review While in Shooting Mode 40
Reviewing Images in Playback Mode 40
Playing Movies 41
Chapter 3: The Shooting Modes 44
Auto Mode 45
Recommended Settings 46
Shooting Menu 46
Setup Menu 47
Flash 49
Drive Mode 49
Self-timer 50
Focus Mode 50
EXR Mode 50
EXR Auto 52
Resolution Priority 54
High ISO and Low Noise 55
D-Range Priority 55
Program Mode 56
Shutter Priority Mode 58
Aperture Priority Mode 64
Manual Exposure Mode 69
Scene Position Mode 73
Natural & Flash 76
Natural Light 76
Portrait 77
Portrait Enhancer 77
Landscape 78
Sport 79
Night 79
Night (Tripod) 79
8
PHOTOGRAPHER’S GUIDE TO THE FUJIFILM X10
Fireworks 79
Sunset 80
Snow 80
Beach 81
Underwater 81
Party 81
Flower 82
Text 82
Advanced Mode 83
Panorama 84
Pro Focus 87
Pro Low-Light 89
The Custom Shooting Modes: C1 and C2 91
Chapter 4: The Shooting Menu 96
ISO 99
Image Size 103
Image Quality 108
Dynamic Range 110
Film Simulation 113
White Balance Shift 115
Color 115
Sharpness 115
Highlight Tone 116
Shadow Tone 117
Noise Reduction 117
Intelligent Digital Zoom 119
Advanced Anti Blur 121
Face Detection 124
AF Mode 125
Face Recognition 128
Flash 129
External Flash 130
Custom Set 131
Display Custom Setting 131
Chapter 5: Other Controls 136
Focus Switch 136
Manual Focus 137
Autofocus–Single Shot 139
Autofocus–Continuous 140
Lens Assembly 141
Autofocus Assist/Self-timer Lamp 143
Shutter Release Button 144
Exposure Compensation Dial 145
Function Button 147
Viewfinder Window 148
Diopter Adjustment Wheel 149
Playback Button 149
AE/Zoom-in Button 150
AF/Zoom-out Button 151
White Balance Button 152
Main Command Dial 159
9
CONTENTS
AEL/AFL Button 160
Indicator Lamp 161
Sub-command Dial and Buttons 162
Sub-command Dial 162
Menu/OK Button 163
Direction Buttons 164
Up Button: Delete/Drive Mode 164
Still Image 167
Burst Shooting 167
Best Frame Capture 169
Exposure Bracketing 171
ISO Bracketing 173
Film Simulation Bracketing 173
Dynamic Range Bracketing 174
Right Button: Flash 174
Down Button: Self-timer 176
Left Button: Macro Focus 178
Display/Back Button 180
Display Button 180
Back Button 185
Silent Mode 185
Checking and Updating Firmware 185
RAW Button 186
Chapter 6: Playback and Printing 190
Normal Playback 190
Different Playback Screens 191
Histogram 191
Index View and Enlarging Images 193
Focus Point and Information Screens 197
Marking Favorites 198
RAW Conversion 199
Viewing Shots Taken in a Burst 200
Playback of Panoramas 203
Viewing Shots Taken with Face Detection 204
The Playback Menu 204
PhotoBook Assist 205
Image Search 208
By Date 209
By Face 211
By Favorites 212
By Scene 213
By Type of Data 213
By Upload Mark 214
Erase 215
Mark for Upload To 216
Slide Show 217
RAW Conversion 219
Red Eye Removal 222
Protect 223
Crop 224
Resize 225
10
PHOTOGRAPHER’S GUIDE TO THE FUJIFILM X10
Image Rotate 226
Copy 227
Voice Memo 228
Erase Face Recognition 229
Print Order 229
Display Aspect 231
Printing Images 231
Printing Directly from the Camera 232
Chapter 7: The Setup Menu 234
Date and Time 235
Time Difference 236
Language 237
Silent Mode 237
Reset 238
Format 239
Image Display 240
Frame Number 241
Operation Volume 241
Shutter Volume 242
Shutter Sound 243
Playback Volume 243
LCD Brightness 244
Auto Power Off 244
Quick Start Mode 245
Function Button 245
IS Mode 246
Red Eye Removal 247
AF Illuminator 248
AE/AF Lock Mode 248
AE/AF Lock Button 249
RAW 250
Focus Check 252
Focus Control Dial 252
Focus Scale Units 253
Framing Guideline 253
Color Space 255
Save Original Image 256
Autorotate Playback 256
Background Color 257
Guidance Display 257
Video System 258
Custom Reset 258
Power Management 259
Chapter 8: Movies 260
Movie-making Overview 260
Quick Guide to Recording a Movie Clip 261
Other Settings for Movies 262
Movie Mode 264
Face Detection 266
Autofocus Mode 266
White Balance 268
11
CONTENTS
Exposure 269
Film Simulation 269
Zoom 270
Movie Playback 271
Taking Still Photos While Recording a Movie 272
Playing Movies on Portable Devices 274
Chapter 9: OTHER TOPICS 275
Macro (Closeup) Shooting 275
Using Flash 277
Flash Modes 277
Flash Exposure Compensation 281
Infrared Photography 282
Street Photography 285
Making 3D Images 288
Digiscoping and Astrophotography 289
Connecting to a Television Set 294
The “Orbs” Problem 296
APPENDIX A: Accessories 298
Cases 298
Batteries and Chargers 301
Add-on Filters and Lenses 301
External Flash Units 302
AC Adapter 306
Other Add-ons 308
APPENDIX B: Quick Tips 311
APPENDIX C: Resources for Further Information 317
Photography Books 317
Web Sites 317
Index 321
 

AFJ

Aktiv medlem
Ett av mina tänkta användningsområden för min X10 är att ha den i golfbagen. Då krävs en oöm kamera som är enkel att hantera. Det är sällan tid för några längre fotosessioner när man är ute på banan så det handlar mest om snap shots på medspelare och en och annan vy över banan. På träningsrangen kan det också bli en och annan filmsnutt.

I förra veckan var det dags för årets första test med 3 dagars golf med sonen och hans polare på Omberg golf.

Jag noterade då följande:

1) X10 skötte sig relativt bra. Skärpan är god och jag tycker att jag kan hantera RAW-filerna någorlunda i LR.

2) När kameran åker upp och ner i bagen händer det att reglaget för autofokusen ställer om sig oavsiktligt. Detta märker man ju dock eftersom man inte får något konfirmations "pip" från AF.

3) Vad värre var att även reglaget för exponerings komp kan ändras oavsiktligt vilket resulterade i ett antal överexponerade bilder.... Klantigt att inte reagera men nu vet jag att kolla bättre. Lyckades dock rädda en del av dem trots +2 i exp komp...

4) Bra med sökare även om den är lite risig. I starkt solljus är det verkligen svår att se kompositionen på skärmen och då kommer sökaren väl till pass.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Ställa klockan ...

Hej!

Är det någon som kan tala om för mig hur jag gör för att ändra från am/pm till 24 tim?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har inte heller lyckats få bort am/pm visningen. Man kan välja format för datumet men tydligen inte för tiden.
 
ANNONS