Annons

Skillnad på upphovsrätt på fotografier, resp. vykort?

Produkter
(logga in för att koppla)

lycksalig

Ny medlem
Jag är intresserad av gamla porträttfotografier från förra sekelskiftet.
Efter vad jag förstår så är "vanliga" porträttfoton skyddade i 50 år efter att de tagits, medan bilder som klassas som fotografiska verk är skyddade i 70 år efter fotografens död. Men reglerna har ändrats några gånger det senast århundradet, så jag har lite svårt att hänga med i vad som gäller.

Ett exempel: Jag har köpt ett gammalt fotoalbum med porträtt tagna ca 1905. I albumet finns ett vanligt porträttfoto som jag skulle vilja använda för att trycka på textil, ex tygväskor och sedan sälja dessa. Fotografen står angiven. Är det då fritt fram för mig att använda bilden till detta?

Vad krävs för att en bild ska anses vara ett fotografiskt verk och inte en fotografisk bild?

Ett annat exempel: Jag har i min ägo ett gammalt vykort från 1907. Rättigheterna till detta hade Axel Eliassons konstförlag. Förlaget finns kvar än idag. Spelar det då någon roll vem som är fotograf och när denne dog, om det är förlaget som har rättigheterna till bilden?
Hur länge har förlaget skydd av upphovsrätten för detta vykort? Kan jag använda bilden till mina väsk-tryck?

Säkert finns det en tråd i detta ämne någonstans här inne, men som helt ny medlem har jag inte lyckats lista ut hur jag ska söka för att hitta rätt tråd... Hjälp mig gärna genom att länka, men allra gladast och tacksamast blir jag förstås av ditt svar här!

Tack på förhand!
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Ett förlag kan inte ha upphovsrätt. Upphovsrätten har den som gjorde bilden, och vissa aspekter av den kan upphovsmannen ha låtit förlaget använda. Man måste veta vem upphovsmannen är och dödsdatum för att veta om den är fri. Om den inte är fri är det upphovsmannens arvingar som har upphovsrätten.

Hela upphovrättslagen i nuvarande utformning finns på:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM
 

Kijana

Aktiv medlem
Ett förlag kan inte ha upphovsrätt.
Jo, det kan det. Under förutsättning att fotografen var anställd av förlaget för att ta bilder, då är det oftast arbetsgivaren som innehar den ekonomiska delen av upphovsrätten.

Upphovsrätten har den som gjorde bilden, och vissa aspekter av den kan upphovsmannen ha låtit förlaget använda.
Ja, förmodligen har förlaget köpt in bilden från en frilansande fotograf.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Verkshöjden för bilder är svårbedömd, och man får nog utgå ifrån att i stort sett alla bilder är verk. Möjligen kan katalogbilder av föremål undantas, men det är en het potatis som ingen vill ta upp. Jag misstänker att bilderna från skärmbildsbussen och tomografen eller de som tas hos tandläkaren inte betraktas som verk enligt upphovsrättslagen. De är bilder som är ett mellanled för att stöda diagnostik och behandling.
 

lycksalig

Ny medlem
Tack för alla era svar! En fråga till...

Om jag förstår er rätt, så är bilden fri, oavsett om det är ett "vanligt" foto, eller ett vykort, 70 år efter fotografens död? Och det spelar ingen roll om ett förlag har haft rättigheterna till bilen i fråga?
 

Caffe

Aktiv medlem
Om jag förstår er rätt, så är bilden fri, oavsett om det är ett "vanligt" foto, eller ett vykort, 70 år efter fotografens död? Och det spelar ingen roll om ett förlag har haft rättigheterna till bilen i fråga?
Måste inte då förlaget varit "dött" dvs nedlagt/kursat för att det skall räknas?
Alltså fiktiva familjen Banners förlag äger en bild. Då måste de väl gått i konkurs/lagts ner och därefter gått 70 år innan bilden är fri?

(Ovanstående är att tolka som frågor, ej som påståenden.)
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Du har fattat helt rätt, och det hänger på när fotografen dog om bilden är fri, så man kan inte säkert förutsätta att en bild tagen 1905 är fri om man inte känner till när fotografen dog. Inte bara i teorin, utan även praktiskt, kan det för en så gammal bild handla om en fotograf som dog på 1970-talet och som inte är fri förrän om ett trettiotal år.
 

lycksalig

Ny medlem
Passar på att ställa en till fråga: Finns det möjligen någon sammanställning på fotografer (tänker då främst på dem som verkade för minst 50 år sedan) med namn, verksamhetsår- och ort, och/eller födelse/dödsdata? Ett sådant register skulle ju avsevärt underlätta för att ta reda på om en bild är fri...
Om det inte finns; får man då göra en sådan lista själv och publicera på Internet, eller kan det bryta mot PUL?
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Passar på att ställa en till fråga: Finns det möjligen någon sammanställning på fotografer (tänker då främst på dem som verkade för minst 50 år sedan) med namn, verksamhetsår- och ort, och/eller födelse/dödsdata? Ett sådant register skulle ju avsevärt underlätta för att ta reda på om en bild är fri...
Om det inte finns; får man då göra en sådan lista själv och publicera på Internet, eller kan det bryta mot PUL?
Du skulle kunna börja med att kolla på BUS medlemsregister: http://www.bus.se/1505. Finns i och för sig inga dödsdatum etc, men om fotografen är/var medlem så borde ju de ha koll på när han/hon gick bort. Antar annars att du har testat att googla på fotografens namn? Ibland kan det ge relevanta resultat också :)

Lycka till!

Eric
 

Kijana

Aktiv medlem
Passar på att ställa en till fråga: Finns det möjligen någon sammanställning på fotografer (tänker då främst på dem som verkade för minst 50 år sedan) med namn, verksamhetsår- och ort, och/eller födelse/dödsdata? Ett sådant register skulle ju avsevärt underlätta för att ta reda på om en bild är fri...
Ibland är det kusligt hur bra olika intressen kan sammanfalla. Ja, jag erkänner, jag är inte bara fotograf utan även släktforskare. För några dagar sedan satt jag och gick igenom den här listan, kom att tänka på den nu när jag läste din fråga. Här är länken du önskar:
http://www.genealogi.se/filer/snabbregister.pdf

I förteckningen framgår inte dödsdatum, men det är inte så svårt att få fram när man väl vet vilket namn forskningen ska inriktas på.

Lycka till!
 

lycksalig

Ny medlem
Ibland är det kusligt hur bra olika intressen kan sammanfalla. Ja, jag erkänner, jag är inte bara fotograf utan även släktforskare. För några dagar sedan satt jag och gick igenom den här listan, kom att tänka på den nu när jag läste din fråga. Här är länken du önskar:
http://www.genealogi.se/filer/snabbregister.pdf

I förteckningen framgår inte dödsdatum, men det är inte så svårt att få fram när man väl vet vilket namn forskningen ska inriktas på.

Lycka till!
Tack! Vad roligt att denna lista, som är ämnad för släktforskning, även kan komma till nytta i det sammanhang jag tänkte mig! Det skulle vara intressant att veta hur man går tillväga för att ta reda på mer om dessa fotografer, bland annat då dödsdatum. Kanske finns det någon bra och informativ släktforsknings-site där ute, för såna som mig, som har noll koll?

Stort tack för alla era svar! Som ny medlem är det jätteroligt att bli så trevligt bemött och bara få seriösa och rediga svar. Det kan tyvärr inte alla webbplatsers forum skryta med...
 
ANNONS